משרד התקשורת עתיד לפרסם בקרוב החלטה משמעותית בנוגע להמשך פריסת תשתיות הסיבים בארץ. על פי ההחלטה המסתמנת, תתבטל הדרישה למימון נוסף של קופת התמרוץ המיועדת לפריסת סיבים אופטיים באזורי הפריפריה. המשמעות המיידית היא שהמפעילים יהיו פטורים מההפרשה הכספית לקופת התמרוץ ברבעון האחרון של שנת 2024, ואף צפויים לקבל החזר בגין ההפרשות שביצעו במהלך השנה. כל מפעיל מפריש 0.5% מהכנסותיו מדי רבעון. נדגיש כי ההחלטה צריכה להתקבל החודש כדי שניתן יהיה למנוע את ההפרשה ברבעון הנוכחי ולמפעילים זה מאוד חשוב.
בדיקה מקיפה שערך המשרד העלתה כי שילוב של מספר גורמים מאפשר את ביטול ההפרשה הנוספת, וזאת לאחר מיפוי מדויק של האזורים הנותרים ללא תשתית סיבים אופטיים, היתרה הקיימת בקופת התמרוץ שמוערכת בכ – 14 מיליון שקל, ובנוסף כספים שהתפנו עקב ביטול פריסות על ידי קבלנים.
הנגזרת מביטול ההפרשה ברבעון הרביעי היא אישור להרחבת פריסת הסיבים של חברת בזק ל-70,000 משקי בית נוספים. אישור זה מתאפשר לאחר שאזורי פריסה מסוימים הוחזרו למשרד התקשורת על ידי קבלנים, אשר נתקלו בקשיים כלכליים ותפעוליים במהלך עבודות הפריסה.
תכנית פריסת הסיבים האופטיים בישראל החלה בשנת 2020, במטרה להנגיש אינטרנט מהיר לכל אזורי המדינה. קופת התמרוץ הוקמה כדי לממן פריסת תשתיות באזורים שבהם הפריסה אינה כדאית כלכלית לבזק שאגב כך מממנת 50% מקופת התמרוץ. נכון לסוף 2024, כ–85-90% ממשקי הבית בישראל מחוברים לתשתית סיבים אופטיים.
החלטה זו צפויה להקל משמעותית על המפעילים, שנדרשו להפריש סכומים ניכרים לקופת התמרוץ. ההחלטה התקבלה רק לאחר שהובטח כי המימון הקיים מספיק להשלמת הפריסה באזורים הנותרים.
















