הוויכוח באירופה סביב דרישת המפעילים הגדולים ביבשת לחייב את ענקיות האינטרנט לשלם מס עבור השקעה בתשתיות תקשורת, לא נדם לרגע, אלא להיפך. רוב מדינות האיחוד האירופי דחו את דרישת מפעילות הטלקום הגדולות באירופה לאלץ חברות טכנולוגיה גדולות כמו גוגל, אמזון וכו', לסייע במימון הפריסה של 5G באירופה, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.
בפגישה עם נציב האיחוד האירופי לענייני מסחר, תיירי ברטון, בלוקסמבורג ביום חמישי האחרון, דחו שרים מ-18 מדינות את ההצעה להטיל היטל בדמות של דמי שימוש ברשת על ענקיות הטלקום הבינלאומיות, או לחילופין דרשו שייערך מחקר על הצורך וההשפעה של צעד כזה.
דברים אלה מהדהדים קריאות שנאמרו בחודש שעבר על ידי קבוצת הרגולטורים של האיחוד האירופי בתחום הטלקום, BEREC. דויטשה טלקום, אורנג', טלפוניקה וטלקום איטליה, רוצות שחברות ההיי טק ישאו בחלק מעלויות הרשת בטענה שהנתונים והתוכן שלהן מהווים חלק גדול מתעבורת הרשת.
על פי הדיווח הם מצאו אוזן קשבת אצל ברטון, לשעבר מנכ"ל פראנס טלקום. ענקיות האינטרנט הקרויות גם היפר סקיילרס כוללות בדרך כלל את אמזון, אפל, גוגל, מטא, מיקרוסופט ונטפליקס, דחו את רעיון ההיטל, ואמרו שהם כבר משקיעים באקוסיסטם הדיגיטלי. השרים הממונים על תחום הטלקום באירופה ציינו את היעדר ניתוח ההשפעות של היטל רשת מעין זה, כיצד הדבר ישפיע על ההשקעות, וכיצד יתורגם ההיטל לטובת הצרכנים. הם גם הזהירו מפני הפרה אפשרית של כללי ניטרליות הרשת של האיחוד האירופי, המחייבים להתייחס לכל המשתמשים באופן שווה, כמו גם חסמים אפשריים לחדשנות, ואיכות מוצרים נמוכה יותר.
בין המבקרים של היטל הרשת היו אוסטריה, בלגיה, צ'כיה, דנמרק, פינלנד, גרמניה, אירלנד, ליטא, מלטה והולנד, נמסר בידיעה. אבל צרפת, יוון, הונגריה, איטליה, ספרד וקפריסין היו בין 10 המדינות שתמכו ברעיון. פולין, פורטוגל ורומניה נקטו עמדה ניטרלית או לא אימצו עמדה רשמית.
ברטון צפוי לפרסם עד סוף יוני דו"ח עם סיכום התגובות של ענקיות האינטרנט ספקיות הטלקום ואחרות, שיסייע להחליט על הצעדים הבאים. כל הצעת חקיקה צריכה להיות במשא ומתן עם מדינות האיחוד האירופי ומחוקקים באיחוד האירופי לפני שהיא יכולה להפוך לחוק.
באירופה מתנהל דיון שהוא לכאורה לא נוגע לישראל אבל למעשה הוא נוגע לכל העולם – האם לחייב חברות אינטרנט כמו גוגל, מטא ואמזון להשקיע בתשתיות 5G. חברות הסלולר באירופה טוענות כי חברות אלה צריכות לסייע במימון עלות ההקמה והתחזוקה של רשתות דור 5, שכן הן יהיו הנהנות העיקריות מהמהירויות והקיבולת המוגדלות שמציע דור 5. חברות האינטרנט, לעומת זאת, טוענות כי הן כבר משלמות על התשתית שבה הן משתמשות, באמצעות העמלות שלהן לחברות הסלולר. ה גם טוענות כי לחייב אותם להשקיע ב-5G יהיה לא הוגן, שכן הם לא החברות היחידות שירוויחו מכך.
חברות האינטרנט הן הנהנות העיקריות מ-5G. הן ישתמשו במהירויות וביכולת המוגברת כדי להציע שירותים חדשים ומשופרים, כגון הזרמת וידאו בזמן אמת ומציאות מדומה. חיוב חברות האינטרנט להשקיע בדור 5 יסייע ליישר את מגרש המשחקים בינן לבין חברות הסלולר. חברות הסלולר כבר משקיעות ב-5G, ודרישה מחברות האינטרנט לעשות את אותו הדבר תסייע להבטיח שלכולם תהיה גישה לאותה רשת מהירה.
חיוב חברות אינטרנט להשקיע ב-5G טוענים המפעילים, יסייע ליצור מקומות עבודה ולהגביר את הצמיחה הכלכלית. הקמה ותחזוקה של רשתות 5G ייצרו מקומות עבודה בענפי הבנייה, ההנדסה והתקשורת. השימוש המוגבר בשירותים תומכי 5G יגביר גם את הצמיחה הכלכלית על ידי יצירת עסקים ומקומות עבודה חדשים.
מנגד, ענקיות האינטרנט טוענות שהן כבר משלמות עבור התשתית שבה הן משתמשות. הענקיות משלמות לחברות הסלולר עבור גישה לרשתות שלהן, והן גם משלמות עבור הציוד שבו הן משתמשות כדי להתחבר לרשתות האלה. עוד נטען שלחייב חברות אינטרנט להשקיע ב-5G יהיה לא הוגן. ישנן חברות רבות אחרות שייהנו מ- 5G, כגון עסקים המשתמשים ב- 5G כדי להתחבר ללקוחות ולעובדים שלהם. חיוב חברות אינטרנט להשקיע ב-5G יטיל באופן לא הוגן את נטל התשלום עבור 5G על מספר קטן של חברות.
















