ישראל נחשבת לאחת המדינות היקרות בעולם בתחום אגרות התדרים הסלולריים, כך עולה מניתוח של חברת הייעוץ TASC שצירפו החברות הסלולריות במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שבו קראו לו להפחית את האגרות. מקורות בחברות מציינים שייתכן והחברות יכינו חוות דעת נוספת מעודכנת יותר, שכן חוות הדעת של TASC כבר הוצגה למשרד התקשורת בעבר.
חוות הדעת מציינת כי "אגרות תדרי הסלולר הוטלו לראשונה בישראל לפני קרוב ל- 30 שנה, בשנת 1995 ומאז כמעט ולא חלו שינויים באגרות, למעט שינויים הנובעים מהצמדה למדד המחירים לצרכן. התעריף נכון להיום עומד על 1.143 מיליון שקל למה"ץ. בשנת, 2020 לאחר מכרז התדרים האחרון, בוצעה הפחתה חלקית עבור תדרים מסוימים שעמדו למכרז – בתדרים בתחום 2,690-2,500 מה"ץ נקבעה אגרה בסך 219 אלף שקל למה"ץ ובתדרים 3,800-3,500 מה"ץ נקבעה אגרה בסך 122 אלף שקל למה"ץ.
בנוסף, הוחלט על הפחתה זמנית בסך 28% על סך תשלומי האגרה המושלמים על ידי המפעילים בעד כלל התדרים לתקופה של 4 שנים בלבד (תקופה זו מסתיימת באוגוסט השנה, והארכת תוקף ההנחה הוא שורש המחלוקת ג.פ.) לאחר החרגת התדרים הגבוהים וההפחתה הזמנית כאמור לעיל, ההכנסה הכוללת למדינה מאגרות של כלל מפעילי הסלולר עדיין עומדת על סכום משמעותי של למעלה מ- 300 מיליון שקל בשנה.
על כן, ועל אף הצעדים החלקיים שבוצעו, מוטלת על חברות הסלולר מעמסה כלכלית כבדה ביותר ובלתי סבירה הנובעת מתשלומי האגרות השנתיות, והיא צפויה לגדול משמעותית לאחר תום תקופת ההפחתה הזמנית, ככל שזו לא תוארך.
על פי הניתוח, "האגרות בישראל גבוהות פי כמה וכמה ממרבית מדינות ההשוואה" וישראל אף "חריגה בהיבט נוסף של היעדר שונות בתעריפי האגרות בין תדרים שונים".
הניתוח השווה בין תעריפי האגרות בישראל לבין אלו של מדינות נוספות באירופה ובעולם, הן במונחים מוחלטים והן ביחס לגודל האוכלוסייה. נמצא כי בעוד שבישראל האגרה עומדת על 1.143 מיליון שקלים למגה-הרץ, הרי שבמדינות כגון גרמניה, שוודיה ודנמרק מדובר בפחות מ-100 אלף שקלים למגה-הרץ.
גם ביחס להכנסות המפעילים, ישראל בולטת לרעה: "בעוד שבישראל הוצאות המפעילים על אגרות תדרים מהוות מעל 4% מסך הכנסותיהם, הרי שבמדינות המערביות האחרות מדובר באחוזים בודדים בלבד".
מה נגרם מהמצב הזה? על פי TASC, לאגרות הגבוהות השפעות שליליות רבות:
ראשית, הן פוגעות בהשקעות המפעילים בשדרוג הרשתות ובטכנולוגיות חדשות "מגמות אלו משפיעות לרעה על האיתנות הפיננסית של מפעילות הסלולר, ועל כן מקשות על יכולתן להשקיע בתשתיות סלולריות מתקדמות במדינה, ובפרט בפריסה של הדור החמישי".
שנית, הן עלולות לגרום למפעילים קיימים להחזיר תדרים שנמצאים בשימוש: "בצורה כזו ייתכן ומפעיל אשר מפיק ערך ומספק ערך ללקוחות מתדר מסוים, יבחר להחזיר את התדר היות והחזקתו אינה כלכלית".
ולבסוף, הן עלולות לפגוע בתוצאות המכרזים העתידיים על תדרים חדשים: "אגרה גבוהה מדי עשויה לעוות תוצאות מכרז ולהביא להקצאה חסרה של תדרים – דבר אשר יגרום לנחיתות טכנולוגית של רשתות הסלולר".
TASC קוראת להפחית באופן משמעותי את אגרות התדרים בישראל, על מנת "לשפר את איכות השירות לצרכני הקצה".
















