משרד התקשורת בחר בדיל מפוקפק עם בזק על פני טובת הציבור והתחרות והחליט שלא להפחית את המחיר הסיטונאי שמשלמים מתחרותיה על השימוש בתשתיותיה. המשרד החליט להתמקד בהפחתת מחיר השימוש בתשתיותיה הפיסיות של החברה ל – 250 שקל לקילומטר מ – 446 שקל היום וזאת לאחר שהגיע למסקנה שדווקא זה מה שיביא לתחרות ולהגברת השקעות.
בשימוע שפרסם היום המשרד הוא מאשר שעשה דיל עם בזק כפי שחשפנו מספר פעמים בשבועות האחרונים https://zmanavir.co.il/internet/23637/וגם כאן https://zmanavir.co.il/internet/23762/ שמטרתו היא שמחירי השוק הסיטונאי הפסיבי ייכנסו מיד לתוקף, במקום לערוך שימוע שעשוי להימשך מספר חודשים. לטענת המשרד הדיל יביא לכך שהמפעילים שמשלמים לבזק על השימוש בתשתיותיה הפסיביות ירוויחו מכך היות ואחרת הם היו נדרשים להמשיך ולשלם את המחיר של ה – 440 שקל עד שיסתיים השימוע.
כאמור משרד התקשורת פרסם היום שימוע שבו הוא מציע להוריד באופן משמעותי ומיידי את תעריפי הגישה לתשתיות הפאסיביות (תעלות, קנים, גובים ועמודים) של חברת בזק, במטרה לעודד השקעות ותחרות בתשתיות תקשורת מתקדמות.
לפי ההצעה, התשלום החודשי בעד שירות גישה לתשתית פסיבית של בזק שלא באזור תמרוץ ושלא בתשתית באזור מעבר לאזור תמרוץ, יפחת מ-446 שקל לק"מ כיום ל-250 שקל לק"מ – ירידה של כ-44%. באזורי תמרוץ ובתשתיות באזור מעבר לאזור תמרוץ יעמוד התשלום על 107 שקל לק"מ, לעומת 113 שקל כיום. שינויים דומים יחולו גם בתעריפי שירות הסיב האפל.
המשרד מציע להחיל את התעריפים החדשים כבר החל מה-1 באפריל 2024 ולמשך 15 חודשים, עד 30 ביוני 2025. בזק הסכימה להפחתה המיידית. לאחר תקופה זו, יקבעו תעריפים נוספים על בסיס מודל עלויות חדש של חברת Axon.
במשרד מסבירים כי ההפחתה המשמעותית והמיידית בתעריפי הגישה לתשתית הפאסיבית נועדה לתמרץ חברות תקשורת להרחיב את הפרישה העצמאית של רשתות סיבים אופטיים על בסיס התשתית הפיזית הקיימת של בזק, במקום לחכור שירותי גישה מנוהלים (BSA) מבזק שעולים היום 72 שקל לחודש לפני מע"מ.
לדברי המשרד, בשנים הקרובות שבהן צפויה התרחבות משמעותית של פרישת רשתות סיבים בישראל, חשוב במיוחד לעודד כמה שיותר חברות להשקיע בתשתיות עצמאיות, באופן שיקדם תחרות בת-קיימא ויטיב עם הצרכנים לאורך זמן.
עם זאת, המשרד לא מתכוון בשלב זה לשנות את תעריפי שירות ה-BSA. לטענתו, הפחתה משמעותית בתעריפים אלה עלולה דווקא לתמרץ מפעילים להסתמך יותר על רשת בזק במקום לפרוש רשת עצמאית. כמו כן, למחירי ה-BSA יש השפעה על המחירים לצרכן, ולכן יש לבחון את העניין לעומק לפני קבלת החלטה.
המשרד מזמין את הציבור להגיב לשימוע עד ה-11 באפריל.
מנכ"ל גילת טלקום איציק בן-אליעזר אמר בתגובה: לצערי משרד התקשורת חרג באופן קיצוני מהמדיניות שלו עצמו ומהחלטות עבר בהם התחייב לקבוע מחיר סיטונאי חדש על סיבי בזק, עד אוגוסט 2023, למרות שהעבודה של חברת הייעוץ מונחת על שולחנו.
משק בית משלם היום על אינטרנט סיבים כ 75% יותר מאשר על אינטרנט נחושת וזאת ללא סיבה כלכלית.
מאז השקת הסיבים עלתה ההכנסה הממוצעת של בזק ללקוח בלמעלה מ 20% והכנסת בזק משירותי האינטרנט בכ 400 מליון ש״ח בשנה. ההחלטה אם תתקבל, תביא להמשך עלית הרווח העודף של בזק.
הדבר הנכון היה להצמד להחלטות קודמות, להוריד את המחיר הסיטונאי ובכך לעודד את היכולת שלנו, לאתגר את השוק עם הצעות ערך חדשניות וזולות שיאפשרו מחיר סביר והוגן כך שכל בית אב יוכל להרשות לעצמו אינטרנט סיבים.
לצערנו החלטת המשרד דוחקת אותנו להוריד פרופיל שיווקי".
















