יש לומר את האמת: סטארלינק לא סופרת אותנו. כנראה שאנחנו שוק קטן מדי עבורה. כבר קרוב לשנה שישראל מחזרת אחר החברה בתקווה שתואיל להיכנס ולספק את שירותיה, אך סטארלינק אינה ממהרת לשום מקום. זאת, חרף ביקורו של הבעלים, אילון מאסק, בישראל לאחר הטבח ב-7 באוקטובר, כולל סיור ביישובי עוטף עזה לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
לאחר שהצטלם והפריח אופטימיות בדבר כניסת סטארלינק לישראל, מאסק נעלם כלא היה – והבטחותיו עמו. מאז אנו עדים לתהפוכות בלתי פוסקות מול סטארלינק, ובמשרד התקשורת כבר חשים אי-נוחות נוכח המרדף אחריה. בתקופה מסוימת, אף שר התקשורת, שלמה קרעי, ניתק עמה מגע מתוך תסכול. אולם המגעים נמשכו, וכל פעם התבררו דרישות חדשות מצד החברה ואי-הסכמה לתנאים שמציב משרד הביטחון.
כנראה שמעטים יודעים את המתרחש מאחורי הקלעים ומהם החששות במשרד הביטחון, אך הנקודה המהותית היא אחרת: קיימות חברות מתחרות המציעות פתרונות חלופיים לסטארלינק, אך משרד התקשורת אינו מקדם אותן. Eutelsat OneWeb למשל שיכולה לספק פתרון יחד עם חברות כמו גילת טלקום וחלל תקשורת. AST מחזיקה כאן מרכז פיתוח. ערב התלקחות אפשרית רב-זירתית, ישנם בישראל פתרונות מוכחים העשויים לספק מענה לא פחות טוב מסטארלינק. ובכל זאת, המדינה ממשיכה לחזר אחר סטארלינק כאילו הייתה הגביע הקדוש.
כמו להקת מעודדות, אנו רצים אחר סטארלינק ומתחננים שתיכנס לישראל, בעוד חברות ישראליות מבקשות הזדמנות להוכיח את יכולותיהן. הסיבה למרדף זה אינה ברורה. די להביט במאבק שמנהלת סטארלינק מול מדינה כברזיל, שגודלה כמעט משתווה לשלנו, כדי להבין שמאסק מתבונן עלינו מגובה הלוויין, ואנו נראים בעיניו כחגבים.
הגיעה העת לשים קץ להתנהלות זו. אם סטארלינק מעוניינת להיכנס לשוק הישראלי, עליה לעמוד בתנאים שהוצבו. ואם לא – גם טוב. על ישראל להפסיק את ההתרפסות ולהתמקד בקידום פתרונות מקומיים או בחלופות בינלאומיות אחרות, שעשויות להיות לא פחות יעילות ונכונות יותר לשיתוף פעולה.

















החששות במשרדים הרלוונטים מוצדקים.
לסטארלינק יש היסטוריה של כוחניות והתעלמות מתקנות והנחיות במדינות בהן קיבלה ולא קיבלה רישיון.
כמו שאמר בזמנו שטייניץ – שילכו לאלף עזאזל.
"הסיבה אינה ברורה"????
לפי ההיסטוריה היא מאד ברורה:
מישהו מקבל משהו ממישהו.
למה לכתוב "לא ברורה" כשהכל ברור וידוע?
לפני 3 שנים סטארלינק הגיעה לישראל בצורה מסודרת ורצתה שנהייה בין המדינות הראשונות שיהיה בה שירות, והייתה מוכנה למרחב תנאים הרבה יותר ממש שאנחנו רוצים היום.
אף אחד כאן לא הבין מה מפספסים.
וכרגיל, עכשיו הם כבר לא צריכים אותנו.
אם ההתנהלות במדינה הייתה עם קצת יותר ראיה אסטרטגית, היינו במקום אחר לגמרי, לא רק בלוויינות.
דרך אגב, AST זה טלפון לווייני ולא אינטרנט לווייני.
והטרמינל של ONEWEB הרבה יותר גדול ויקר.