שר התקשורת שלמה קרעי חתם היום על תיקון רישיון חברת דואר ישראל, המציב מגבלות על יכולת החברה לסגור סניפים. נזכיר שקרעי קנס את דואר ישראל בשל סגירת סניפים, שיש להזכיר שנעשו כחלק מתוכנית ההבראה של הדואר שסוכמה בין משרד האוצר, משרד התקשורת והחברה. קרעי קלע את עצמו למאבק שכל כולו קשור לרצונו להדיח את יו"ר הדירקטוריון מישאל וקנין – אלא שבג"ץ מנע זאת ממנו, אך קרעי, כך נראה, ממשיך לחפש כל דרך לבוא חשבון עם וקנין ועם בג"ץ, ודי מהר התלבש על נושא סגירת הסניפים ותיקון הרישיון של החברה.
נזכיר שוב שסגירת הסניפים, על אף הבעייתיות והרגישות, היא חלק מתוכנית ההבראה של החברה שאושרה על ידי הממשלה. הדואר סוגר סניפים כדי לצמצם דמי שכירות או למכור שטחים כחלק מהחזר ההלוואות שהמדינה ערבה להם בגובה של מאות מיליוני שקלים. אי-סגירת הסניפים והיעדר ההתייעלות בנושא הזה מעמידים בספק את תוכנית ההבראה של החברה וכמובן גם את תהליך ההפרטה שבו החברה נמצאת.
בהודעה שפרסם משרד התקשורת היום נאמר כי ברישיון המתוקן נקבעו דרישות שירות קפדניות, פרישה מיטבית וזמני המתנה נמוכים כתנאי לסגירת נקודת שירות, בדגש על יישובי הפריפריה החברתית והגאוגרפית. קרעי ציין כי "הרישיון החדש מאזן בין צורכי החברה לקראת ההפרטה לבין השמירה על האינטרס הציבורי שנפגע בעת האחרונה. כבר אמרתי בעבר וכך אמשיך לאורך כל הדרך: הפרטה אינה תירוץ לפגיעה בציבור. ההפך הוא הנכון. לא אאפשר להמשיך לדרדר את השירות לציבור רק כדי להביא הישגים כספיים מדומים לקראת ההפרטה".
ברישיון המתוקן נקבע כי חברת הדואר לא תהיה רשאית לסגור נקודות שירות (יחידות דואר) ללא הודעה מראש למנכ"לית המשרד ותוך עמידה ברף מחמיר של תנאי שירות, בדגש על הפריפריה, והכול במטרה למנוע פגיעה בשירות לציבור.
כמו כן, נקבע כי במידה ותיסגר יחידת דואר, החברה תחויב לספק לציבור שירות חלופי מיד עם סגירת היחידה, וזאת לפרק זמן מוגבל עד לפתיחת יחידת דואר חלופית.
בנוסף, נקבע כי ביישובים שהמדד החברתי כלכלי שלהם (לפי פרסום הלמ"ס) הוא בין 1 ל-5, המרחק האווירי בין 90% מבתי האב לבין יחידת הדואר אותם היא משרתת יעמוד על 2 ק"מ במקום 3 ק"מ ביישובים שבהם מתגוררים מעל 10,000 תושבים, ויעמוד על 4 ק"מ במקום 6 ק"מ ביישובים שבהם מתגוררים בין 3,000 עד 10,000 תושבים.
















