בבזק עושים מאמץ גדול לנסות לייפות את התוצאות הסבירות של הקבוצה, אך בעיקר של הפעילות הקווית שהציגה תוצאות מאכזבות, עד שנראה שאין שום קשר בין התוצאות בפועל לבין הכותרות בהודעות היח"צ. "אסטרטגיית הצמיחה הניבה תוצאות כספיות חזקות ב – 2022", הצהיר יו"ר הקבוצה גיל שרון, וזאת בשעה שהחברה מציגה שחיקה חדה ברווח, ובתזרים המזומנים.
בזק נהנתה השנה מרוח גבית חזקה. הפעילות העסקית שנבנתה בבזק בשנים האחרונות נהנתה מהיעדר רגולציה והמשיכה לצמוח בשיעורים חדים, פריסת הסיבים אמורה הייתה לייצר לחברה כר נרחב לשדרוגים וצמיחה, ובעיקר פעילות ה – ISP שאושרה לחברה אך לפני כשנה, הייתה אמורה לספק דלק משמעותי לצמיחה בהכנסות. למרות כל אלה, בזק צומחת בקושי. למעשה כשמסתכלים על הרבעון הרביעי של 2022, מול הרבעון המקביל, רואים גידול זניח של 5 מיליון שקלים בלבד. מצד שני, בכל הנוגע להוצאות, רואים בבזק התנהלות כמעט מופקרת. למרות מהלכי פרישה שעלו לחברה לא מעט כסף, הוצאות השכר צמחו בכמעט 40 מיליון שקל והוצאות התפעול גדלו בכמעט 100 מיליון שקל. כל אלו הביאו לשחיקה חדה ברווח הנקי ובתזרים החופשי, שצנחו ברבעון האחרון בכ – 26% ו – 20% בהתאמה.
כשמסתכלים קדימה, נראה שיש לא מעט חששות בנוגע לעתידה של בזק, ככל וההתנהלות הנוכחית שלה תימשך. צריך לזכור שהעלייה בהוצאות השכר היא עוד לפני השפעות הסכם העבודה הציבורי שנחתם לאחרונה, ובוודאי עוד לפני דרישות ועד העובדים על רקע ביטול גרעין השליטה. בנוסף, התוצאות אינן משקפות כמובן את ההשפעה של המהלכים הרגולטוריים הצפויים בשוק העסקי ובמחירי השוק הסיטונאי.
על רקע התוצאות המאכזבות שהציגה בזק, מדהים לראות שהחברה מנסה שוב ושוב להעלות את התגמול לבכיריה. הפעם מביאה החברה לאישור האסיפה הכללית מספר שינויים, שעיקרם הוא תשלום מענק מיוחד ליו"ר והכפפת תנאיו למדיניות התגמול של בזק שתאפשר גמישות נוספת במענקים והטבות ליו"ר בגובה 3 משכורות כמענק מיוחד ובנוסף הוא יצורף לתוכנית התגמול. בנוסף מבקשים בבזק לאפשר להם לחרוג בעד 10% מהתנאים שיאושרו באסיפה הכללית, ולהוריד את מגבלת תקרת ההוצאות החודשיות והתנאים הנלווים הקבועה במדיניות. ככל הנראה תקרת ההוצאות בבזק (שהיא כ – 20 אלף שקלים בחודש לבכיר), אינה מאפשרת לבכיריה להנות מספיק ממגוון מסעדות היוקרה בארץ ובחו"ל.
תיקון נוסף, די מדהים יש לומר, שמבקשים בבזק מבעלי המניות לאשר, הוא גילום הוצאות ותנאים נלווים לנושאי המשרה. כשניסינו לברר עם גורמים בבזק מה מהות השינוי התברר לנו סיפור די מדהים. מתברר שבכיר מאד בבזק, בחר שלא לקחת רכב מהחברה בגלל שיקולי מס, והמשיך לנהוג ברכבו האישי. רוב הבכירים בבזק נוהגים ברכב חברה למרות עלויות המס הגבוהות, ולא נראה שיש להם בעייה לכסות את עלויות המס עם תנאי השכר המפליגים המשולמים להם. כעת נראה, שאותו בכיר מבקש לקחת רכב חברה אך מעוניין שהחברה תגלם את הוצאות הרכב לצרכי מס כך שהוא לא יצטרך לשאת בהם.
ב- 20 באפריל תתקיים אסיפת בעלי המניות של בזק, וזו תהיה הזדמנות טובה לראות את התנהלות הגופים המוסדיים שיצטרכו לאשר את הבקשות המופרכות הללו. נראה שהגיעה העת שהגופים המוסדיים יקחו אחריות ויפסיקו את חגיגות השכר של בכירי בזק, בוודאי על רקע התוצאות המאד לא מעודדות של החברה.
















