משרד התקשורת פרסם את תוכנית העבודה השאפתנית שלו לשנת 2024, המתמקדת בקידום פריסה של תשתיות תקשורת מתקדמות וחיזוק התחרות בשוק, במטרה להציב את ישראל בחזית הקדמה הטכנולוגית העולמית.
אחד היעדים המרכזיים של המשרד הוא האצת פריסת רשתות הדור החמישי (5G) ברחבי הארץ. המשרד שואף להגיע ל-3,000 מוקדי שידור 5G עד סוף 2024, זינוק משמעותי מ-2,194 מוקדים הקיימים כיום. לעומת זאת המשרד לא פרסם יעדים כמה אתרים סלולריים חדשים נוספים יוקמו. לפי קצב ההסבה של האתרים הסלולריים ל – 5G בשליש הראשון של השנה, הנאמד בעשרות אתרים בלבד עבור כל החברות, נראה שהחברות הסלולריות רחוקות מהיעד, אבל ייתכן שהמשרד צופה שינוי מגמה. ב – 2025 המשרד מצפה ל – 3,600 אתרי 5G וב – 2026 4,100.
חשוב להדגיש כי להערכת גורמי מקצוע, על מנת להקים רשת 5G בפריסה ארצית רחבה ויעילה, כל חברה סלולרית נדרשת לכ – 1,200 אתרים ויש המעריכים שהמספרים עומדים על 1,500, ויש הטוענים 2,000.
בנוסף, המשרד יפעל לשיפור משמעותי בדירוג העולמי של ישראל במהירות הגלישה הסלולרית, בשאיפה להגיע למקום ה-55 מתוך 145 מדינות עד סוף השנה, לעומת המקום ה-65 כיום. ב – 2025 המשרד רוצה להגיע למקום ה – 45 בדירוג העולמי וב – 2026 למקום ה – 35.
נקודה חשובה שהמשרד חושף בתוכנית העבודה היא שהשנה רק 2 מהרשתות הסלולריות בישראל ישיקו ליבת רשת SA שהמשמעות היא רשתות 5G על מלא. מכיוון שאנו יודעים שפלאפון כבר השיקה רשת SA ופרטנר צפויה לעשות זאת בקרוב, ככל הנראה המשרד צופה כי סלקום והוט מובייל לא צפויות להשלים את הפרויקט השנה. על פי הערכות בשוק הוט מובייל תשיק SA בסוף השנה או תחילת שנה הבאה.
בכל הקשור להקמת אתרים סלולריים ביו"ש, המשרד מתכנן להקים השנה 60 אתרים, אך הוא טוען שהדבר מותנה בתקציב.
בתחום האינטרנט הקווי, המשרד הציב יעד שאפתני להנגיש תשתית אולטרה-רחבת פס מבוססת סיבים אופטיים ל-92% ממשקי הבית בישראל עד סוף 2024, בדרך ל-99% עד 2026. זאת, בהשוואה ל-85% ממשקי הבית כיום. המהלך צפוי להביא למהפכה של ממש בחוויית הגלישה של הישראלים ולתמוך בפיתוח שירותים ויישומים דיגיטליים מתקדמים.
נקודה נוספת שעולה מתוכנית העבודה היא שהמשרד מפרסם שבנובמבר השנה הוא ישלים הליך השימוע שפרסם בנושא תמחור התעריפים בשוק הסיטונאי. כלומר, למרות העיכוב המשמעותי בפרסום התעריפים, שאמור היה לקרות עוד ב – 2022, כעת צופה המשרד השלמה של המהלך רק בסוף השנה. מכיוון שחלק מהמפעילים כבר נערכים להגשת בג"ץ נגד החלטת משרד התקשורת בשימוע, נדרשת כאן הבהרה האם תוכנית המשרד היא להודיע על תוצאות השימוע בנובמבר, או שהיישום של המחירים (במידה ויהיה שינוי) יחל בנובמבר.
כדי לעודד את התחרות בשוק התקשורת, משרד התקשורת מקדם את חוק השידורים, שלשיטתו יביא להסרת חסמים ועידוד כניסת שחקנים חדשים בתחום השידורים והתוכן הדיגיטלי. בנוסף, המשרד הודיע כי ממשיך לפעול במרץ להשלמת הרפורמה בשוק הדואר ולהגברת התחרות בו, במטרה לספק לצרכנים טווח רחב יותר של שירותים איכותיים במחירים תחרותיים יותר.
מעבר לכך, צויין כי המשרד מייחס חשיבות רבה להגברת השקיפות והעצמת הצרכנים. בין היתר, הוא מתכנן להשיק אזור ייעודי באתר המשרד להנגשת מידע על פריסת תשתיות תקשורת, לפרסם דוחות תקופתיים על פניות הציבור בתחום התקשורת ולבנות מתודולוגיה להגנה על ילדים ברשת.
המשרד גם מתכוון להשקיע בחיזוק המוכנות לשעת חירום, כולל הרחבת הגיבוי האנרגטי של אתרי סלולר קריטיים והקמת מרכז מתקדם לניטור ספקטרום תדרים בשיתוף צה"ל.
בראייה פנים ארגונית, המשרד ימשיך להטמיע טכנולוגיות מתקדמות של בינה מלאכותית וניתוח נתונים לשיפור יעילות תהליכי העבודה והקצאת משאבים מיטבית.
נציין כי משרד התקשורת לא הכניס לתוכנית העבודה הרשמית את הכוונה שלו לעסוק בהפרדה המבנית בבזק, למרות שבאופן לא פורמלי אישר כי בכוונתו לעשות כן.
















