חברת חלל-תקשורת, המספקת שירותי תקשורת לוויינית באמצעות מערך לווייני "עמוס", הציגה את תוצאותיה לשנת 2024 עם שיפור משמעותי בכל הפרמטרים התפעוליים והפיננסיים המרכזיים. למרות האתגרים המתמשכים סביב הסדר החוב של החברה, הנתונים מציגים מגמת התחזקות עקבית.
החברה רשמה הכנסות שיא של כ-100 מיליון דולר בשנת 2024, גידול של כ-1% לעומת השנה הקודמת. ה-EBITDA הגיע לרמת שיא של 79 מיליון דולר, עלייה של כ-7% לעומת 2023, תוך שיפור מרשים במרווח ה-EBITDA ל-79% (לעומת 75% בשנת 2023). הרווח הכולל הסתכם ב-18 מיליון דולר, הגבוה בתולדות החברה, וזאת למרות גידול בהוצאות המימון עקב עיכוב באישור הסדר החוב.
התזרים מפעילות שוטפת עמד על 60.2 מיליון דולר, נתון המשקף את היציבות התפעולית של החברה. בהיבט המאזני, יתרת המזומנים הגיעה ל-172 מיליון דולר, מתוכם כ-126 מיליון דולר מזומנים מוגבלים לטובת אגרות החוב.
הנתונים מצביעים בבירור על הלוויין עמוס 17 כמנוע הצמיחה האסטרטגי של החברה. הכנסות הלוויין היוו כ-34% מסך הכנסות החברה וצבר ההזמנות שלו עומד על כ-45% מסך הצבר הכולל. בולט במיוחד הגידול של כ-17% בהכנסות הלוויין ברבעון הרביעי של 2024 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, שמתרגם לקצב שנתי של כ-38 מיליון דולר.
בניגוד למגמת הצמיחה של עמוס 17, ניתן לראות ירידה מתונה בהכנסות מהלוויינים עמוס 3 ועמוס 4 לאורך השנים האחרונות, בהתאם לגילם המתקדם יותר. עדיין, העלייה בשווי הלוויינים שנרשמה השנה (כ-17.8 מיליון דולר במצטבר) מצביעה על הערכה חיובית של אורך החיים והביקוש לשירותיהם.
במהלך 2024 דיווחה החברה על שורת התקשרויות עסקיות חדשות, בהיקף כולל של עשרות מיליוני דולרים. בולטות במיוחד ההתקשרויות לאספקת שירותי תקשורת באמצעות עמוס 17, המבססות את מעמדו כנכס ליבה אסטרטגי של החברה. צבר ההזמנות הכולל עומד על 115 מיליון דולר, מתוכם 52 מיליון דולר בלוויין עמוס 17.
על אף הביצועים התפעוליים החיוביים, האתגר המרכזי של החברה נותר בתחום החוב. החוב הפיננסי נטו עומד על 191 מיליון דולר, עם אג"ח בהיקף כולל של 317 מיליון דולר (כולל ריבית לשלם).
הצעת הסדר החוב המעודכנת של חברת 4iG, המחזיקה ב-20% ממניות החברה, אושרה על ידי אסיפות מחזיקי אגרות החוב ובית המשפט. לפי ההצעה, 4iG תשקיע יחד עם אהרון פרנקל (Equity Finance and Investment Ltd) סכום של 168 מיליון דולר לטובת פירעון מלא של אגרות החוב. השלמת ההסדר כפופה לתנאים מתלים, שהמועד להשלמתם הוארך עד ליום 31 במרץ 2025.
דן זיצ'ק, מנכ"ל חלל-תקשורת: "שנת 2024 הייתה שנה מצוינת לחלל-תקשורת, וזאת חרף הדיונים על הסדר החוב והעובדה שההסדר טרם אושר, אשר העיבו על פעילות החברה והגדילו משמעותית את הוצאות המימון. החברה פעלה בהתאם לתכנית האסטרטגית ולתכנית העסקית שגיבשנו, ואלה סייעו בהשגת שיאים בהכנסות וברווח, בשיפור היעילות התפעולית ובהמשך מגמה בצמיחת החברה ובפעילותה העסקית. אני משוכנע שהשלמת הסדר החוב, ביחד עם החוסן הפיננסי שלנו יסייעו לחברה להגביר עוד את הצמיחה בפעילות, בהכנסות וברווחיות״.

















עיסקה תמוהה לחלוטין בעידן בו לווייני גיאו הולכים ומאבדים את חשיבותם במהירות שיא. למה לשרוף כסף?