לאחר שביקש מהחברות להימנע מסגירת הרשתות הישנות בשל המלחמה ואי הוודאות הביטחונית, המשרד בוחן מחדש את עמדתו על רקע הפסקת האש ובקשות המפעילות. הנטייה כעת היא לאפשר את הסגירה בסוף החודש, בכפוף להבטחת מענה לצרכנים שעדיין תלויים בטכנולוגיה הישנה
משרד התקשורת שוקל להתיר לחברות הסלולר לסגור את רשתות דור 2 בסוף אפריל, לאחר שלאחרונה https://zmanavir.co.il/cellular/32048 ביקש מהן להימנע מסגירת הרשתות הישנות בשל המלחמה ואי הוודאות הביטחונית. מדובר בשינוי אפשרי בעמדת המשרד, שמגיע על רקע הפסקת האש ובקשות חוזרות מצד החברות הסלולריות להתקדם עם סגירת הרשתות.
המהלך לסגירת רשתות דור 2 ודור 3 (שכבר נסגר ברובו) אינו חדש. משרד התקשורת מקדם כבר כמה שנים את המעבר של שוק הסלולר בישראל לטכנולוגיות מתקדמות יותר, בעיקר דור 4 ודור 5. המטרה היא לפנות משאבי רשת ותדרים, להפחית את המורכבות התפעולית של החברות ולאפשר להן להפנות השקעות לרשתות החדשות.
המלחמה עצרה את הסגירה
הסיבה המרכזית לעיכוב הייתה המצב הביטחוני. במשרד התקשורת חששו כי סגירת רשתות דור 2 בעיצומה של מלחמה עלולה לפגוע בצרכנים שעדיין מחזיקים מכשירים ישנים, ובמקביל ליצור סיכון טכנולוגי ותפעולי בעיתוי רגיש. החשש לא נגע רק לצרכנים פרטיים, אלא גם לציוד ישן, מכשירים תומכי דור 2, שירותים בסיסיים ומערכות שעדיין נסמכות על הרשתות הוותיקות.
כעת, על רקע הפסקת האש והערכת מצב מחודשת, המשרד בוחן האם ניתן לאפשר לחברות לסגור את הרשתות כבר בסוף אפריל. במקביל, החברות הסלולריות לוחצות להתקדם עם המהלך, בין היתר משום שהמשך הפעלת רשתות ישנות מחייב תחזוקה, תפעול, הקצאת תדרים ועלויות נוספות, בזמן שהשוק כולו נע לכיוון רשתות מתקדמות יותר.
האיזון: קידום דור 4 ו-5 מול הגנה על לקוחות ישנים
הדילמה של משרד התקשורת ברורה: מצד אחד, סגירת רשתות דור 2 ודור 3 היא מהלך מתבקש מבחינה טכנולוגית. הרשתות הישנות תופסות משאבי תדר יקרים, אינן מספקות את איכות השירות הנדרשת כיום, ומעכבות את המעבר המלא לטכנולוגיות סלולר מתקדמות יותר. מצד שני, עדיין קיימים לקוחות שמחזיקים מכשירים ישנים שאינם תומכים בדור 4 או בדור 5, וסגירת הרשת עלולה להשאיר אותם ללא שירות תקין.
















