מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר דני רוזן, אומר כי שוק הסלולר בישראל נמצא במשבר מתמשך. בשיחה עם zmanavir במסגרת הפודקאסט עושים תקשורת אומר רוזן כי המשבר החל ב – 2012 ונמשך עד היום למרות שהחברות הסלולריות חזרו להרוויח.
לדברי רוזן: "ב – 2012 היה משבר בשוק, ועובדתית עד לרגע זה השוק לא התאושש. אני מהמר שכל החברות הסלולריות יגיעו אולי לעשירית מהרווח של בזק. זאת אומרת הן מרוויחות מעט ובשוק שמרוויחים מעט לא משקיעים, משקיעים בשוק שמרוויחים הרבה".
"החברות משקיעות, זה לא נכון שהן לא משקיעות. עכשיו קראנו על מעבר לליבת דור 5, ויש חדשנות בסלולר". רוזן אמר כי הוא מכיר את עמדת משרד התקשורת שסבור שאין מספיק חדשנות בענף אבל הוא סבור שיש חדשנות "אבל בשוק שהרווחיות בו נמוכה אי אפשר לצפות ליותר מזה".
"אם רואים את שוק הסלולר כתשתית המרכזית לשנים הבאות, אז אנחנו בבעיה. אנחנו בינוניים ואנחנו לא רוצים להיות במקום הזה אלא במקום הרבה יותר מתקדם".
להאזנה:

















בנושא הסוגיה של אחוז מצטרפים נמוך לרשתות הסיבים – לעניות דעתי, זה עניין של מחיר, או ה"דחיפה" של חברות התשתית למהירות גבוהה שלא לצורך – מדוע אין חבילות 100 מגה בסיבים?
הרי המטרה המרכזית של סיבים היא יציבות רשת משופרת, ידוע שעבור בית ממוצע, 100-200 מגה, מספקים בהחלט.
מהירויות כאלו ניתן לחיבור גם ב DSL/כבלים בלבד בישראל, ולא בסיבים, ורק מסיבות מסחריות, כי השחקנים רוצים למכור חבילות יקרות יותר, במהירות מיותרת שהם יודעים היטב ש 95% מהציבור לא באמת צריך.
חסם נוסף, הוא סביב המורכבות של המרה של סיב לממשק חשמלי RJ45. לרוב הציבור לא ברור מה אפשר, חלק מהחברות מחייבות להמיר עם ציוד שלהן.
בנושא FWA, הבעיה כמו שגדי ציין שמשרד התקשורת החליט שהוא מתמרץ רק טכנולוגיה אחת. אין לזה אח ורע בעולם. במדינות מתוקנות הרגולטור קובע פרמטרים הנדסיים של מהירות, יציבות, שיהוי וזמינות, והמפעילים רשאים לבחור את הטכנולוגיה המתאימה ביותר לכל תרחיש. משרד התקשורת הישראלי אכן קבע פרמטרים הנדסיים ל"רשת אולטרא מהירה", אולם החליט להוסיף הערה בסוף שזה ניתן למימוש בסיבים בלבד.
יש לזכור שיש לא מעט מקטעים ברשתות של כל המפעילים בישראל שיש תוואי אחד בלבד בסיבים, כל קריעה של סיב היא קריטית. חיבור אלחוטי רחב פס נותן מענה מצויין.
משרד התקשורת יודע גם, שיש לא מעט ישובים בישראל שמנותקים מרשת הסיבים הארצית, מפאת מגוון סיבות, ולא ניתן לחברם בסיב. מזה שנים הישובים הללו מחוברים באלחוט, וגם אם יש בתוך הישוב סיבים, היציאה החוצה היא באלחוט נייח, בד"כ גלים מילימטרים.
אתרי סלולר קטנים small cell- שום רגולציה לא תעזור. הבטיחו את זה בכל העולם ערב השקת דור 3, ולאחר מכן ערב השקת דור 4 וכו', ולא קרה כלום. החברות הסלולר לא מסוגלות לרכוש ולתחזק כמות גדולה של אתרים. מה שעושות חברות הסלולר זה מתקינות בצורה פרטנית רק היכן שיש עומס אמיתי על הרשת. העובדה שאין פריסה רחבה של אתרי small cell, היא פשוט כי אין בזה צורך.