דו"ח חדש של חברת הייעוץ הבינלאומית Analysys Mason, שנחשף במסגרת הכנס השנתי של החברה בוושינגטון, מספק הצצה נדירה למתרחש מאחורי הקלעים של תעשיית הלוויינים בשנת 2025. הדו"ח, אשר מסתמך על מאות שאלות שעלו מצד בכירים ושותפים אסטרטגיים בענף, מבקש להשיב על חמש שאלות בוערות שמעסיקות כיום את קובעי המדיניות, מנהלי החברות והמפעילים בתחום התקשורת הלוויינית.
התובנות הכלולות בו ממחישות כיצד כוחות שוק חדשים, טכנולוגיות פורצות דרך ושחקנים מדינתיים מעצבים מחדש את כללי המשחק, ומאיימים על ההגמוניה של שחקנים ותיקים.
סטארלינק: לא רק מונופול – אלא מכתיב שוק
אחד הממצאים הבולטים בדו"ח נוגע לדומיננטיות של חברת SpaceX עם שירות Starlink, שעד סוף שנת 2024 הגיעה ל-4.6 מיליון מנויים ברחבי העולם – נתח שוק מדהים של 76% בתחום האינטרנט הלווייני לצרכן. הגידול המרשים במספר המשתמשים נובע הן מחדירת שווקים חדשים והן מנטישת לקוחות ספקים מתחרים.
סטארלינק מספקת כיום שירותים בלמעלה מ-100 מדינות, עם קיבולת כוללת של 85 טרה-ביט לשנייה. טכנולוגיות כמו לווייני הדור השלישי (V3), טרמינלים מוקטנים, תמסורת ישירה למכשירים (D2D) ושיגורי Starship – מחזקים את מעמדה כחברה שמציבה רף חדש ליכולת, כיסוי, ואפילו תמחור. עלות השירות לצרכן נעה בין 22 ל-32 דולר בחודש, כשבזמן שיא עומסי הגלישה נמדדים ביצועים של עד 5.4 מגה-ביט לשנייה למשתמש בארה"ב.
חיבור ישיר למכשירים (D2D): לא רק עתיד – אלא מציאות מסחרית
הדו"ח מציג נתונים עדכניים מהסקר הגלובלי של Analysys Mason בקרב 18,500 צרכנים ברחבי העולם, לפיו כ-30% מהנשאלים הביעו נכונות לשלם עבור שירותי D2D מבוססי לוויין, בעוד ש-72% הביעו עניין עקרוני. ההכנסה הישירה מהשירותים צפויה לעמוד על 191 מיליון דולר בלבד בשנת 2025 – אך עיקר הערך האסטרטגי טמון בצמצום שיעורי הנטישה של לקוחות.
לפי הדו"ח, מפעיל סלולרי עם 120 מיליון לקוחות וממוצע הכנסה של 50 דולר ללקוח, עשוי להרוויח כ-590 מיליון דולר בשנה רק מהשפעת D2D על שימור לקוחות. זהו מסר חד למפעילות הסלולר: לאמץ שירותי D2D לא רק כהרחבת שירות – אלא ככלי תחרותי משמעותי.
צוואר הבקבוק בשיגורים: SpaceX לא תציל את כולם
למרות ההתרחבות המרשימה של לוויינים במסלול נמוך (LEO), הענף ממשיך לסבול ממחסור בשיגורים זמינים. רוב השחקנים בשוק אינם משגרים בתדירות גבוהה, ולפי Analysys Mason, גם אם SpaceX שיגרה 80% מהלוויינים בעולם בשלוש השנים האחרונות – היא רחוקה מלעמוד בביקוש הגובר.
הדגם החדש Starship אמנם מהווה פריצת דרך טכנולוגית, אך רוב קיבולתו הוקצתה לפרויקטים ממשלתיים, דוגמת תוכנית ארטמיס של נאס"א. כל עוד לא יתרחב היצע המשגרים הפעילים בשוק, צפויים שיבושים, עלויות גבוהות וחלונות שיגור מצומצמים. ההמלצה: לייעד לוויינים להתאמה לשיגור באמצעות Falcon 9, ולהשקיע מראש בשירותים תומכים במסלול.
אינטרנט לווייני לעומת סיבים: מי ינצח בשטח?
לראשונה, נראה כי אינטרנט מבוסס לווייני LEO הופך תחרותי מבחינת עלות מול סיבים אופטיים – לפחות בחלק מהשווקים. לפי הדו"ח, בקרב 5%–10% ממשקי הבית הכפריים ביותר באירופה, שירות לווייני זול משמעותית מ-FTTH (סיבים עד הבית). עלות התקנה של FTTH באזורים אלו עלולה להגיע עד פי חמישה מהעלות בשאר המדינה, בין היתר עקב חפירות מורכבות, מחסור בתעלות תשתית ועלויות עבודה גבוהות.
במדינות כמו איטליה, פולין וספרד קיים פוטנציאל לשירותים לווייניים ב-17–35 מיליון משקי בית. ההמלצה: להגביר את היצע הקיבולת לצרכנים ביתיים ולמקד את הפיתוחים הטכנולוגיים ביישומים אזרחיים, לא רק צבאיים או מוסדיים.
קונסטלציות לוויין ריבוניות: סין רצה קדימה, אירופה מפגרת מאחור
התפתחות מעניינת נוספת שעולה מהדו"ח היא השפעת הקונסטלציות הלווייניות שמוקמות או מסובסדות בידי מדינות. בעוד שהפרויקט האירופי IRIS2 של נציבות האיחוד האירופי נחשב "מאוחר מדי וחלש מדי", סין, באמצעות מיזמים כמו Qianfan ו-Guowang, כבר מתכננת חדירה עמוקה לשווקים מתפתחים – במיוחד באפריקה, אמריקה הלטינית ודרום מזרח אסיה.
Analysys Mason מזהירה כי ככל שעלויות פיתוח קונסטלציות ירדו – עוד ועוד מדינות יכנסו למשחק. גם המזרח התיכון (לרבות איחוד האמירויות) ואוסטרליה משקיעים בשירותים רב-מסלוליים (Multi-orbit), וההשלכות על השוק המסחרי עשויות להיות מרחיקות לכת.

















סטארלינק כושלת ותיכשל גם להבא בתחום אחד משמעותי והוא חיבור העולם השלישי . המחירים שהיא מציעה פשוט חסרי משמעות לאנשים עניים שהם "רק כמה מיליארדים" בעולם השלישי. המשך פרישת סיבים במדינות רבות כולל כאלה שהן בעלות שטח גיאוגרפי עצום לא תאפשר לסטארלינק להתפתח במו שהטורלל מאסק חולם, המתחרות ממשיכות לשגר דבורות לוויינים נמוכי מסלול בדיוק לאותו שימוש ומטרות , הסלולרי הלוויני של חברות אחרות שהוא הפרס הגדול בתחום יאפיל על זה של סטארלינק שחטפה זפטה בראש מחברות כמו AST ויש עוד מיזמים עולים כמו זה של אמזון כך ששהתלהבות של מייסון היא בעקיר בגלל שזה מה שיש כעת ולחזות את העתיד זה תחביב ולא מדע מדויק. הניסיון שלי מחברות ניתוח שוק בתחום הזה מראה, שהן בעיקר יודעות לנתח יפה את מה ש היה ואין להן בעצם שום משוג מה יהיה ובדרך כלל הן טובעות או שהתחזיות כל כך זהירות שפוט קשה לטעות הרבה.