תא"ל אביעד דגן רייס הועלה היום (חמישי) לדרגת אלוף ויחליף את האלוף ערן ניב בתפקיד ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר. הטקס נערך במעמד שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, חברי פורום המטכ"ל, מפקדים ומשפחתו של האלוף החדש. האלוף דגן, שמגיע מחיל האוויר, צפוי להיכנס לתפקידו בחודש הקרוב.
במקביל, נכנס לאחרונה לתפקיד הקשר"ר תת-אלוף עומר כהן, שהחליף את תת-אלוף יוסי כראדי. חילופי המפקדים מתרחשים בתקופה רגישה, כאשר עדיין קיימות שאלות פתוחות לגבי תפקודו של החיל במלחמה האחרונה, והתחקירים בנושא טרם הסתיימו.
אגף התקשוב, שהוקם בשנת 2003, אחראי על מערך התקשורת, המחשוב והלוחמה האלקטרונית בצה"ל. תפקידו המרכזי הוא לאפשר תקשורת יעילה ואמינה בין כל זרועות הצבא ולהגן על מערכות המידע מפני איומי סייבר. בעשור האחרון, חשיבותו של האגף גברה משמעותית עם התגברות האיומים בזירה הדיגיטלית.
למרות התוצאות הקשות של פתיחת המלחמה והפגיעה ברשתות התקשורת באזור עוטף עזה, מקורות בצה"ל מציינים כי האגף תפקד בצורה טובה מאוד במהלך הלחימה בעזה. רשת הסלולר הצבאית, המבוססת על טכנולוגיות של חברות מוטורולה ואריקסון, הפגינה ביצועים טובים בתנאי לחימה מורכבים.
עם זאת, עדיין קיימות שאלות לגבי יכולתן של רשתות התקשורת, ובמיוחד מערכת צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי), להתמודד עם מסה אדירה של כוחות הפועלים במקביל בשטח מצומצם. מערכת צי"ד, שפותחה על ידי אלביט מערכות, נועדה לשפר את התיאום בין הכוחות בשדה הקרב, אך יכולותיה נבחנות מחדש לאור האתגרים שעלו במלחמה האחרונה.
בנוסף, קיים חשש מפני האפשרות למלחמה רב-זירתית, שבה יידרש אגף התקשוב להתמודד עם אירועים בסדר גודל שונה לחלוטין. השאלה המרכזית היא האם האגף ערוך להתמודדות עם תרחיש כזה, הכולל לחימה במספר חזיתות במקביל וצורך בתקשורת מאובטחת ויציבה בתנאי לחץ קיצוניים.
בתגובה לשאלות אלו, מסר דובר צה"ל: "צה"ל נמצא בעיצומו של הליך התחקור המבצעי של אירועי השבעה באוקטובר ומה שקדם להם. בתוך כך, מתוחקר גם אגף התקשוב. התחקירים מתבצעים בימים אלו, ולכשיסוכמו יוצגו בשקיפות לציבור".
















