משרד התקשורת פנה לאחרונה ליבואנית הטלפונים הסלולריים שיאומי בישראל, קבוצת המילטון, כדי להבין כיצד היא נערכת לסייע בשדרוג תכונת ה-VoLTE במכשירים מתוצרתה. משרד התקשורת פנה כבר לפני מספר חודשים גם לסמסונג ולאפל, אולם אצלן הסוגיה מוכרת וקלה יותר לפתרון, מאחר שהיא ניתנת ליישום ופתרון מרחוק. במקרה של שיאומי, המשרד מבקש לוודא שתהליך השדרוג יהיה פשוט ונגיש יותר למשתמשים אצל לקוחות שהתכונה לא מופעלת במכשיריהם.
הפנייה של המשרד ליבואניות היא חלק ממאמץ כולל ורחב לקראת סגירת הרשתות הסלולריות הישנות בדור 2 ו-3. החל מה-1 בינואר 2026, טלפונים ישנים וכן ציוד קצה כמו מערכות אזעקה, שערים אלקטרוניים ומכשירים נוספים הפועלים על גבי רשתות אלה – יחדלו מלפעול. החל מתאריך זה, שיחות קוליות יתבצעו אך ורק באמצעות טכנולוגיית VoLTE (Voice over Long-Term Evolution), שמשמעותה העברת שיחות קול על גבי רשת האינטרנט בדור הרביעי (4G).
לאחרונה חשפנו כי משרד התקשורת דרש מהמפעילים הסלולריים להציג את תוכניות ההיערכות שלהם לסגירת הרשתות הישנות, וכי בכוונתו לצאת בקמפיין פרסומי נרחב להגברת מודעות הציבור. על פי הערכות המשרד, כ-10% מציוד הקצה בישראל עדיין פועל על רשתות דור 2 ו-3. מדובר במאות אלפי התקנים שיחדלו מלפעול, והמפעילים יחד עם המשרד פועלים להכין את הצרכנים לקראת מועד הניתוק.
בניגוד לדעה הרווחת, לפיה המגזר החרדי צפוי לסבול יותר מסגירת הרשתות הישנות בשל השימוש בטלפונים כשרים, המציאות שונה. משרד התקשורת הופתע לגלות שהבעיה במגזר זה פחות חמורה ממה שהעריכו תחילה, שכן יבואני הטלפונים הכשרים כבר התעדכנו ומייבאים מספר דגמים התומכים בטכנולוגיית VoLTE.
האתגר המרכזי נמצא בעיקר אצל משתמשים שלא ניתן לשדרג את מכשיריהם מרחוק או פיזית, וכן במערכות אבטחה אלקטרוניות כמו שערים, אזעקות ומערכות בקרה שונות הפועלות על הרשתות הישנות.
חשוב לציין כי חברות הסלולר כבר נוקטות בפעולות ופונות ללקוחותיהן כדי ליידע אותם על השינוי הצפוי, בין אם באמצעות הודעות SMS או דרך החשבונות החודשיים. עם זאת, נראה כי אין בכך די, ולכן צפוי לצאת קמפיין ייעודי בנושא בקרוב. הקמפיין יתפרס על פני החודשים הקרובים במטרה להגביר את המודעות לסוגיה.
נקודה חשובה נוספת היא שמשרד התקשורת פועל גם מול המפעילים הווירטואליים (MVNO), אשר בדרך כלל אינם מוכרים ציוד קצה, ומבקש מהם להיערך לשינויים הנדרשים בליבת הרשת שלהם ומול הלקוחות במקביל.
טכנולוגיית VoLTE מציעה יתרונות משמעותיים על פני הטכנולוגיות הישנות. בין היתרונות הבולטים: איכות שמע משופרת (HD Voice), וזמן חיבור מהיר יותר להקמת שיחות ועוד. המעבר לרשתות מתקדמות יותר אינו רק שאלה של שיפור טכנולוגי, אלא גם צעד משמעותי מבחינה כלכלית וסביבתית. סגירת רשתות ישנות מאפשרת למפעילים לחסוך כ-60% מעלויות התפעול של הרשתות. בנוסף, הרשתות החדשות יעילות יותר מבחינת צריכת אנרגיה, מה שמוביל להפחתת פליטת גזי חממה בכ-40% עבור אותה כמות של תעבורת נתונים.

















קודם שיפנו לחברות הסלולריות כגון פרטנר שישפרו את השיחות כי יש להם בעיות בשיחות על גבי הwifi בדרכ לא שומעים
יש עוד חברות חוץ מאפל, סמסונג ושואיומי, מה עם גוגל פיקסל? און פלוס? OPPO? נוקיה? וכו'
שיפתחו את הVOLTE לכל הדגמים והחברות הסלולר
איפה התועלת לציבור זה כמו שיגידו מתאריך מסוים כל בעלי הרכבים המונעים בדיזל תזרקו אותם לפח כי סגורים את תחנות הדלק לתדלוק בדיזל כי זה מזהם את הסביבה ויש עלות תחזוקה לתחנות הדלק לרשותות בתדרים דור 2 ו3 יש יתרונות רבים לדוגמא קליטה טובה יותר במקלט מיליונים של מכשירים יזרקו לפח והכול כדי לחסוך לחברות הסלולר את ההוצאות של תחזוקה של אנטנות קיימות
התועלת היא שחרור של התדרים של דור 2 ו 3 לטובת רשת דור 5 /שידור רדיו ועוד… יש כמות מוגבלת של תדרים…
לא פשוט המשטרה מתקשה לעקוב אחריי מכשירים בדור ה2 וה3 ולכן הם הפכו את זה לבקשה דרך משרד התקשורת חחחח
מתי יפתחו המפעילות הסלולריות את הvoLTE
למנויים של פריפייד?!
בושה וחרפה של משרד התקשורת!!!
40% ממנויי המפעילות הם לקוחות פריפייד!!!
60% הם מנויי פוסטפייד, להם זה פתוח מזמן.
משרד התקשורת "מעריך" שרק 10% עדיין משמשים בדור 2 ו3?
ומה לגבי לקוחות שמשתמשים בדור 4, אבל המכשירים שלהם לא תואמים לרשימה המצומצמת ביותר של המפעילים של תמיכה בVOLTE? יש המון לקוחות כאלה.
משרד התקשורת היה צריך לדרוש לקבל מכל חברות הסלולר את מספר המנויים שלא מקיימים שיחות על גבי VOLTE, ואז כנראה היה מגלה שרק סביב 10% מאנשים מוכנים למכה הזאת של סגירת רשתות דור 2 ו3. בסביבתי רק לקרוב משפחה אחד (1) הVOLTE עובד לו. לכל שאר האנשים זה לא נתמך ע"י המפעיל שלהם עבור המכשירים שלהם, שכן תומכים בVOLTE, רק לא אצל המפעילים.
גם אצלי ואצל אשתי המכשירים לא נתמכים ע"י המפעיל הסלולרי, ומדובר במכשירים חדשים יחסית.
לפי מיטב הבנתי אם אין לך אייפון או סמסונג, אז הסיכוי לתמיכה בVOLTE אצל המפעיל הוא די נמוך, במיוחד אצל מפעילים וירטואלים.
היו צריכים לדרוש מהמפעילים לתמוך בכל מכשיר שתומך בVOLTE, ועד שיש תמיכה כזאת בפועל אצל לפחות אצל 95% מהציבור בשום פנים ואופן לא לאפשר לסגור את הרשתות ה"ישנות". אחרת נוצר פה מצב אבסורדי – מפעילים רוצים לחסוך כסף מסגירת רשתות דור 2 ו3, אך במקביל לא מוכנים גם להשקיע כמו שצריך בתמיכה אוניברסלית בVOLTE. בפועל דוחפים מדינה שלמה לרכוש מכשירים חדשים ממספר מותגים מצומצם ביותר (אפל וסמסונג בעיקר), ואני כבר לא מדבר על תיירים.
אחרת נכון לעכשיו לדעתי יהיו המון אנשים שיתעוררו ב1 לינואר 2026 בלי קו טלפון עובד, בלי אפשרות לקבל או לשלוח הודעות SMS, לקבל או להוציא שיחות.
100% צודק. אני גם הבנתי את זה. מתוך 5 מכשירים במשפחה שלי, כולם לא נתמכים ודורשים החלפה.
זאת הבעיה המרכזית. האם אפשר לעשות עתירה לבג"ץ לצו מניעה?