במשרד האוצר וברשות החשמל חוששים: חוות השרתים עלולות להציף את משק האנרגיה
ביקושים חסרי תקדים לחשמל
בכירים במשרד האוצר וברשות החשמל החלו לבחון לעומק את גל התוכניות להקמת חוות שרתים בישראל. לראשונה מודים, כי היקף הביקושים לחשמל מצד מרכזי נתונים ובינה מלאכותית מטריד את מקבלי ההחלטות. בשיחות עם גורמים בשוק חוות השרתים נטען כי הנושא מחייב העמקה לאור היקף התוכניות וההרחבות להקמת חוות שרתים חדשות. כרגע הדיונים הם ברמת משרדי הממשלה וחח"י לא מעורבת בשיחות אבל אין ספק שהיא תהיה חלק מהעבודה שנעשית.
חוות השרתים צורכות כמויות עצומות של חשמל – עשרות עד מאות מגה־ואט לכל פרויקט. בארה"ב מרכזי נתונים כבר צורכים 4.4% מהחשמל, והתחזיות מצביעות על זינוק ל־12% עד 2028. הכלכלן פול קרוגמן התריע כי מגבלות ייצור עלולות להאט את צמיחת הבינה המלאכותית, בעוד העלויות נופלות על הצרכנים דרך חשבון החשמל.
אתגרי תשתית וחיבור
בישראל זמני החיבור לרשת מתארכים. תהליך הקמת תחנות כוח וקווי מתח נמשך שנים, ומומחי אנרגיה מזהירים שחוות השרתים עלולות להכביד על המערכת ולייקר את החשמל. ברשות החשמל מדגישים כי נדרשים פתרונות מיידיים: האצת תכנון, פיזור לפריפריה וחיבור ישיר למקורות אנרגיה מתחדשת. החשש המרכזי הוא שהעלויות של הקמת תשתיות נוספות יגולגלו לציבור הרחב, שאינו נהנה ישירות מהשירותים של תעשיית ה־AI. כעת באוצר וברשות החשמל נבחנים רעיונות שונים כיצד והאם לרתום את תעשיית הבינה המלאכותית לאירוע, כיצד מתעדפים את הפריפריה, שכן רוב החוות מוקמות במרכז הארץ, וכאמור מה עושים כדי להתגבר על המחסור בחשמל. נזכיר שבישראל הקמת תחמ"ש יכולה לקחת שנים רבות, ובמיוחד הדבר קריטי כאשר מדברים על חוות בהיקפים נרחבים הרבה יותר ממה שהכרנו.
















