רשות התחרות ממליצה שלא לאפשר לדפוס בארי להתמודד במכרז להפרטת דואר ישראל. לדברי הרשות מיזוג בין דואר ישראל לדפוס בארי יביא ליצירת גוף ממוזג המחזיק בכ – 90 אחוז משוק חלוקת הדואר הכמותי ולאובדן המתחרה המשמעותי ביותר של דואר ישראל בתחום זה. עוד כותבת הרשות כי הדוף הממוזג עלול להפעיל כוח שוק חד צדדי כלפי לקוחות הנדרשים לחלוקת דואר כמותי, להעלות מחירים או להרע את איכות השירות. שאר השחקנים בשוק קטנים ואינם מהווים רסן לכוח השוק של הגוף הממוזג. יש לציין כי חסמי הכניסה לשוק חלוקת הדואר הכמותי הם גבוהים ועל מנת להוות גורם משמעותי בשוק יש צורך בהשקעות גבוהות ובכלל זה השקעות במחשוב, בכוח אדם, בציוד מתאים ועוד.
בנוסף להשפעה על התחרות בתחום חלוקת הדואר הכמותי החזקה של דפוס בארי בדואר ישראל עלולה לפגוע בתחרות בתחום הדפסת דברי דואר כמותיים ואף עלולה להביא לדחיקתם של בתי הדפוס המתחרים בבארי בתחום זה.
השאלה כעת עוברת למישור הפוליטי שכן השר דוד אמסלם הממונה על החברות הממשלתיות הודיע שלא יאפשר התקדמות בהפרטת דואר ישראל ללא השתתפות דפוס בארי בתהליך. גם שר התקשורת שלמה קרעי הצהיר שהוא מעוניין שבארי יתמודדו במכרז – וכל זאת נאמר על ידם מבלי שדפוס בארי בכלל נתנו את הסכמתם להשתתפות במכרז אלא רק הצהירו שהם מבקשים דחייה בהפרטה של חצי שנה כדי ללמוד את הנושא.
בנוסף לדפוס בארי רשות התחרות ממליצה שלא לאפשר לבנקים הגדולים להחזיק מניות בבנק הדואר. רשות התחרות בחנה את האפשרות שבנקים מסחריים גדולים יחזיקו מניות בבנק הדואר במסגרת הליך מכירת המניות של חברת דואר ישראל. הרשות מצאה כי הדבר עלול לפגוע בתחרות במערכת הבנקאית במספר מישורים: 1) יכולת ההשפעה של הבנקים על החלטות בנק הדואר – גם באחזקות מיעוט יש יכולת מסוימת להשפיע, למשל באמצעות זכויות וטו. הדבר עלול לצנן את התחרות שבנק הדואר מציב לבנקים.
2) חשיפת מידע עסקי רגיש של בנק הדואר לבנקים – הדבר מקנה לבנקים יתרון בלתי הוגן ופוגע בתמריצים התחרותיים של בנק הדואר.
3) צמצום התמריצים של הבנקים להתחרות בבנק הדואר – מאחר שהם יהנו מחלק מהכנסותיו.
לאור האמור, רשות התחרות ממליצה שלא לאפשר לבנקים מסחריים גדולים להחזיק כל שהוא במניות בנק הדואר.
במידה ואמסלם וקרעי לא ינסו להתערב בדרך כלשהי, צפוי כי ההפרטה תזכה כעת לדחיפה, ולאפשר כניסה לחדר מידע, וזאת תוך כדי שמירה על לוחות הזמנים פחות או יותר שקבעה רשות החברות ולפיהם ההפרטה אמורה לצאת לפועל במחצית 2024.
















