מכרז הסלולר המתקרב של החשב הכללי מעורר סקרנות גדולה בשוק, והחברות הסלולריות מתחילות להיערך אליו. ל – zmanavir נודע שישנן פניות מצד חלק מהחברות שטוענות שבשיטה שבה צפוי להיערך המכרז, קרי מכרז דינמי, ניתנת לפלאפון שהיא הספק הנוכחי – עדיפות על פני כל המתחרים, וקוראים לחשכ"ל לבחון מעבר לשיטה בטוחה יותר של "מעטפות", קרי שכל מפעיל יגיש את הצעתו בפעם אחת והמדינה תחליט באיזה הצעה היא בוחרת. המכרז צפוי להיערך ככל הנראה ברבעון השלישי של השנה וימומש רק בשנה הבאה.
בשיטה של מכרז דינמי, כל המתמודדים משפרים את הצעותיהם בסבבים עד שנותר מציע אחרון. השיטה מאד יעילה כי המחיר יורד ויורד עד סוף המשחק, אבל היא גם לא מאפשרת למתמודדים לדעת מי השחקנים שמורידים את המחיר. המדינה כמובן מרוויחה את המחירים הטובים ביותר שאפשר להעלות על הדעת, אך יש לזה מחיר. בשל גודלו של המכרז, התוצאות שמתקבלות בו הופכות להיות קנה מידה בשוק הסלולרי ובמלים אחרות, המכרז משפיע על כל המחירים בשוק. מדובר על לפחות 120 אלף קווים עבור עובדי מדינה. ההשפעה של המכרז באה לידי ביטוי מיד אח"כ במכרזים גדולים נוספים של המשטרה, צה"ל ומחלחלת לשוק הפרטי ומייצרת לחץ גדול מאד על המחירים בשוק.
אלו הטוענים שהמכרז בשיטה דינמית "תפור" לפלאפון, מסבירים שלפלאפון אין מה להפסיד והיא תלך עד הסוף היות והמדינה היא לקוח מאד ותיק וגדול שלה והיא לא יכולה לוותר עליו. פלאפון גם ביצעה השקעות בעבר בעיבוי הרשת במשרדי הממשלה ולכן משתלם לה להמשיך ולהחזיק את המדינה אצלה כלקוח כמעט בכל מחיר.
נזכיר שכפי שחשפנו כאן, החשכ"ל מתכוון הפעם לצאת עם מכרז לשני ספקים, כך שבכל מקרה פלאפון תהיה אחד מהספקים על פי הערכות והשאלה הרלוונטית היא מה יהיה חלקו של הספק השני והאם הוא יהיה שווה בגודלו לפלאפון או שהוא יהיה שחקן שולי בגדר "ארנבת".
בשוק אומרים שהחשכ"ל עדיין לא הוציא את המכרז ולכן אי אפשר לדעת, אבל משיחות איתו הערכה היא שהחלוקה תהיה פחות או יותר מאוזנת. המשמעות של זה היא שפלאפון בכל מקרה הולכת להיפגע במכרז ולאבד הרבה מאד לקוחות לטובת שחקן שני. אם אכן החלוקה תהיה מאוזנת זה איבוד של עשרות אלפי לקוחות בכל מקרה.
נדגיש כי בחשכ"ל לא מתעניינים ולא שוקלים בכלל את השפעות הרוחב של המכרז על כלל השוק. אותם לא מעניין מצב השוק הסלולרי, עולה או יורד. מבחינת החשכ"ל הוא מעוניין להשיג את המחיר הטוב ביותר וזהו.
התפיסה הזאת של החשכ"ל היא לצנינים בעיני משרד התקשורת שכבר אמר לא אחת שהמחירים הנמוכים מדי בשוק, פוגעים במוטיבציה להשקעות מצד החברות והראיה היא היקף החדירה הנמוך של הדור החמישי בישראל בהשוואה לעולם.
כפי שכבר ציינו, יש הטוענים שלמדינה היה יותר משתלם להעניק זיכוי לכל עובד מדינה בסך 50 שקל במקום המכרז העצום הזה, שכאמור יש לו השפעות רחבות על כלל השוק והוא מתעדף את עובדי המדינה על פני יתר הלקוחות בגלל שהזוכים במכרז חייבים גם לדאוג לכך שהרשת מספקת כיסוי מאד רחב באזורים בהם מתגוררים עובדי המדינה, שיכולים לעתים להיות מאד מרוחקים.
















