משרד התקשורת מקדם רפורמה מקיפה בשוק התשתיות הסלולריות בישראל במטרה להגביר את התחרות ולשפר את איכות הרשתות הסלולריות במדינה. המשרד פרסם שימוע משלים המציע שורה של שינויים מרחיקי לכת שיאפשרו לראשונה כניסת יזמים חיצוניים לתחום התשתיות הסלולריות וישנו באופן משמעותי את מבנה השוק הקיים.
במרכז הרפורמה עומדת ההחלטה לאפשר ליזמים חיצוניים להקים להפעיל ולתחזק תשתיות רדיו סלולריות ולהשכיר אותן למפעילי הסלולר, זאת בניגוד למצב הקיים בו מפעילי הסלולר נדרשים להיות הבעלים של כל תשתיות הרשת שלהם. עם זאת המשרד מגביל את היקף השכירות כך שמפעילי הסלולר יוכלו לשכור שירותי רדיו מיזמים בהיקף של עד 40% מכלל תעבורת רשת המפעיל. מגבלה זו נועדה לשמור על העיקרון לפיו מפעילי הסלולר צריכים להחזיק ברוב הרשת בבעלותם.
כדי למנוע ריכוזיות יתר בשוק החדש קבע המשרד הגבלות על יזמים גדולים ואזוריים. למשל מפעיל סלולר לא יוכל לשכור יותר מ- 15% מתעבורת הרשת שלו מיזם בודד ללא אישור מראש מהמשרד. בנוסף, נאסר על מפעילי סלולר להיות בעלי עניין ביזמים ולהיפך כדי למנוע ניגודי עניינים ולשמור על תחרות הוגנת.
הרפורמה מדגישה גם את חשיבות קידום הטכנולוגיות המתקדמות בישראל. כל מוקד רדיו תאי חדש שיוקם על ידי יזם יחויב לתמוך בטכנולוגיית דור 5 במטרה להאיץ את פריסת הטכנולוגיה המתקדמת במדינה. בנוסף המשרד מתכנן לאפשר ליזמים להפעיל רשתות סלולריות פרטיות בעתיד, מה שיפתח אפשרויות חדשות לארגונים גדולים ולמגזר העסקי.
כחלק מהמאמץ לשפר את הכיסוי הסלולרי בישראל הרפורמה מאפשרת למפעילי הסלולר להשתמש בשירותי יזמים להשלמת עד 5% מחובות הכיסוי שלהם. מהלך זה עשוי לסייע בהרחבת הכיסוי הסלולרי באזורים מאתגרים.
בכוונת המשרד לקדם גם אפשרות למפעילי הסלולר להשכיר תדרים ליזמים באזורים בהם אין להם צורך בכל התדרים שהוקצו להם. מהלך זה צפוי להגביר את היעילות בניצול משאב התדרים המוגבל.
שר התקשורת, שלמה קרעי: "אנחנו מותחים את התחרות עד הקצה בתחום תשתיות התקשורת המתקדמות. על פי המדיניות החדשה, יזמים נוספים כמו חברת חשמל, קרנות הון ודומיהם, יוכלו לתת שירות לחברות הסלולר בפריסה נרחבת על גבי ציוד שלהם וכן לתת שירות לציבור בתדרי כלל החברות באתרי קצה כמו חניונים, מפעלים וכדומה. נמשיך להצעיד את ישראל בעז״ה לקדמת הבמה הטכנולוגית העולמית״.
מנכ"לית משרד התקשורת, ענבל משש: "האסדרה החדשה מהווה צעד משמעותי לקידום התחרות בשוק הסלולר וישפר את איכות השירות לצרכנים. אנו מצפים כי המהלך יוביל להשקעות חדשות בתשתיות, לכניסת שחקנים חדשים לתחום שתוביל להאצת פריסת רשתות דור 5 ולשיפור הכיסוי והקליטה של הרשתות הסלולריות בכל רחבי הארץ, ובכך תחזק ותקדם את הכלכלה הישראלית. משרד התקשורת ימשיך לפעול להסרת חסמים ולעידוד השקעות בתשתיות התקשורת לטובת הצרכנים והמשק הישראלי".

















למה לא מפעילים את חברת wimax שהייתה בזמנו על תשתית wifi גיבוי ארצי