השקעות ברשתות סלולר בדרך לירידה: אחרי שיא ה-5G השוק נכנס לשלב חדש
מחקר של ABI Research צופה ירידה של כ-29% בהשקעות העולמיות ברשתות סלולר עד 2031. גופי מחקר וניתוח נוספים מצביעים על אותה מגמה: פחות הוצאות על אנטנות ותחנות בסיס, יותר דגש על יעילות, תוכנה ומיצוי הרשתות שכבר נפרסו
שוק התקשורת העולמי מתקרב לנקודת מפנה. אחרי כמה שנים של השקעות כבדות בפריסת דור חמישי, מחקר חדש של ABI Research מעריך כי השקעות ברשתות סלולר יגיעו לשיא ב-2026 וב-2027, ולאחר מכן ייכנסו למגמת ירידה ברורה עד סוף העשור.
לפי ABI, ההוצאה העולמית על תשתיות סלולר צפויה לעמוד על כ-92 מיליארד דולר בשנות השיא, ואז לרדת לכ-65 מיליארד דולר ב-2031. מדובר בירידה של כ-29% מהשיא. עיקר ההתמתנות צפוי להירשם ב-RAN – רשת הגישה, כלומר האנטנות, יחידות הרדיו ותחנות הבסיס שמחברות את המכשיר הסלולרי לרשת.
השקעות ברשתות סלולר עוברות משלב פריסה לשלב מיצוי
ההסבר המרכזי לתחזית של ABI פשוט: ברבים מהשווקים המובילים, עיקר בניית רשתות ה-5G כבר מאחורינו. המפעילים השקיעו בשנים האחרונות סכומים גבוהים בפריסת אתרים, הרחבת כיסוי, הוספת אנטנות ושדרוג ציוד רדיו. כעת, כשהרשתות כבר הוקמו במידה רבה, הצורך בהשקעות דומות נחלש.
זהו שינוי מחזורי מוכר בענף. לאחר שלב build-out, שבו החברות מזרימות הון לפריסה מהירה, מגיע שלב של monetization ו-optimization. במילים פשוטות, פחות כסף מופנה להקמה של שכבות רשת חדשות ויותר מאמץ מושקע בשיפור ביצועים, התייעלות והפקת תשואה מהרשת הקיימת.
מבחינת המפעילים, זו אינה בהכרח התפתחות שלילית. ירידה בהוצאות יכולה לשפר תזרים, לתמוך ברווחיות ולאפשר מעבר להתמקדות בשירותים וביכולות תוכנה.
מקורות נוספים מחזקים את התמונה
המספר המדויק של ירידה של 29% נשען על ABI, אבל הכיוון הכללי מקבל תמיכה גם ממקורות אחרים. חברת המחקר והייעוץ דל'אורו, למשל, תיארה בחודשים האחרונים שוק RAN עולמי שהתייצב לאחר ירידה חדה בשנים האחרונות, עם תחזית לצמיחה חלשה מאוד בהמשך. המשמעות היא שציוד הגישה הסלולרי כבר אינו נהנה מאותו מומנטום שאפיין את שיא פריסות הדור החמישי.
גם ניתוחים של גופי דירוג אשראי מצביעים על ירידה ב-Capex intensity, כלומר בשיעור ההשקעות מתוך ההכנסות, אצל חלק מהמפעילים לאחר שיא ההשקעות של השנים האחרונות. במילים אחרות, יותר מפעילים מעדיפים כעת משמעת פיננסית והחזר על ההון שכבר הושקע, במקום המשך הרחבה אגרסיבית של הרשת.
החפיפה בין כמה מקורות אינה מוכיחה שכל התחזיות יהיו מדויקות עד הדולר האחרון, אבל היא כן מחזקת את ההנחה שהשוק נכנס לשלב מתון יותר. זה כבר לא רק מחקר אחד. זו מגמה שמסתמנת בכמה זוויות של הענף.
מי יושפע מהירידה בהשקעות
מי שעלולות להרגיש את השינוי ראשונות הן ספקיות ציוד התקשורת, ובראשן אריקסון ונוקיה. בשנים האחרונות נהנו החברות מגל פריסות רחב של 5G, שדרש ציוד רדיו חדש ושדרוגי רשת נרחבים. כאשר קצב ההקמה נחלש, גם קצב ההזמנות נוטה להאט.
עם זאת, לא כל חלקי השוק צפויים להיפגע באותה מידה. הירידה בהשקעות באנטנות, יחידות רדיו ותחנות בסיס עשויה לבוא לצד גידול בהוצאות על תוכנה, אוטומציה, אופטימיזציה, ענן "טלקומי|" ויישומי AI לניהול רשתות. לכן, נכון יותר לדבר על שינוי בתמהיל ההשקעה ולא על היעלמות של תקציבים.
6G עדיין לא מייצר גל השקעות חדש
אחת הסיבות המרכזיות להתמתנות היא שהדור הבא עדיין רחוק ממסחור רחב. 6G נמצא כיום בשלבי מחקר, פיתוח והכנה תעשייתית, אך עדיין לא בשלב שמייצר מחזור השקעות מסיבי. המשמעות היא שבשנים הקרובות לא צפוי גל חדש שיפצה על הירידה שאחרי 5G.
לכן, השוק עשוי לעבור כמה שנים של יציבות יחסית או ירידה, עד שמנוע השקעות חדש יבשיל לקראת סוף העשור.
גם בישראל זו דילמה מוכרת
התחזית של ABI רלוונטית גם לישראל. מצד אחד, השוק המקומי עדיין מתמודד עם אתגרי כיסוי, שדרוג ותחרות. מצד שני, המפעילים פועלים בסביבה של לחץ על רווחיות, מחירים אגרסיביים ורגולציה כבדה. במצב כזה, גם בישראל גוברת השאלה מתי נכון להמשיך לפרוס ומתי נכון לעבור למצב של מיצוי ההשקעה.
המסר שעולה מהמחקר ומהמקורות התומכים בו ברור: השקעות ברשתות סלולר אינן נעלמות, אבל הן משנות כיוון. פחות פריסה פיזית, יותר יעילות, תוכנה וניסיון להוציא יותר ערך מהרשת שכבר הוקמה.
















