בעלי השליטה בבזק, קרן סרצ'לייט ודוד פורר, החלו בשנה האחרונה להיערך למימוש אחזקתם בבזק. מתוך הבנה שיקשה עליהם למצוא קונה לכל אחזקתם, פעלו בעלי השליטה מול השרים הנדל, ולאחר מכן קרעי, לקבלת היתר למכירה חלקית של גרעין השליטה תוך הגדלת שיעור האחזקה המותר לגופים מוסדיים בבזק משיעור של 5% לשיעור של 7.5%. באופן זה הם מקווים שיוכלו לפזר חלק מאחזקותיהם לגופים מוסדיים. בינתיים תכנית המימוש השתבשה בשל הירידות החדות במניית בזק ונדחתה בשלב זה.
בינתיים, תוך כדי מאמציהם לממש את אחזקתם, עשו בעלי השליטה בבזק טעות אסטרטגית – הם נתפסים בידי כל הגורמים בבזק כחלשים ולחיצים. ראשית, המנהלים בבזק, בראשות יו"ר הדירקטוריון, שפעלו בחודשים האחרונים לסייע בניסיון לאושש את המניה הנופלת ע"י העלאת שיעור הדיבידנד, מבינים את לחצם של בעלי השליטה ומנסים לשפר לעצמם את תנאי השכר המופלגים ממילא. כך למשל תידרש בקרוב האסיפה הכללית בבזק לאשר את ביטול תקרת ההוצאות הנלוות למנהלי בזק ולגלמם. מדובר בדרישה כמעט חזירית שבימים רגילים הייתה נדחית על הסף על ידי דירקטוריון מתפקד. בנוסף, גם ועד העובדים בבזק מריח את הדם והציב להנהלת החברה רשימת דרישות כמעט חסרת תקדים בעולם יחסי העבודה. בוועד מזהים את לחצם של בעלי השליטה, ופועלים למנף את הלחץ לטובת עובדי החברה. ועד העובדים בחברות הבנות, יושב בינתיים בשקט וממתין שוועד עובדי בזק יעשה עבורו את העבודה השחורה, אבל מיד לאחר השגת סיכום, תבוא דרישה זהה גם מצידם. אפילו הרגולטור מזהה את המצב, ומבין שבעלי השליטה נמצאים בנקודת חולשה.
לאחרונה קרא שר התקשורת להנהלת החברה להגיע לסיכום עם העובדים, ובמשרד מגבשים צעדים רגולטוריים מרחיקי לכת לקידום התחרות, כאשר ההערכה היא שבעלי השליטה בבזק ימנעו מכל התנגשות או ויכוח עם הרגולטור בו הם תלויים לצורך קבלת ההיתר הסופי למכור את אחזקתם. בתקופה זו, הגופים המוסדיים המחזיקים בבזק הם ה"מבוגר האחראי" היחיד בסביבה. אם אכן חלקם מתכוון להגדיל את אחזקתם בבזק, הם מוכרחים להתחיל להיות מעורבים הרבה יותר, שאם לא כן החברה תמשיך ותאבד רווחיות, הוצאות השכר יקפצו והמנייה תמשיך להתרסק.
האסיפה הכללית שתיערך לאחר החג היא המבחן המשמעותי הראשון של הגופים המוסדיים המחזיקים בבזק, בעידן של בעל שליטה שאינו מפגין עוצמה. המוסדיים צריכים לדחות את כל בקשות השכר המופקרות של מנהלי החברה, ומשם ואילך להיות מעורבים הרבה יותר. מומלץ לגופים המוסדיים לבחון טוב טוב מי הם נציגיהם בדירקטוריון והאם אכן הם משמשים כנציגי ציבור שרק טובת החברה וציבור בעלי המניות לנגד עיניהם. אם יירדמו בשמירה, בזק צועדת בצעדי ענק לעבר משבר אמיתי שבו כל צד מנסה לקרוע נתח יותר גדול לטובתו, והכל על חשבון הציבור.
















