השנה החולפת הייתה שנה קשה ליצרנית הגדולה בעולם בתחום רשתות הסלולר. ברבעון האחרון של 2023 החברה רשמה ירידה של 16% בסך הכל, ו- 23% במכירות חטיבת הרשתות. סך כל המכירות בכל השנה ירדו ב – 10% ו – 15% בתחום הרשתות, ומה שקיזז במקצת את הירידות הוא השיפור במכירות לשוק העסקים.
מנכ"ל אריקסון Börje Ekholm אמר כי הוא צופה שאי הוודאות הנוכחית בשוק תימשך לתוך 2024 עם ירידה נוספת בשוק הרדיו מחוץ לסין, "מכיוון שהלקוחות שלנו נשארים זהירים וקצב ההשקעה בהודו מתנרמל". הוא הוסיף כי החוזה החדש בארה"ב עם AT&T בהיקף של 14 מיליון דולר ל – 5 שנים, יתחיל להתגבר במחצית השנייה של 2024.
הוא אמר כי הביקוש הבסיסי כתוצאה מתעבורת נתונים גוברת ב-5G רק בשלבי בנייה מוקדמים וידרשו השקעות נוספות ברשת. "לדעתנו, רמות ההשקעה הנוכחיות נמוכות באופן בלתי קיימא עבור מפעילים רבים. לכן אנו בטוחים שהתאוששות בשוק צריכה להתממש. עם זאת, העיתוי של התאוששות השוק נמצא בסופו של דבר בידי הלקוחות שלנו".
מיותר לציין שהאמירה של מנכ"ל אריקסון היא בעלת משמעות רבה לשוק ומעידה שגם בשנה הבאה המפעילים בעולם לא צפויים להאיץ השקעות ב – 5G, וחשוב לציין שזו השנה השנייה שאריקסון צופה את ההאטה הזו, כאשר ב – 2023 היא העריכה שלמפעילים הסלולריים לא תהיה ברירה והם יהיו חייבים להאיץ השקעות על מנת לספק ללקוחותיהם חוויית שירות טובה. ב – 2023 העריכה אריקסון שבסוף השנה נתחיל לראות חזרה להשקעות והיא כנראה לא דייקה בתחזית שלה, וההאטה ממשיכה גם לתוך 2024 וכנראה שלא לה ולאף אחד אחר אין מושג מתי המפעילים יחזרו להשקיע ב – 5G בצורה רחבה יותר.
ומה זה אומר על ישראל? כנראה שדברים לא טובים, כי אצלנו בנוסף לכל המלחמה משפיעה קשה על הרווחיות ומכאן שגם על ההשקעות המתוכננות, כך שאל תצפו לשינוי בדירוג של ישראל במדד המהירות העולמי בשנה הבאה. תוסיפו לכך שגם אין תקציב לסייע לחברות הסלולריות בהמשך פריסת האתרים, כרגע, וכנראה שאם נוכל לשמור על אותה חוויית שימוש גם בסוף השנה זה יהיה הישג.
נסביר כי בכל שנה ישנו גידול של של כשליש בתעבורה ברשתות, באופן אינהרנטי, כלומר ההשקעות של החברות הולכות לשמור בעיקר על הקיים, וכדי לא ללכת אחורה בחוויית השימוש. וזו בשורה לא מעודדת לא לחברות ולא למשתמשים.
















