לידר מעלה את ההמלצות לסלקום ופרטנר: שיפור תזרימי, גיוסי לקוחות ואופטימיות זהירה לגבי המשך השנה
דוחות חזקים גם בצל המלחמה
סלקום ופרטנר פרסמו את דוחותיהן לרבעון השני של 2025 והצליחו להפתיע לטובה את המשקיעים, גם כאשר נלקחת בחשבון ההשפעה השלילית של המלחמה עם איראן על פעילותן. בסקירה שפרסמה סבינה לוי, מנהלת מחקר תקשורת ופארמה בלידר שוקי הון, היא הדגישה כי "למלחמה הייתה השפעה לא מבוטלת על תוצאות הרבעון, עם פגיעה ב־ARPU ובהכנסות משירותי נדידה, אך בשורה התחתונה שתי החברות המשיכו להציג מגמת שיפור עקבית בתזרים הפנוי ובביצועים התפעוליים". לפי הנתונים, סלקום נפגעה בכ־10 מיליון שקל ברווח לפני מס משירותי נדידה, בעוד שפרטנר דיווחה על פגיעה של כ־15 מיליון שקל. לצד זאת נרשמה גם ירידה בהכנסות ממכירת ציוד, אך התוצאות הכוללות היו דומות ואף מעט טובות מהצפי. לוי מעריכה כי בהנחת רגיעה ביטחונית, כבר ברבעון השלישי ניתן יהיה לראות התאוששות ניכרת בהכנסות מהנדידה, מהלך שיתרום ישירות לצמיחה בשירותי הסלולר.
הסקירה מצביעה על כך שהנהלות החברות ממשיכות למקד את מאמציהן בשיפור מבנה ההוצאות ובייעול תזרימי, מה שמספק למשקיעים ביטחון שהמגמה החיובית אינה נקודתית אלא חלק מתהליך ארוך טווח. אחד הנתונים הבולטים בסקירה הוא הגיוס החיובי של לקוחות ברבעון: סלקום צירפה כ־16 אלף מנויים חדשים, ופרטנר רשמה גיוס מרשים אף יותר של כ־22 אלף. "עבור פרטנר מדובר בנקודת מפנה לאחר תקופה ארוכה של יציבות ואף ירידה בבסיס המנויים", כתבה לוי. לדבריה, "הגיוסים עשויים להוות בסיס לצמיחה בהכנסות משירותי סלולר כבר במחצית השנייה של השנה". יחד עם זאת היא מזכירה כי סביבת התחרות נותרה גבוהה. ניסיונות להעלות מחירי חבילות נבלמו על ידי המתחרים, וריבוי החבילות בשוק ממשיך להוות חסם לשינוי מהותי במחירים.
בלידר מתייחסים גם למספר סוגיות נוספות שעשויות להשפיע על התוצאות בהמשך השנה. אחד הנושאים הוא השקת חבילות נדידה חדשות מבוססות ESIM שעלולות לשחוק את ה־ARPU. מצד שני, חזרת התיירות בקצב מהיר יותר עשויה להגדיל את הביקוש לשירותי נדידה ולהחזיר חלק מהכנסות שאבדו. במגזר העסקי מתואר מצב מורכב: מצד אחד לחצים מתמשכים על המחירים פגעו ביכולת החברות לגבות פרמיה עבור שירותים מתקדמים, אך מצד שני בתקופה האחרונה מסתמן שיפור בדינמיקה העסקית, מה שעשוי לאפשר בעתיד צמיחה יציבה יותר בסגמנט זה. בנוסף, מכרז החשכ"ל משפיע על הענף באופן שונה: פרטנר ופלאפון נהנות מהמבנה החדש של ההתקשרות עם המדינה, בעוד שסלקום מתמודדת עם ירידה בצרכי השירותים של צה"ל, ירידה שכבר מגולמת בתוצאותיה.
מגזר נייח, שוק סיטונאי והזדמנויות לחיסכון
במגזר התשתיות הנייחות מזהה לוי מגמה של האטה בגיוסי מנויי סיבים לאחר מספר שנים של חדירה מואצת לשוק. לדבריה, האטה זו עשויה דווקא להיטיב עם החברות בטווח הקצר משום שהיא תוביל לירידה בהוצאות הגיוס ולהשקעות הוניות מתונות יותר, ובכך תשפר את התזרים. בסלקום צפוי להתווסף חיסכון משמעותי כתוצאה מפרסום השימוע בתעריפי השוק הסיטונאי, מהלך שיכול להוזיל את הוצאות החברה ב־40 עד 60 מיליון שקל בשנים הקרובות, הן בקרב לקוחות הסיבים והן בקרב לקוחות הנחושת. לעומת זאת, עדיין קיימת שאלה אם סלקום תצליח לעמוד בדרישות השימוע שמגבילות את ההישענות על השוק הסיטונאי, במיוחד כאשר החל מינואר 2027 יידרשו החברות להקטין את אחוז ההסתמכות על התשתיות הקיימות.
בפרטנר מדובר בעיקר בפוטנציאל בתחום הטלוויזיה, לאחר העסקה עם יס. "העסקה עשויה לגלם חיסכון לא מבוטל עבור פרטנר, אם כי החברה עדיין לא סיפקה הערכות לגבי גובה התרומה לרווח", כתבה לוי. היא הוסיפה כי ההסכם מאפשר לפרטנר לשפר את הצעת הערך ללקוחות ולהציע חבילות שירותים אטרקטיביות יותר, בניגוד למצב כיום שבו הצעת הערך נתפסת כחלשה יחסית למתחרות. גם סלקום נמצאת במגעים עם הרגולטור לגבי עסקת הטלוויזיה של הוט, והסקירה מעריכה כי ייתכן שנראה התאמות מסוימות במבנה העסקה בהמשך.
בלידר מציינים מספר קטליזטורים חיוביים נוספים: המשך התייעלות וטיוב בסיס הלקוחות, ירידה בהוצאות המימון של סלקום עם הפחתת המינוף, ירידה צפויה בתשלומי IRU החל מ־2028, והשלמת עסקת IBC שעשויה להכניס לקופת סלקום מעל 420 מיליון שקל נטו, תלוי בגובה המס. "השילוב של שיפור ברמת הודאות לגבי התזרימים והיעדר איומים רגולטוריים ותחרותיים חדשים, מחזק את רמת הביטחון שלנו לגבי ביצועי החברות בשנים הקרובות", כתבה לוי.
לצד זאת, הסקירה מתייחסת גם לדינמיקה התחרותית בענף. החלפת השליטה בהוט עשויה לשנות את התמונה. החברה נחשבת לאחת מהשחקניות האגרסיביות ביותר בשוק מבחינת אסטרטגיה שיווקית מבוססת מחיר, וככל שתהיה בה שינוי בבעלות, הדבר עשוי להשפיע על רמת התחרות בכלל הענף. נכון לעכשיו, לוי מדגישה כי התחרות נותרת גבוהה והסביבה העסקית מאתגרת, אך היא רואה סימנים לשיפור הדרגתי בביצועי השוק.
בסיכום הסקירה מבהירה לוי כי ביצענו התאמות להנחות והורדנו את שיעורי ההיוון לאור השיפור במבנה ההוצאות ובתזרים. כתוצאה מכך לידר מעלה את מחירי היעד לסלקום מ־30 ל־31.5 שקל ולפרטנר מ־37 ל־38 שקל, תוך שמירה על המלצת תשואת יתר לשתי המניות. "השילוב בין שיפור תזרימי, המשך התייעלות ואפשרות לשינוי מבני בענף בעקבות החלפת השליטה בהוט עשוי לייצר אפסייד נוסף לשווי החברות ולתחום הסלולר כולו", סיכמה לוי.
















