מנכ"ל וודאפון, אחמד אסאם, הזהיר כי אם המיזוג של וודאפון-שלוש יופסק על ידי רשות התחרות והשווקים (CMA), השקעות חיוניות בתשתית דיגיטלית בבריטניה יקוצצו. השבוע, מנכ"ל Vodafone UK הדגיש בפני הרגולטורים כי המיזוג המתוכנן בין Vodafone ל-Three יהיה קריטי להשגת יעדי פריסת ה-5G של הממשלה. המנכ"ל אחמד אסאם אמר ל"טיימס" כי אם העסקה תיחסם הקבוצה "לא תוכל להשקיע כל כך הרבה, ולא נוכל לעמוד בשאיפות הממשלה לתשתית סלולרית מתקדמת".
אסטרטגיית התשתית האלחוטית של הממשלה הבריטית, שפורסמה באפריל, קבעה תוכנית להביא תשתית דיגיטלית ברמה עולמית לכל בריטניה, במטרה לספק כיסוי ארצי של 5G לכל האזורים המאוכלסים עד 2030.
וודאפון ו – 3 חתמו בחודש שעבר על הסכם מיזוג רשמי של 15 מיליארד ליש"ט, עסקה שתגרום לכך שהחברה הממוזגת החדשה תהיה בבעלות רוב המניות שיוחזקו (51%) על ידי וודאפון, כאשר חברת האם של Three UK, CK Hutchison, תחזיק ב- 49% הנותרים. לא יוחלפו מזומנים במסגרת ההסכם.
אם יאושר המיזוג, הקבוצה הממוזגת החדשה תהפוך למפעילת הרשת הסלולרית הגדולה ביותר בבריטניה, שתעלה על Virgin Media O2 ו-EE, עם יותר מ-27 מיליון לקוחות. הצדדים מתחייבים להשקיע 11 מיליארד ליש"ט בתשתיות סלולר בבריטניה. זה כולל הבטחות להגיע ל-99% מהאוכלוסייה עם רשת ה-5G עד 2034 ולהציע גישה אלחוטית קבועה ל-82% ממשקי הבית עד 2030.
"כמדינה, בריטניה תהנה מיצירת מפעיל בר קיימא ותחרותי בקנה מידה שלישי – עם תוכנית ברורה להשקעה ברשת של 11 מיליארד ליש"ט – המניעה צמיחה, תעסוקה וחדשנות", אמרה מנכ"לית קבוצת וודאפון, מרגריטה דלה ואלה.
"השילוב של Three UK ו-Vodafone UK יביא את היתרונות של 5G לכל עסק וכל בית בבריטניה, יאפשר לבריטניה לספק את שאיפותיה לצמיחה דיגיטלית וכלכלית ולתמוך באופן מלא ביעדי הממשלה לכלכלה דיגיטלית מובילה בעולם," הוסיף מנכ"ל Three UK, רוברט פינגן.
עם זאת, המבקרים הזהירו מפני האופי המונופוליסטי של המיזוג, שלטענתם יוביל להעלאת מחירים ולקיצוץ משרות. הם מצביעים על מיזוגים דומים בשווקים אחרים, כמו השילוב של Vodafone Hutchison עם TPG באוסטרליה ב-2020, שהביא לעליית מחירים ללקוחות וירידה בהשקעות בתחום, על פי מחקר של איגוד העובדים יונייט.
כתוצאה מכך, ה-CMA ורגולטורים אחרים צפויים להתייחס בספקנות רבה לגבי העסקה וסביר להניח שיקבעו תנאים מחמירים לפני שיסכימו לתת לעסקה אור ירוק. תנאים אלה יכולים לכלול כל דבר, החל מאיסור על החברה להעלות מחירים למשך מספר שנים ועד לאלץ אותה להחזיר חלק מהספקטרום – סחורה שבה הישות הממוזגת החדשה תחזיק ביתרון גדול על פני המתחרים.

















אין סיכוי שמישהו יאשר מיזוג נוסף בארץ. החברות מרוויחות, אף אחת לא במצוקה, התחרות בעיצומה וטובה לצרכנים, אז מי יתן אישור למיזוג? בגלל השקעות? זה לא מזיז לאף אחד, שהמדינה תמשיך לפגר…