בימים הקרובים צפויות הוט ובזק להופיע בפני משרד התקשורת ולטעון את טענותיהן במסגרת השימוע שפרסם המשרד בעניין סגירת רשתות התקשורת הישנות שבבעלותן. לבזק יש טענות רחבות יותר, שיידונו בנפרד, אך המוקד בשימוע תהיה הוט, היות שמשרד התקשורת קבע בשימוע תנאי שמבחינתה הוא אירוע חריג וקיצוני, שעשויות להיות לו השפעות מרחיקות לכת.
התנאי הוא שהוט לא תוכל לסגור את הרשת הישנה שלה, בהתקיים אחד משני תנאים:
א. IBC תפרוס סיבים אופטיים כתחליף לרשת הישנה היכן שיש להוט לקוחות ובכל מקום שהיא רוצה לסגור את הרשת הישנה.
ב. במקרה ש-IBC לא מגיעה למקום שהוט רוצה לסגור, הוט תחויב לפרוס לשם תשתית סיבים אופטיים בעצמה.
במילים אחרות, פטור מפריסת נחושת להוט באזורי בנייה חדשה, שבהם IBC אינה פרוסה, יותנה בכך שהוט תפרוס באותם אזורים רשת סיבים מתקדמת בבעלותה. באמצעות רשת זו, הוט תידרש להציע את כל שירותיה, כולל שירותים סיטונאיים.
מדובר בהחלטה מורכבת מאוד מבחינת הוט, היות שמבחינתה IBC היא זרוע פריסת הסיבים שלה, על פי מדיניות שקבע משרד התקשורת. מכיוון ש-IBC כבר הרחיבה את פריסת הסיבים שלה מעבר למה שקבוע ברישיון (1.7 מיליון משקי בית) ומתכוונת להגיע לפריסה של 2.3-4 מיליון משקי בית, שאפילו משרד התקשורת לא חלם עליה, הרי שהדרישה להקים רשת עצמאית במקומות ש-IBC לא פורסת סיבים היא בלתי מתקבלת על הדעת ומנוגדת לתכלית הקמתה של IBC. גורמים מקורבים ל – IBC מדגישים שהוט הייתה הקטר שהניעה את הרחבת הפריסה. במידה שהתנאי יישאר, יש להניח כי הוט תעדיף לא לסגור את הרשת הישנה באזורים אלה. השאלה הנשאלת האם לרשת הכבלים הישנה יהיה לאורך זמן שימוש.
הדיון וההופעה בפני הצוות של משרד התקשורת מגיעים בעיתוי רגיש מבחינת הוט, וזאת על רקע כוונתה למכור את חלקה ב-IBC. מה יקרה אם משרד התקשורת יתעקש להישאר בעמדתו המחייבת אותה לפרוס רשת סיבים עצמאית במקומות ש-IBC לא פורסת סיבים, והאם זה ישפיע על המוטיבציה שלה למכור את חלקה ב-IBC? התשובה היא שהוט לא מתכוונת לפרוס רשת סיבים עצמאית ומבחינתה אין קשר בין המכירה של אחזקתה ב-IBC לסגירת הרשת הישנה.
במשרד התקשורת ישנם גורמים שלא מוכנים לוותר להוט בעניין, במיוחד על רקע ניסיון העבר, ולא מן הנמנע שהסוגיה תגיע גם לפתחו של שר התקשורת, שלמה קרעי וכנראה אף לבג"ץ. הוט עדיין מקיימת דיונים עם המשרד סביב חובות הפריסה שלה ברשת הישנה, אך היא מזכירה שוב שישראל נמצאת במצב מעולה מבחינת פריסת הסיבים תודות לה, שנכנסה ל-IBC ודחפה אותה לפריסה שבמדינות רבות רק יכולים לחלום עליה, ועוד על ידי גורם סיטונאי שקוף ושוויוני לכולם. במלים אחרות הוט אומרת אומרת למשרד העמידה בפריסה של מעל 2 מיליון בתי אב על ידי IBC נמצאת בהלימה עם החזון והמדיניות שלכם.
בשורה התחתונה, מי שחשב שהתוכנית למכירת חלקה של הוט ב-IBC תושפע מהתנאים שהוצבו לה לסגירת הרשת הישנה שלה, לא לוקח בחשבון שהוט רוצה למכור את חלקה ב-IBC מפני שהיא חייבת, והבעלים פטריק דרהי זקוק לכל מקור מזומנים זמין אפשרי כדי לחלץ את עצמו מהחובות שנקלע אליהם, ואם המחיר יהיה לנוון את הרשת הישנה במקום לסגור אותה אז היא תשלם את המחיר. נזכיר שהוט חוטפת קנסות על אי השלמת חובות הפריסה ברשת הישנה. היא מעדיפה לשלם את הקנסות מאשר לפרוס רשת ישנה למקומות שאין בהם ביקוש מבחינתה. ולכן הסיכוי שהוט תסכים לפרוס סיבים אופטיים עצמאית הוא פשוט לא קיים. אך למרות הנחרצות, החיים יותר מורכבים וגורמים בהוט מאמינים שהנושא יוסדר בהסכמה מול משרד התקשורת. מכאן שיהיה מעניין מאוד לראות כיצד יסתיים האירוע הזה מבחינת שני הצדדים.

















הוט תעדיף לשמר את הקואקס ולא לפרוס. ממש זה מה שחסר לה עכשיו