משרד התקשורת משפר את התנאים לספקיות אינטרנט בעת שהן משתמשות בתשתיות סיבים אופטיים של חברות התשתית. המדיניות החדשה שנקראת מדיניות צמצום רווחים, אמורה לאפשר לספקיות לרכוש קווים במחירים שיאפשרו להם להתחרות ולהרוויח בתחרות מול חברות התשתית כאשר הכוונה היא בעיקר לבזק. הכוונה היא שבזק תחויב למכור את התשתית שלה במחיר שיאפשר רווח למי שמתחרה בה. כך לדוגמא אם בזק תפחית מחירי אינטרנט, אוטומטית גם מחירי השימוש בתשתיות שלה יופחת בהתאם לנוסחה שקבע המשרד.
ביום 20 בדצמבר 2022 פורסם שימוע על מתכונת לבחינת צמצום מרווחים ברשת סיבים. משרד התקשורת פרט בשימוע את אופן חישוב המחירים המבוסס על המלצות הנציבות האירופאיות והצעה להפחתת המחיר ללקוח הקצה ב-20% מהמחיר הקמעונאי או להוסיף 25% לעלות הסיטונאית. במקרה של כשל במבחן, המחיר הקמעונאי ישמש כבסיס לחישוב המחיר.
בשימוע הוצע כי עלות התמסורת הבינלאומית תחושב כסכום של שני מרכיבים: תעריף שירות האינטרנט ה-BSA המפוקח בקצב הרלוונטי, ורכיב נוסף המבטא את עלות התמסורת הבינלאומית בממוצע למנוי לחודש שהמשרד הגדיר אותו בבחינה (G). נמצא כי על מנת להגיע להשוואת "תפוחים לתפוחים" בין הצד הסיטונאי לצד הקמעונאי נדרשת תוספת ברכיב ה-G. לאחר בדיקה, נמצא כי רכיב ה-G מתומחר בחסר, והוא נדרש לכלול עלויות נוספות המהוות חלק מעלויות ייצור שירות הגישה לאינטרנט, דוגמת מתגים, נתבים, חוות שרתים ועוד. לפיכך, רכיב ה-G עודכן במבחן כך שיעמוד על 4 שקלים במקום 1.85 שקל, ויכלול עלויות נוספות בגין חיבור האינטרנט בארץ, התשתית ההנדסית וכ"א ההנדסי. לאור הצפי לעלייה בנפחי הצריכה של המנויים, ישקול המשרד לבחון עדכון של רכיב זה אחת לשנה בהתבסס על נתונים שיתקבלו מהחברות. בנוסף, המשרד החליט להתערב באופן העדכון שבזק מעדכנת לגבי הפחתות מחיר או מבצעים שהיא עושה, כך שיהיו נתונים לביקורת. המשרד החליט לשנות את הפרקטיקה כך שבזק תידרש לעדכן את המשרד ואת השוק בהפחתת התעריף הסיטונאי, לרבות בשיעור התעריף החדש, 7 ימי עבודה מראש בטרם יחול שיווק קמעונאי של הצעה חדשה.
המשרד התייחס גם לסוגיה של הטבות שבזק יכולה להעניק דרך הפחתת תעריף עבור השכרת נתב. במקרה כזה ההנחה שתעניק בזק ללקוחותיה תתורגם להנחה שתגיע גם למתחרותיה.
נדגיש כי המחיר הסיטונאי החדש לגבי השימוש בתשתיות בזק לא נקבע עדיין. ברגע שהוא ייקבע, מדיניות צמצום המרווחים תחול עליו. השיפור למתחרותיה של בזק בצמצום המרווחים כמובן יבוא על חשבון הרווחיות של בזק.
















