יוזמה חדשה של 12 מפעילים גלובליים מובילים וארגון ה-GSMA מגבשים מהלך למיחזור מיליארדי מכשירי סלולר ישנים. מדובר על יותר מחמישה מיליארד טלפונים ניידים, ששוכבים כיום ללא שימוש במגירות שולחן ברחבי העולם, שנמצאים על הכוונת לשימוש חוזר או למיחזור.
12 מפעילים מובילים ברחבי העולם חתמו שבוע שעבר על סט חדש של יעדים שפותחו עם GSMA, המייצג את תעשיית המובייל העולמית, בפרויקט בהובלת Tele2 ואורנג'. המטרות החדשות נועדו להאיץ ולבנות על העבודה שכבר מתבצעת על ידי תעשיית הסלולר כשהיא נוקטת צעדים למיחזור חומרים המשמשים בטלפונים ניידים. המפעילים מתחייבים במסגרת היוזמה להגדיל איסוף טלפונים ניידים עד שנת 2030, כך שמספר המכשירים הניידים המשומשים שייאספו באמצעות התוכנית יסתכם בלפחות 20% ממספר המכשירים הניידים החדשים המופצים ישירות ללקוחות.
ב – 2030, הכוונה היא להגיע למצב שבו כל טלפון שיצא משימוש יוחזר למיחזור. סט יעדים חדש זה נועד לסייע בהפחתת "פסולת אלקטרונית", להאריך את תוחלת החיים של מכשירים ניידים, כמו גם חומרי מיחזור שישמשו בסמארטפונים חדשים.
בהודעה שפרסם ארגון ה-GSMA הוא מעריך כי אם ימוחזרו כראוי, חמישה מיליארד טלפונים ניידים יוכלו לשחזר זהב, פלדיום, כסף, נחושת, יסודות נדירים ומינרלים קריטיים אחרים בשווי 8 מיליארד דולר, ומספיק קובלט ל-10 מיליון סוללות של מכוניות חשמליות.
במקביל, המפעילים מכירים בכך שיש צורך בעבודה נוספת כדי לטפל בחששות שמונעים מאנשים להחזיר מכשירים, כגון פרטיות נתונים, הצורך לשמור זיכרונות יקרים המאוחסנים במכשירים והרצון לשמור על מכשיר רזרבי.
ג'ון ג'וסטי, מנהל הרגולציה הראשי של GSMA, אמר: "רוב מפעילי הסלולר ברחבי העולם כבר נוקטים בפעולות קונקרטיות לצמצום מהיר של פליטות הפחמן שלהם בעשור הקרוב. יתר על כן, קישוריות ניידת ממלאת תפקיד מרכזי בסיוע לכל מגזרי הכלכלה להפחית את השפעת האקלים שלהם, ומאפשרת ייצור, תחבורה ובנייה חכמים ויעילים יותר, בין היתר. עם זאת, מפעילי הסלולר נחושים ללכת רחוק יותר. אנו מאמינים בצורך לעבור לכלכלה מעגלית יותר כדי להפחית את ההשפעה של הטכנולוגיה הניידת על הסביבה, ומריעים להתחייבויות האחרונות של 12 מפעילים מובילים להאיץ את המעבר למעגליות רבה יותר. בנוסף ליתרונות הסביבתיים, שימוש יעיל ואחראי יותר במשאבים יכול להוזיל עלויות ולהפוך את המכשירים לזולים יותר עבור אלה שאינם מחוברים".
פיליפ לוקאס, סמנכ"ל בכיר למכשירים ושותפויות, אורנג', אמר: "יוזמה זו מדגישה את המומנטום המשמעותי המתרחש בקהילת המפעילים להגברת דה-קרבוניזציה וכלכלה מעגלית ואנו גאים להיות חלק ממנה. "רק על ידי עבודה קולקטיבית נוכל להצליח, ומכאן הסיבה שאורנג' ממלאת תפקיד מרכזי בקידום אריכות ימים של מכשירים במערכת האקולוגית של הסמארטפונים, בעבודה עם ספקי חומרה ומערכות הפעלה כאחד. יוזמות כאלה מדגישות את המחויבות הבלתי מעורערת שלנו לעתיד בר-קיימא ויתמכו במשימה של אורנג' להגיע לאפס פליטות פחמן נטו עד 2040".
אריק ווטריך, ראש תחום קיימות ב-Tele2 אמר: "הכמות ההולכת וגדלה של פסולת אלקטרונית, כולל טלפונים ניידים, שנוצרת מדי שנה היא לא רק אתגר סביבתי לתעשייה שלנו, אלא גם אובדן עצום של ערך פיננסי פוטנציאלי. קידום זרימה מעגלית יותר של משאבים הוא עדיפות מרכזית עבור Tele2, ואני אסיר תודה על כך שאנו יכולים לתרום לעדיפות זו על ידי הובלת פרויקט GSMA זה יחד עם אורנג '. ככל שהיתרונות הסביבתיים והעסקיים של יישום מודל עסקי מעגלי ברורים, אני מקווה שמפעילים רבים נוספים ברחבי העולם יצטרפו אלינו בשאיפה לאפס פסולת ושיעור איסוף מוגבר עד 2030".
















