בעקבות פגישה שנערכה בין יו"ר ועד עובדי בזק, איציק בסלו, לבין יו"ר דירקטוריון החברה, תומר ראב"ד, סיכמו הצדדים על חזרה למשא ומתן בנושא ביטול ההפרדה המבנית בין בזק לחברת הבת yes, והפיצוי שיקבלו העובדים בתמורה לכך. העובדים דורשים אחוזים מביטול נכס המס שבזק צפויה לקבל לאחר שמשרד התקשורת יאשר את ביטול ההפרדה המבנית.
בזק והעובדים הודיעו בשנה שעברה על משא ומתן בנושא, תוך שההנהלה התחייבה שלא לבצע צעדים ללא תיאום עם הוועד ושלא תפתיע אותם. ואולם, המשא ומתן התנהל מאז בעצלתיים, ובתגובה הודיעו העובדים על הפסקת המשא ומתן והחלו לנקוט בעיצומים לפני מספר שבועות.
במסגרת ההפרדה המבנית, נדרשת בזק להפעיל את חברות הבת שלה – פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes – כחברות נפרדות לחלוטין, עם הנהלות נפרדות ומערכות תפעוליות נפרדות.
ביטול ההפרדה המבנית מול yes יאפשר לבזק לאחד פעילויות, לצמצם כפילויות ולהגביר את היעילות התפעולית. על פי הערכות כלכליות, המהלך עשוי לחסוך לחברה מאות מיליוני שקלים בשנה, מלבד נכס המס בשווי של 1.2 מיליארד שקל והעובדים הבהירו שהם דורשים תמורה מכך.
בינתיים, ביטול ההפרדה המבנית לא קיבל תיעדוף בעבודת משרד התקשורת. שר התקשורת, שלמה קרעי, אף הבהיר כי ללא התקדמות מול העובדים הוא לא יאפשר את המהלך, מחשש ששיבושי העבודה בקבוצה יפגעו בשוק התקשורת בזמן מלחמה – דבר שאינו יכול לתת לו יד.
הנהלת החברה שכרה את שגריר ישראל באו"ם לשעבר, גלעד ארדן, כדי שיפעל לקידום פתרון המקובל על כל הצדדים. ארדן, שכיהן גם כשר התקשורת בין השנים 2013-2015, מכיר היטב את הסוגיה אך המו"מ ינוהל בתוך הקבוצה. בעקבות הפגישה האחרונה, החליטו הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן, כולל בחברת yes, שגם בה נקטו העובדים בעיצומים.
בהודעת החברה לא נרשמה התייחסות לסוגיית עיצומי העובדים בשתי החברות, שכרגע לא ייפסקו, וכנ"ל גם לגבי סכסוך העבודה שכרגע יוותר על כנו.
עדכון: בזק פרסמה דיווח נוסף בנוגע לחתימת מסמך עקרונות בין חברת הבת yes לבין ההסתדרות הלאומית וועד עובדי yes. על פי הדיווח, הצדדים הסכימו להאריך את ההסכם הקיבוצי שנחתם ב-11.8.2021 עד ליום 31.12.2025, בכפוף לאישור דירקטוריון yes ובשינויים מסוימים. אחד העקרונות המרכזיים שסוכמו נוגע לפעילות החברה לביטול ההפרדה המבנית, כאשר ועד עובדי yes הסכים לשתף פעולה במהלך זה, תוך הבטחת יידוע והיוועצות עם הוועד לפני כל שינוי מבני והסדרת השלכות התהליך על העובדים במסגרת הסכם קיבוצי. בנוסף, סוכם כי במקרה של שינוי בהחזקות בעל השליטה בחברה או שינוי שליטה עתידי, עובדי yes יקבלו מענק בתנאים שיפורטו בהסכם. חברת yes מעריכה כי תוספת העלות הנובעת ממסמך העקרונות הינה זניחה לחברה, כאשר הערכה זו כוללת את המענק בגין שינוי שליטה אך אינה כוללת תמורות כלכליות אפשריות בגין ביטול ההפרדה המבנית.
הארכת ההסכם הקיבוצי ביס היא הישג נאה של יו"ר ועד עובדי yes אלי כהן שפעל בחודשים האחרונים תחת לחצים כבדים, ועל רקע קשיים עסקיים עימם מתמודדת החברה. הברית האסטרטגית שיצר כהן עם יו"ר ועד עובדי בזק, איציק בסלו, הייתה צעד מאד נכון ומתוחכם שיצר מערך כוחות שהפך את מאזן הכוחות והביא לידי כך שהנהלת yes פעלה לשכנע אותו שיחתום על ההסכם ולא להיפך. בתוך כך הצליח כהן לצרף את עובדי yes להסכם העברת השליטה שנחתם לפני כשנה עם עובדי בזק ויציע מענקים משמעותיים לעובדים במקרה של יציאת קרן סרצ'ליט והעברת השליטה בקבוצה לאחרים.

















ללא ספק,הנהגת העובדים בבזק ,איציק,אליאב,משה וניסים מציגה שיעור בשמירת זכויות העובדים,מחוייבות ודאגה לאופק תעסוקתי ושמירה על איתנות פיננסית ,ראיה ארוכת טוווח,עמידה איתנה מול שלטון מנהלים סוררים,ומסר ברור למי שמחפש שוב לעשות סיבוב פיננסי על בזק ולהשאיר אדמה חרוכה,אין ספק שמנהליה דפאקטו של חברת בזק ומנהיגיה הם הרביעיה המופלאה הזו שמנווטים את הספינה הזו במים סוערים תוך 100% דאגה כנה לאנשים בעיקר. כה לחי עלו והצליחו ,כולנו אנשי הבזק כאיש אחד מאחוריכם, קיבלתם מאיתנו מנדט ואמון מלא!! להמשיך ולהוביל בנחישות ולנצח. שתהיו לנו בעיקר בריאים.