אם גם אתם פתחתם את חשבון ה"בזק" שלכם ומצאתם חיוב מופרך על "שיחה מזוהה" או "שיחת ועידה", אתם לא לבד. מסתבר שיש הרבה מאוד לקוחות שמחוייבים עבור שורה של שירותים הזויים כאלה, רובם ככולם מאוכלוסיות קשות יום או מבוגרים שעדיין מחזיקים קו של בזק בבית. מה שמפתיע עוד יותר, שלא לומר מזעזע, הוא העובדה שלא בזק היא שקבעה את המחיר אלא שהמחיר עבור השירות נקבע לפני עשרות שנים ע"י משרד התקשורת, והוא ממשיך ומתעדכן מעת לעת ועדיין קבוע בתקנות של משרד התקשורת המאושרות על ידי שר התקשורת.
קצת היסטוריה – שירותים נלווים לקו הטלפון כמו שיחה מזוהה, תא קולי או שיחת ועידה, היו לפני עשרות שנים שירותים מורכבים שלצורך אספקתם היה נדרש לרכוש מערכות יקרות שעבדו לצד המרכזות הישנות. בעולם הישן עבדו בבזק עשרות מרכזות, שלצידן היו מערכות נלוות כאלה. כך נקבע בעבר שכל לקוח שלקח את השירות החדשני דאז של שיחה מזוהה שילם כמה שקלים בחודש עבור השירות. בשיא היו לבזק מאות אלפי לקוחות ועשרות רבות של מיליוני שקלים בשנה הכנסות משירות. היום, עשרות שנים אחרי, המתג הוא בסך הכל מחשב, השירותים הנוספים הם בסך הכל פיצ'ר תוכנה קטן במתג שאין לו כל עלות. זו הסיבה שאף אחד לא חולם אפילו לדרוש ממכם תשלום עבור שירותים כאלה בחברות הסלולר.
בעשרות השנים שחלפו הטכנולוגיה התקדמה אבל דבר אחד נשאר מאחור – משרד התקשורת. המחיר של השירות לא בוטל, אלא להיפך הוצמד למדד אחת לתקופה. כך, בזק היום יכולה להתחבא מאחורי תקנות ארכאיות של משרד התקשורת ולהמשיך לגבות עבור שירותים לא הגיוניים כמו זה. אם תבדקו את חשבון הטלפון שלכם או של ההורים אולי תופתעו לגלות שאתם מחויבים על שירותים אלה, סכום שמגיע עד לכמעט תשעה שקלים בחודש, והכל בחסות משרד התקשורת ובחתימת השר.
ממשלות ישראל קבעו בשנים האחרונות את ההתמודדות עם יוקר המחייה כיעד, אבל מה הן עושות בנושא – כמעט כלום. אם משרד התקשורת רצה לבטל את החיוב עבור השירותים ההזויים האלה הוא היה עושה את זה תוך שלושה ימים. אני משוכנע שבזק לא הייתה עושה שטות ומנסה להתנגד בכלל, מחשש מפני התגובה הציבורית שהייתה קמה.
אגב, עיון באותן תקנות מלמד שנשארו עוד לא מעט שירותים במחירים היסטוריים שלא טופלו. כל מה שנדרש הוא לצוות שני עובדים של משרד התקשורת ולפתור את הנושא תוך ימים. פשוט וקל, רק חבל שלא נעשה דבר במשך שנים. מה עם הציבור ? הציבור שילם מאות מיליונים במשך שנים, וימשיך לשלם עד שיהיה מישהו במשרד שאכפת לו.
תגובת משרד התקשורת: "במסגרת הרפורמה שנעשתה בשירותי הטלפוניה בבזק בסוף שנת 2021, תמחר המשרד את השירותים הבסיסיים של קו הטלפון ודקות השיחה. תמחור זה הביא להפחתת התעריפים עבור שירותים אלה באופן ניכר. לגבי יתר השירותים שהם שירותים נלווים לקו הטלפון, שינה המשרד את האסדרה מתעריף קבוע לתעריף מרבי כך שמתאפשר לבזק היום להפחית את המחיר עבורם כרצונה. כל אחד מהשירותים המוזכרים הוא בתעריף מקסימום של 3.71 ש"ח לחודש (ללא מע"מ), ומספר שירותים יחד מגיעים ל-7-8 ש"ח. על פי המידע שמצוי בידי המשרד שיעור משמעותי ממנויי בזק במגזר הפרטי בוחרים שלא לעשות שימוש בשירותים אלה. יחד עם זאת, עומדת לכל מנוי האפשרות לבטל את השירותים בכל רגע נתון".

















עוד חבילת תירוצים אינפנטילית מבית משרד התקשורת, חרפה למשרד ממשתי שאמון על הגנת הצרכן . כבר עשרים שנה לפחות שאף לקוח של חברות הסלולר לא משלם על שירותים בסיסיים כאלה ואילו משרד התקשורת ממשיך להעניק לבזק מתנה חינם בשווי מאות מליוני שקלים כך סתם .