בזק בוחנת רכישת אקסלרה טלקום בכ־500 מיליון שקל
מזכר הבנות בין בזק לקרן אלומה: כבל תת-ימי, חוות שרתים והתרחבות אזורית
קבוצת בזק ממשיכה לשרטט את דרכה כשחקנית אזורית בתחום תשתיות התקשורת. החברה הודיעה היום (שני) כי חתמה על מזכר הבנות ראשוני ולא מחייב עם קרן אלומה, לבחינת רכישת מלוא (100%) מניות חברת אקסלרה טלקום – חברה הפועלת בתחום הכבלים התת-ימיים, רשתות גלובליות וחוות שרתים.
שווי העסקה המוערך עומד על כ־160 מיליון דולר (כ־500 מיליון שקל), ולדברי גורמים המעורבים במהלך, מדובר בצעד אסטרטגי של בזק שנועד לחזק את מעמדה בתחום תשתיות הדאטה – הן בישראל והן בזירה הבינלאומית. מוקדם יותר היום חשפנו כי בזק שכרה 2 חברות ייעוץ שילוו אותה בנושא https://zmanavir.co.il/internet/29307/.
נכסים אסטרטגיים: כבל תת-ימי וחוות שרתים
אקסלרה, לשעבר טמרס טלקום, מפעילה כבל תת-ימי מבוסס סיבים אופטיים המחבר את ישראל עם מערכות תקשורת בינלאומיות, ומחזיקה באתר נחיתה ימי בישראל – אחד המשאבים האסטרטגיים החשובים בתעשיית הדאטה העולמית. בנוסף, היא מפעילה חוות שרתים ומציעה שירותי תעבורת תקשורת בינלאומית לשחקני ענן, לקוחות ממשלתיים ולגופים מוסדיים.
בעקבות התבססותם של ענקיות הטכנולוגיה בישראל – בהן אנבידיה, גוגל, אמזון ומיקרוסופט ועוד – הצורך בתשתיות עצמאיות ומקומיות הולך וגובר, ובזק מציבה את עצמה כמועמדת טבעית לספק את המענה.
מזכר הבנות עם אלומה: בלעדיות, בדיקת נאותות ותגמול עתידי
על פי פרטי ההסכם, קרן אלומה – המחזיקה בכ־82% ממניות אקסלרה – ואיילון ביטוח (18%) הסכימו לבלעדיות בת 75 יום לבזק, במהלכה תבוצע בדיקת נאותות מקיפה. השלמת העסקה כפופה לחתימה על הסכם סופי ומחייב ולמספר תנאים רגולטוריים, ובהם אישור הממונה על התחרות ואישור משרד התקשורת.
בנוסף למחיר הרכישה הבסיסי, תיתכן תמורה נוספת של עד 10 מיליון דולר שתשולם למוכרים במקרה שתמומש עסקה על פי מדדים מוסכמים.
במקרה שלא ייחתם הסכם סופי ומחייב עד תום תקופת הבלעדיות בת 75 הימים, נקבעה במזכר ההבנות עסקה חלופית מעניינת. על פי הסדר זה, בזק תרכוש מהמוכרים מניות המהוות 4.9% מהונה המונפק של אקסלרה תמורת 7.5 מיליון דולר ארה"ב. לאחר תום 3 שנים ממועד השלמת העסקה החלופית, תעמוד לבזק אופציית PUT שתאפשר לה לחייב את המוכרים לרכוש ממנה את המניות באותו מחיר בו נקנו. מנגד, אם בזק לא תממש את האופציה, יעמוד למוכרים זכות CALL לחייב את בזק למכור להם את המניות במחיר של 10 מיליון דולר – כלומר פרמיה של 2.5 מיליון דולר על המחיר המקורי.
בזק מבססת את מעמדה האזורי
ניר דוד, מנכ"ל קבוצת בזק, התייחס למהלך ואמר: "חתימת מזכר ההבנות עם אקסלרה מהווה צעד נוסף בשורת מהלכים שאנו מבצעים לחיזוק מעמדה של בזק כשחקן תשתיות מרכזי בזירה האזורית, ולהעמקת עצמאות תשתיות התקשורת של ישראל. נמשיך לפעול לשיפור הקישוריות הגלובלית של המדינה ולהגברת העניין מצד שותפים בינלאומיים".
המהלך משתלב גם עם הכרזתה של בזק על כוונה להקים כבל תת-ימי נוסף, על רקע הגידול הדרמטי בנפחי תעבורת הדאטה והענן באגן הים התיכון ובמזרח הקרוב.
קרן אלומה: "השבחת ערך"
יאיר הירש, מנכ"ל קרן אלומה, מסר כי: "החתימה עם בזק משקפת שילוש של ערך ההשקעה של הקרן באקסלרה. מדובר באבן דרך אסטרטגית עבורנו, ונמשיך לפעול לאיתור והשבחה של נכסי תשתית קריטיים לשוק הישראלי והאזורי".

















כל הכבוד לתום ולניסן. בנו פלטפורמה שנשכה את בזק איפה שכואב לה.
עכשיו בזק יוציאו מתחרה מהשוק ויעלו מחירים.
משרד התקשורת כרגיל יערים קשיים לכל מתחרה עתידי שירצה להקים תחרות לתקשורת בין אתרי הדאטה סנטר.
בזק ימשיכו להגיד שהם ״לא יודעים״ למכור ולתחזק שירותי ״סיב אפל״ למתחרים, וישמרו על מתח רווחים גבוה.
משבר התשתיות במדינה שמייקר משמעותית את השחלת הסיבים ובניית תוואים תת קרקעיים שלא על ידי בזק רק יחמיר, והמשרד ימשיך לעצום עיניים בכל האמור לשימוש משותף בתוואים קיימים וחדשים, ולא ייגע במחירים.
מי שלא יישן בלילה זה ספקי אינטרנט קטנים שנרכשו על ידי טמרס בעבר והתחרו בבזק ועכשיו מוצאים את עצמם במצב שבזק תהיה בדירקטוריון שלהם…