אתמול סיכמו שר התקשורת שלמה קרעי והשר הממונה על החברות הממשלתיות דודי אמסלם, עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על דיל שמשמעותו המשך ההפרטה של הדואר, ומצד שני על אי התערבות האוצר במינויים שהשניים רוצים להוביל. המשמעות היא פשוטה, וכבר אתמול בערב העניין נסגר. מישאל וקנין יו"ר דואר ישראל זומן לשימוע לפני פיטורים.
העובדה שסמוטריץ' ממשיך להתנגד לפיטורי היו"ר וכך גם הדרגים המקצועיים במשרד האוצר, היא בעלת משמעות כאשר היועצת המשפטית לממשלה תתערב בנושא.
התנגדות כה תקיפה של האוצר יכולה לסייע אבל העסקה שנעשתה אתמול מלמדת שסמוטריץ' דה פקטו זורם עם הדיל, אבל כלפי חוץ הוא יוכל להמשיך לטעון שהוא מתנגד להדחת וקנין.
היום בבוקר בתגובה לזימון לשימוע פרסמו עורכי דינו של וקנין גיורא ארדינסט, עמיחי וסרטיל ואוהד מייזליק ממשרד עו"ד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' תגובה לטענות השר קרעי בנוגע למחדלים שלטענתו מצא בדואר. עורכי הדין כותבים כי הליך ההדחה של יו"ר דירקטוריון הדואר אינו חוקי מתחילתו ועד סופו, ולכן גם למכתב השימוע אין תוקף חוקי כלשהו. לדבריהם הליך ההדחה נעשה בחוסר סמכות. על פי הוראת סעיף 22(א)(6) לחוק החברות הממשלתיות, דירקטור בחברה ממשלתית יועבר מכהונתו, אם שר התקשורת ושר האוצר (ובענייננו השר לשיתוף פעולה אזורי שקיבל את סמכויותיו של שר האוצר), לאחר שהתייעצו עם רשות החברות הממשלתיות, ראו שהדירקטור אינו ממלא את תפקידו כראוי. סעיף זה אינו מקנה לשרים את הסמכות להעביר את יו"ר הדירקטוריון מכהונתו וממילא גם תנאי הסעיף אינם מתקיימים.
עוד נכתב כי ההחלטה להדיח את יו"ר הדירקטוריון לא התקבלה על ידי השרים. ההחלטה התקבלה על ידי שר התקשורת בלבד (לכל המאוחר בחודש מרץ 2023), והשר לשיתוף פעולה אזורי אימץ עמדה דומה משיקולים פוליטיים דומים. סמכויותיו של השר לשיתוף פעולה אזורי הועברו אליו (לאחר ששר התקשורת כבר החליט להדיח את יו"ר הדירקטוריון) מידי שר האוצר, שהתנגד, כמו כל יתר גורמי המקצוע, להדחה הפוליטית של יו"ר הדירקטוריון. גם בשלב זה, השר לשיתוף פעולה אזורי מעולם לא פנה לחברה או להנהלת החברה כדי לקבל נתונים כלשהם, כך שבוודאי אין בידו אפילו תשתית עובדתית מינימלית לצורך קבלת ההחלטה. המשמעות היא שהשר לשיתוף פעולה אזורי כלל לא בחן את הנושא, לא קיבל החלטה עניינית ולא הפעיל שיקול דעת עצמאי, אלא הצטרף כ"חותמת גומי" להחלטה פוליטית, שגויה ונטולת בסיס עובדתי ומקצועי שקיבל שר התקשורת.
גם חובת ההיוועצות הסטטוטורית עם רשות החברות הממשלתיות הופרה באופן בוטה. הפניה לרשות נעשתה רק בחודש יוני 2023, למרות שהחלטה להדיח את יו"ר הדירקטוריון התקבלה על ידי שר התקשורת כבר בחודש מרץ 2023. מדובר אם כן בפניה שנעשתה למראית עין בלבד, לאחר שהשר כבר קיבל החלטה, הודיע אותה ליו"ר הדירקטוריון ואף הצהיר עליה בתקשורת פעמים רבות. לגוף העניין, ועל אף לחצים פוליטיים בלתי חוקיים מצידו של השר לשיתוף פעולה אזורי, הרשות הביעה התנגדות נחרצת לניסיון הדחה. הרשות הדגישה שלא זו בלבד שאין אפילו אינדיקציה כלשהי לכך שיו"ר הדירקטוריון "אינו ממלא תפקידו כראוי", ההפך הוא הנכון: יו"ר הדירקטוריון ממלא את תפקידו "בהצלחה רבה ולשביעות רצון הרשות".
ההדחה לוקה גם בחוסר סבירות קיצונית. השר החליט להדיח את יו"ר הדירקטוריון בנקודת הזמן הקריטית והרגישה ביותר לעתיד החברה, ערב הליך ההפרטה, ולאחר שהחברה הצליחה במאמץ רב לשפר את מצבה ומסתמנת הזדמנות יציאה מתקופה ארוכה של משבר תפעולי ופיננסי. כפי שהבהירו כלל גורמי המקצוע, לרבות בכירים במשרדי הממשלה, הדחת היו"ר בעת הזו תקטע את התהליכים החיוביים ותדרדר את מצבה של החברה. למעשה, הליך ההדחה כבר פוגע בחברה ובאינטרס הציבורי באופן חמור.
לפניה צורף גם תצהיר של רם בלינקוב לשעבר מנכ"ל משרד האוצר שבו הוא מביע תמיכה בוקנין ובפועלו לטובת החברה.

















יו״ר חדל אישים שיש. את הנזק הקשה ביותר לחברה .
צריך להעיף אותו כמה שיותר מהר.
ומי נותח לו תצהיר , בלניקוב שהשאיר ות חברת נתע בגרעון דל מליארדים ודחינ של מספר שנים מרובות בהפעלת הרכבת הקלה.
טוב יעשה וקנין אם יצטרף ל בלניקוב ויחד יישבו בחוץ וכל המדינה תמזער נזקים.