חברת הוט מובייל צפויה להוציא מכיסה סכום כולל של למעלה מ-19 מיליון שקל במסגרת שני הסכמי פשרה בתביעות ייצוגיות שהוגשו נגדה בבית המשפט המחוזי בתל אביב. הפשרות עוסקות בטענות לגבי אופן השיווק וההפעלה של שירותי הסייבר ושירותי ה-5G של החברה.
התביעה הראשונה הוגשה ביוני 2022 על ידי ארבעה מבקשים – נגה מלקן, נטלי אולנובסקי, מיכאל זסלבסקי ואלי פז – באמצעות משרד עורכי הדין רפפורט, לוין וביטון. במוקד התביעה עמדו טענות בנוגע לשירותי הסייבר שמציעה הוט מובייל במסגרת "HOT mobile Cyber".
לטענת המבקשים, החברה לא הבהירה ללקוחות כי במסגרת הפעלת שירותי הסייבר שלה נכללות שירות ותוכנות אבטחה שמפריעות לשימוש בחבילת הגלישה. המבקשים טענו כי נציגי המכירות של הוט מובייל מסרו באופן מפורש ללקוחות כי תוכנות הסייבר כוללות את העלויות של השירות, וכי באפשרותם להסיר את השירות בכל עת, אך לא הבהירו כי היא מפעילה תהליכים במכשיר שגורמים לניצול הגלישה.
על פי הסכם הפשרה, הוט מובייל התחייבה להעניק לתובעים המיוצגים (כ-445,434 לקוחות) הטבות בסכום כולל של כ-9.5 מיליון שקל. הפיצוי ייעשה באופן הבא:
- הסדרה עתידית – החברה תשלח הודעות דואר אלקטרוני לתובעים המיוצגים תוך 45 יום מהמועד הקובע, ובהן תיידע אותם כי הם משלמים עבור השירות, תיתן להם אפשרות הסרה נוחה ופשוטה, ותבהיר את אופן השימוש בשירות.
- מתן הטבות – ההטבות יינתנו בשלוש צורות עיקריות:
- שוברים לרכישת מוצרים – שוברי קנייה בסך 50 שקל (כולל מע"מ) למימוש במסגרת רכישת מוצרים בחנויות הרשת.
- הרחבת אפשרות הגלישה הסלולרית – הרחבת גלישה ב-50G בארץ בשווי של 30 שקל לחודש.
- הטבת מב"ל – הצטרפות לחבילת מב"ל של 017 (שירותי שיחות בינלאומיות) הכוללת 1,500 דקות שיחה ל-35 יעדים.
- הנחה בעת רכישת חבילת גלישה ושירות בחו"ל – קבלת קוד הנחה בסך 50 שקל.
מחצית מסכום הגבייה (המוערך בכ-19 מיליון שקל) יוחזר ללקוחות בצורת ההטבות הללו, בהתאם להחלטת הלקוח. החברה תעביר את הסכום בתוך 90 ימים מהמועד הקובע.
התביעה השנייה הוגשה בינואר 2023 על ידי שני תובעים – נטלי אולנובסקי ומיכאל זסלבסקי, אשר היו גם בין התובעים בתביעה הראשונה. תביעה זו עסקה בטענות לגבי אופן שיווק שירותי דור 5 על ידי הוט מובייל.
לטענת המבקשים, הוט מובייל גבתה מלקוחותיה תשלום בגין שירות גלישה בדור 5, כביכול, אך מבלי להודיע ללקוחות כי במסגרת הטבלת הסלולר של הוט מובייל שמפורסם בשלב ראשון ללא עלות, כאשר החודש הראשון של הסבת התוכנית הוא ללא עלות. הפירוט המלא נשלח לאחר ההתקשרות בעסקה.
במסגרת הסכם פשרה זה, הוט מובייל מתחייבת להעניק הטבות לכ-229,917 לקוחות בסכום כולל של כ-10 מיליון שקל. ההטבות דומות להטבות שניתנו בתביעה הראשונה:
- הסדרה עתידית – החברה תשלח הודעות לתובעים המיוצגים ותודיע להם על היותם משלמים עבור השירות, ותאפשר להם לבחור אם ברצונם להמשיך בשירות.
- הטבות כספיות – גם כאן ההטבות יכללו:
- שוברים לרכישת מוצרים – שוברי קנייה בסך 50 שקל למימוש ברשת.
- הרחבת גלישה – הטבת גלישה של 1GB למשך 36 חודשים.
- הטבת Travel Sim – אפשרות שימוש בחבילת סלולר בחו"ל באמצעות SIM וירטואלי.
גם כאן, יועבר הפיצוי בתוך 90 ימים מהמועד הקובע, והלקוחות יקבלו הודעות מסודרות המאפשרות להם לבחור את ההטבה המועדפת עליהם.
בשתי התביעות, הוסכם כי שכר הטרחה לעורכי הדין וגמול למבקשים יהיה בשיעורים דומים:
- בתביעת הסייבר:
- רכיב הגמול למבקשים: 22% מסכום הפיצוי
- שכר טרחת עורכי הדין: 18.5% מסכום הפיצוי בתוספת מע"מ
- בתביעת ה-5G:
- רכיב הגמול למבקשים: 22% מסכום הפיצוי
- שכר טרחת עורכי הדין: 3.5% מהסכום בתוספת מע"מ, שישולמו לאחר החזרת הוצאות
בסך הכל, תשלם הוט מובייל פיצוי כולל של כ-19.5 מיליון שקל לכ-675,000 לקוחות (445,434 בתביעת הסייבר ו-229,917 בתביעת ה-5G). הלקוחות יוכלו לבחור בין מגוון הטבות הכוללות שוברי קנייה, הרחבת חבילות גלישה, הטבות בינלאומיות והנחות ברכישת מוצרים.
שני הסכמי הפשרה כפופים לאישור בית המשפט, כאשר המועד האחרון להגשת התנגדויות נקבע ל-16 במרץ 2025. הצדדים טוענים כי ההסכמים הם ראויים, הוגנים וסבירים בנסיבות העניין, ומביאים בחשבון את טובת חברי הקבוצה המיוצגת בכל אחת מהתביעות.
















