בזק מאותתת למאבק משפטי: פגישה מתוחה עם משרד התקשורת סביב השימוע על השוק הסיטונאי
החברה מזהירה מפני פגיעה בזכויות קניין ומסתמכת על שינוי כיוון רגולטורי באירופה
מנכ"ל בזק, ניר דוד, וסמנכ"ל כלכלה ורגולציה בחברה, ארז חסדאי, נפגשו בשבוע שעבר עם מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, ובכירים נוספים במשרד. מטרת הפגישה הייתה ניסיון אחרון להשפיע על תוצאות השימוע לשוק הסיטונאי, שלגביו צפוי המשרד לקבל החלטות בתקופה הקרובה, החלטות שבבזק מעריכים כי עלולות לפגוע מהותית בתוצאות החברה ובמודל ההשקעות שלה.
על פי גורמים המעורים בפרטים, הפגישה הייתה מתוחה מהרגיל, ובמהלכה הבהירה בזק כי אם השימוע יאושר במתכונתו הנוכחית, היא שוקלת פנייה לערכאות משפטיות.
טענות לשגיאות כלכליות ואסטרטגיה רגולטורית שגויה
מאז פרסום השימוע ביולי אשתקד, הציגו בזק ושאר המפעילים את עמדותיהם בפני המשרד. מעבר להליך הכתוב, קיימה הנהלת בזק מספר פגישות עבודה עם ראשי המשרד, במטרה להצביע, על כשלים מהותיים בשתי רמות: האחת – עצם האסטרטגיה הרגולטורית, שממשיכה להתבסס על התערבות עמוקה במחירים סיטונאיים, השנייה – שגיאות עובדתיות ומתודולוגיות בעבודה הכלכלית שעליה נשען השימוע, שבוצעה על ידי יועצים חיצוניים שנשכרו על ידי המשרד.
בזק טענה בשימוע ובשיחות כי הנחות יסוד מרכזיות בנוגע לעלויות, סיכונים והשפעת המחירים על תמריצי השקעה אינן תואמות את המציאות בשוק, ובוודאי אינן מתיישבות עם הצורך להאיץ פריסות תשתית מתקדמות.
אירופה כקו ייחוס: מעבר מהתערבות למחויבות להשקעות
לאחרונה קיבלה בזק חיזוק משמעותי לעמדתה עם פרסום מדיניות רגולטורית מעודכנת באיחוד האירופי, שמצביעה על מגמה ברורה של צמצום התערבות במחירים סיטונאיים והעדפה מוצהרת של מדיניות המעודדת השקעות תשתית על פני קידום תחרות מבוססת מחיר.
המדיניות האירופית החדשה, המשמשת גם כמצע רעיוני בעבודת משרד התקשורת בישראל, הובילה לשינוי בגישת בזק מול המשרד. בחברה דורשים כעת להכניס שינויים מהותיים בשימוע, ומבהירים כי אם אלה לא יבוצעו, פנייה לבית המשפט היא תרחיש סביר.
תיקונים מוגבלים ופער מהותי בשוק הפסיבי
על פי המידע הקיים, משרד התקשורת צפוי לבצע תיקונים מסוימים במחירים הסיטונאיים בעקבות הערות שהתקבלו מהמפעילים ומבזק, אך לא מדובר, בשלב זה, בשינוי דרמטי. בנוסף, המשרד צפוי לנסח מחדש חלק מהמגבלות שהוטלו על היקף ההתקשרות של בזק עם מפעילים, במטרה לעודד השקעות עצמאיות או השקעות באמצעות IBC, ולהפחית הסתמכות על תשתיות בזק.
עם זאת, הערכות הן כי בעוד שיש לבזק טענות כבדות משקל ביחס לכלל מדיניות המחירים הסיטונאיים, נקודת השבר המרכזית מבחינתה נוגעת להפחתת מחירי המעבר של מפעילים בתשתיותיה, המכונה השוק הפסיבי. בסוגיה זו רואה בזק פגיעה ישירה בזכויותיה הקנייניות, ועל פי הערכות כאן הסיכוי לפשרה נמוך במיוחד.

















חברת בזק נוהגת כבר שנים באופן כוחני כלפי משרד התקשורת והספקיות המשתמשות בתשתיותיה. בל נשכח איפה הבזק התחיל….האיומים של בית משפט וההיתלות ברגולציה שהולכת להשתנות באירופה (אולי) לא צריכה לגרום למשרד התקשורת לרעד ברכיים ולעשות במכנסיים .שלא ישכחו שם שהם משרתי ציבור ולא המשרתים הנרצעים של חברת התקת'שורת שמפורסמת בהרגליה לסחוט ולגזול מהציבור במשך עשרות שנחם של פונופול (שנוא) . עוד לא הזכרתי את רמת הביצוע של עובדי הקבלן שפרשו את תשתיותה סיביבשנים האחרונות. עבודות שנעשו ברישול מזעזע. מספיק לקחת מזמרה ולשוטט ברחובות הערים כדי לנתק אלפ]י קוי סיבים שהותקנו באעחתור , תיבות תקשורת שקשורות על חוטים באויר ( אם היתה אפשרות הייתימצרף מגוון צילומים מהשטח) ועוד כהנה וכהנה התקנות רשלניות שמזמינות חבלה מכוונת או מזדמנת