זמן אוויר
אין תוצאה
הצג את כל התוצאות
ניוזלטר
צור קשר
המייל האדום
יום שני, יוני 29, 2026
  • דף הבית
  • נתוני שוק
  • כללי
  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • פודקאסט
  • רכילות עסקית
  • התחברות
  • הירשם
זמן אוויר
  • דף הבית
  • נתוני שוק
  • כללי
  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • פודקאסט
  • רכילות עסקית
אין תוצאה
הצג את כל התוצאות
זמן אוויר
אין תוצאה
הצג את כל התוצאות
  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • רכילות עסקית

בית אינטרנט

לא מי פרס יותר – אלא מי מרוויח יותר: הקרב החדש על 5G

הדור החמישי נכנס לשלב שבו אנטנות כבר לא מייצרות יתרון, והפערים עוברים ליכולות רשת, שירותים והכנסות: ישראל עדיין מחפשת את המודל הכלכלי

גד פרץ מֵאֵת גד פרץ
09/04/2026
זמן קריאה: קריאה של 1 דקות
292 3
A A
1
שתף בפייסבוקשתף בטוויטרhttps://www.linkedin.com/company/zmanavir/

ממרוץ הפריסה למרוץ היכולות: כך משתנה שדה הקרב של 5G ב-2026

מדד ה-5G Connectivity Index של GSMA Intelligence מצביע על שינוי עומק בשוק הסלולר: הכיסוי הפך לתנאי סף, הבידול עובר ליכולות הרשת וליכולת למנף אותן להכנסות – וישראל ממוקמת בדיוק באמצע המעבר הזה

שבע שנים לאחר ההשקה המסחרית של הדור החמישי, שוק הסלולר העולמי נכנס לשלב בוגר ומפוכח יותר. אם בשנים הראשונות הדיון התמקד בפריסה, בכיסוי ובקצב ההשקה של הרשתות, הרי שב-2026 מוקד התחרות משתנה באופן מהותי. לפי הניתוח של GSMA Intelligence, המבוסס על מדד ה-5G Connectivity Index הבוחן 46 שווקים, הכיסוי כבר אינו מייצר יתרון תחרותי בפני עצמו. הוא הפך לתנאי סף, בעוד שהבידול עובר ליכולות הרשת וליכולת לתרגם אותן לערך כלכלי.

המדד בוחן שני ממדים מרכזיים – תשתית ושירותים – אך בפועל משקף שלושה רבדים משלימים: היקף הפריסה, איכות התשתית והיכולת לפתח שירותים מתקדמים. התמונה שעולה ממנו מורכבת יותר מהנרטיב הפשטני של "יש או אין 5G". מצד אחד, בכל 46 השווקים שנבחנו נרשמה התקדמות ברכיבי הבסיס: הכיסוי התרחב, האימוץ גדל והמחירים הפכו נגישים יותר. מצד שני, דווקא בשלב שבו היסודות מתכנסים, הפערים האמיתיים נפתחים בממד היכולות. הדוח עצמו מגדיר זאת כהתכנסות בתחומי הליבה לצד התפצלות ביכולות המתקדמות.

כשהכיסוי הופך לתנאי כניסה

המשמעות של התכנסות זו היא שהכיסוי מאבד את מעמדו כגורם מבדל. בשווקים מתקדמים יחסית, עצם קיומה של רשת 5G רחבה כבר אינו מספיק כדי לייצר יתרון. מפעילים יכולים להגיע לרמות דומות של פריסה, אך להיבדל באופן משמעותי בביצועים, באמינות וביכולת לספק שירותים מתקדמים. כאן נכנסים לתמונה פרמטרים כמו פריסת 5G Standalone, ביצועי uplink, latency, עקביות חוויית הרשת, חדירה של FWA (שבישראל לא פופולרי), ופיתוח יישומי IoT ו-RedCap.

RedCap הוא דוגמה טובה לאופן שבו הדיון ב-5G עובר ממפת כיסוי למודל עסקי. מדובר בקיצור של Reduced Capability – תקן שנועד לחבר לרשת 5G מכשירים שאינם זקוקים לכל היכולות של סמארטפון מתקדם, אך כן צריכים ביצועים טובים יותר מפתרונות IoT בסיסיים. בפועל, זהו סוג של שכבת ביניים עבור מצלמות חכמות, חיישנים, מערכות תעשייתיות, ציוד רפואי ומכשירי קצה נוספים. מבחינת המפעילים, RedCap חשוב לא מפני שהוא מבריק טכנולוגית, אלא מפני שהוא עשוי לאפשר חיבור יעיל וזול יותר של מספרים גדולים של התקנים ארגוניים ותעשייתיים – כלומר לייצר שימושים חדשים והכנסות חדשות על גבי 5G. לא במקרה GSMA שילבה אותו השנה כאחד המדדים בממד פיתוח השוק.

זו גם הסיבה שהשווקים המובילים בדוח אינם מובילים רק בזכות אנטנות או כיסוי, אלא בזכות היכולת לשלב בין רשת מתקדמת לבין שימושים בפועל. מדינות המפרץ, המדינות הנורדיות, ארה"ב, סין ושווקים מתקדמים באסיה-פסיפיק מציגים צירוף של כיסוי רחב, ביצועים טובים יותר, התקדמות ב-SA ובחלקם גם כניסה ל-5G-Advanced. במקביל, הם נהנים מיכולת טובה יותר לתמוך ב-FWA, ב-IoT, ב-RedCap ובשירותים ארגוניים.

המעבר האמיתי: מיכולות להכנסות

אולם הנקודה החשובה ביותר בדוח אינה טכנולוגית בלבד, אלא עסקית. השלב הבא של 5G אינו מוגדר רק על ידי capabilities (יכולות) אלא על ידי monetization (יכולת לייצר כסף). הדוח מציין כי למרות העלייה החדה בשימוש ב-5G ובצריכת הדאטה, ההכנסות הסלולריות החוזרות נותרו ברוב השווקים כמעט שטוחות, ובחלקם אף נשחקו מאז השקת 5G.

המשמעות היא שהאתגר המרכזי של המפעילים אינו עוד פריסה, אלא הפקת ערך מהרשת. השווקים שמצליחים להתקדם לשלב הבא הם אלה שמצליחים לתרגם את היכולות הטכנולוגיות להכנסות בפועל – בעיקר דרך שוק הארגונים, שירותי FWA, תמחור מבוסס ביצועים, ופתרונות קישוריות ייעודיים. הדוח מצביע למשל על ארה"ב ומדינות המפרץ כשווקים שבהם FWA כבר מייצר תרומה ברורה, ועל סין כשוק שבו הובלה ב-IoT וב-B2B תומכת בצמיחה חזקה יותר.

במובן זה, המעבר בדור החמישי אינו רק מעבר טכנולוגי אלא מעבר מבני. מדובר במעבר ממירוץ בין מפעילים על פריסה למירוץ רחב יותר של אקו-סיסטם, הכולל רגולציה, זמינות תדרים, זמינות מכשירים, שיתופי פעולה עם תעשייה, ויכולת לפתח שימושים שמייצרים ביקוש אמיתי. GSMA מדגישה במפורש כי בלי תנאים רגולטוריים והשקעתיים מתאימים, ובלי שותפים אקוסיסטמיים שיתרגמו את יכולות הרשת ליישומים במגזר העסקי והציבורי, הפערים בין השווקים רק יעמיקו.

מיקומה של ישראל במדד ממחיש היטב את המגמה הזו. ישראל נכללת במדד ה-5G Connectivity Index ומדורגת באמצע הטבלה, עם ציון של 50 נקודות ברבעון הרביעי של 2025. היא אינה נמנית עם השווקים המובילים, אך גם אינה שייכת לקבוצת השווקים המפגרים. למעשה, היא יושבת בדיוק באזור המעבר בין שוק שהשלים שלב בסיסי של פריסה ואימוץ לבין שוק שטרם ביצע את הקפיצה המלאה ליכולות מתקדמות ולמונטיזציה.

זהו מיקום שיש לקרוא בזהירות. הוא לא מעיד על כישלון (אולי חלקי), אבל גם לא על הובלה, ואנחנו רוצים וחייבים להוביל. ישראל נהנית משוק תחרותי יחסית, מפריסה מתקדמת ומהתבססות של 5G כטכנולוגיה נוכחת בשוק. אבל היא אינה מופיעה לצד השווקים שמובילים ב-SA, ב-FWA בקנה מידה רחב, ב-IoT מבוסס 5G, או ב-RedCap. במילים אחרות, ישראל נמצאת בדיוק במקום שבו הכיסוי כבר לא מספיק, אך היכולת לתרגם את הרשת להכנסות ולשירותים חדשים עדיין אינה מגובשת דיה.

מכאן גם המסקנה הרחבה יותר. הדיון המקומי נוטה עדיין להישען במידה רבה על מספרי פריסה, מספרי אתרים וקצב ההתרחבות הגיאוגרפית. אלה נתונים חשובים, אך הם מספקים רק תמונה חלקית. אם הכיוון שמשרטט GSMA נכון, השאלה שתכריע בשנים הקרובות תהיה לא כמה 5G יש על הנייר, אלא עד כמה הרשת המקומית בנויה ל-SA, לשימושים ארגוניים, לעקביות ביצועים, ל-FWA, ל-IoT ולשכבות ביניים כמו RedCap שיכולות להפוך את 5G מפלטפורמת קישוריות לפלטפורמה כלכלית.

בסופו של דבר, זהו מבחן הבשלות האמיתי של הדור החמישי. לא האם יש כיסוי, אלא האם ניתן לייצר ממנו ערך. מי שיישאר בשלב הפריסה בלבד יגלה שהיתרון שלו נשחק במהירות. מי שיצליח להפוך את הרשת למוצר מובחן ולמנוע הכנסות – יהיה זה שיגדיר את שוק הסלולר בעשור הקרוב.

מצאתם טעות? כתבו לנו | המייל האדום גם בווטסאפ


מאמרים קשורים

בעידן החדש של VMware: בזק סוגרת הסכם ענן ארוך טווח עם Broadcom
אינטרנט

בעידן החדש של VMware: בזק סוגרת הסכם ענן ארוך טווח עם Broadcom

28 ביוני 2026
משירות לווייני לחבילת סלולר: Starlink עשויה להפוך למתחרה של המפעילות
אינטרנט

משירות לווייני לחבילת סלולר: Starlink עשויה להפוך למתחרה של המפעילות

27 ביוני 2026
משרד התקשורת מטיל קנסות כבדים על חברות התקשורת בגין זמני המתנה ארוכים במוקדי השירות
אינטרנט

רציתם להתנתק? בסלקום תקשורת קווית זה לא תמיד קרה בזמן

27 ביוני 2026
יותר מ-40% מחיבורי ה-5G בעולם כבר נמצאים בסין
אינטרנט

יותר מ-40% מחיבורי ה-5G בעולם כבר נמצאים בסין

25 ביוני 2026
ההצעות הוגשו בינואר – אבל מכרז האופטיקה של צה"ל עדיין ללא זוכה
אינטרנט

ההצעות הוגשו בינואר – אבל מכרז האופטיקה של צה"ל עדיין ללא זוכה

25 ביוני 2026
ניתוח |בעולם הסלולר כבר בוחנים את השלב הבא – בישראל המפעילים חוזרים לאקסל
אינטרנט

ניתוח |בעולם הסלולר כבר בוחנים את השלב הבא – בישראל המפעילים חוזרים לאקסל

25 ביוני 2026
טראמפ מציב דדליין למרוץ הקוונטי: מחשב למחקר מדעי עד 2028 והגנת הצפנה עד 2031
אינטרנט

טראמפ מציב דדליין למרוץ הקוונטי: מחשב למחקר מדעי עד 2028 והגנת הצפנה עד 2031

24 ביוני 2026
הוט מובייל נקנסה ב-70,000 שקל אחרי שהטרידה לקוח עבר במשך 3 שנים
אינטרנט

עסקת הוט מובייל על סף חתימה

24 ביוני 2026
בלעדי |בעקבות נתג"ז: גם חברות הגז רוצות להפוך לתשתית תקשורת
אינטרנט

בלעדי |בעקבות נתג"ז: גם חברות הגז רוצות להפוך לתשתית תקשורת

24 ביוני 2026

הערות 1

  1. שביט says:
    3 חודשים לִפנֵי

    רק בישראל חזירות המפעילות בנוגע לדור 5 ממשיכה בדמות גביה של תוספ]ת מחיר על שום דבר באופן עקרוני כי מרבית הלקוחות פשוט לא מבינים שום דב רולא צריכים את זה. אבל הנה מה שקורה באירופה למשל:
    בשנת 2026, תמחור ה-5G במערב אירופה השתנה במידה רבה מ"תוספות" ישירות. במקום זאת, 5G נחשב כעת לתכונה סטנדרטית ברוב השווקים התחרותיים, אם כי נותרו כמה אסטרטגיות תמחור עדינות.

    להלן פירוט עדכני של אופן הטיפול בעלויות 5G של מפעילי הסלולר:

    1. המעבר ל-5G "כוללני"
    עבור הרוב המכריע של ספקי הסלולר הגדולים (למשל, O2 בבריטניה, Free בצרפת, Telefónica בספרד), 5G כלול ללא עלות נוספת בתוכניות החודשיות הסטנדרטיות.

    5G עצמאי (5G+): מפעילים רבים פורסים כעת את "5G+" או "5G עצמאי" (המציע השהייה נמוכה עוד יותר ואמינות גבוהה יותר). אפילו שדרוגים מהדור הבא הללו בדרך כלל משולבים בחינם בתוכניות קיימות כדי לעודד משתמשים לעבור מתשתית 4G ישנה ועמוסה יותר.

    גורם ה"חינם": בשווקים כמו צרפת, תחרות אגרסיבית מצד ספקים כמו Free אילצה ספקים ותיקים אחרים (Orange, SFR) לכלול 5G כמעט בכל התוכניות ברמה הבינונית-גבוהה כדי להישאר תחרותיים.

    2. חלוקה לרמות "ערך" לעומת "פרימיום"
    בעוד שייתכן שלא תראו סעיף שורה עבור "שירות 5G: €5", מפעילים משתמשים ב-5G ככלי למכירה נוספת:

    תוכניות כניסה: חלק מתתי-המותגים "ללא קישוטים" או תקציביים (כמו Sosh בצרפת או ספקי MVNO שונים בגרמניה) עדיין עשויים להגביל את התוכניות הזולות ביותר שלהם למהירויות 4G, מה שידרוש מכם לעבור לתוכנית יקרה יותר כדי "לפתוח" את 5G.

    מגבלות מהירות: אסטרטגיה נפוצה בשנת 2026 היא תמחור מדורג המבוסס על מהירות ולא על טכנולוגיה. לדוגמה, תוכנית בסיסית עשויה לאפשר גישה ל-5G אך להגביל את המהירות שלכם ל-100 מגה-ביט לשנייה, בעוד שתוכנית פרימיום מציעה "5G ללא מגבלה" תמורת תשלום חודשי גבוה יותר.

    בדרך כלל אינך משלם תשלום נוסף ספציפי רק כדי שהמתג של 5G יעבוד בטלפון שלך. עם זאת, ייתכן שתגלה שתוכניות ה"תקציב" הזולות ביותר במגוון של ספקים עדיין מגבילות אותך ל-4G/LTE, מה שהופך את 5G למעשה לתכונה של הרמות "סטנדרטי" ו"ללא הגבלה" שלהם.

    *****************
    אז תחליטו אתם – המפעילים בישראל הם חזירים או עוד יותר מחזירים?

    הגב

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים מומלצים:

  • All
  • מומלצים
לפני השקת הכלי של Ookla להשוואת ביצועי הסלולר: משרד התקשורת יפרסם שימוע

מקצה שיפורים בפורטל הסלולר: השינוי הקטן שעלול להרגיז את חברות הסלולר

21 ביוני 2026
בדרך להקשחת הדרישות לשיפור רשתות הסלולר – הציבור יתבקש להגיד את דברו

עוד לפני שעלה לאוויר: כלי ההשוואה של משרד התקשורת מעורר התנגדות בענף הסלולר

16 ביוני 2026
דו"ח Uptime Institute 2025: חוות השרתים בין חדשנות, מגבלות כוח ועלויות עולות

פרסום ראשון |רשות החשמל מציבה גבולות לחוות השרתים: לא עוד שריון חשמל בלי ודאות ביצוע

15 ביוני 2026
תדרים חדשים, בעיות ישנות: המפעילים מזהירים מהשקעות מיותרות

המפעילים ביקשו להמתין, אך המדינה נוטה לצאת למכרז תדרים כבר עכשיו

15 ביוני 2026
בלעדי |wecom רוצה לשחק במגרש של הגדולים: בוחנת רכישת הוט מובייל

פרטנר נחשפה לאפשרות רכישת WECOM, אך הסכם הרשת עם סלקום מסבך את העסקה

14 ביוני 2026
סאגה לא פתורה סביב כניסת סטארלינק לישראל

ספייס איקס שברה את שיא ההנפקות, אבל וול סטריט קנתה בעיקר את העתיד

12 ביוני 2026
גילת טלקום רוכשת זכויות שימוש בתשתית הסיבים של בזק ב-88 מיליון שקל

אחרי העלייה החדה במניה: גילת טלקום מאשרת רכישה עצמית של עד 6 מיליון שקל

12 ביוני 2026

סיפורים פופולריים

  • הוט מובייל נקנסה ב-70,000 שקל אחרי שהטרידה לקוח עבר במשך 3 שנים

    עסקת הוט מובייל על סף חתימה

    155 מניות
    לַחֲלוֹק 62 צִיוּץ 39
  • בלעדי |בעקבות נתג"ז: גם חברות הגז רוצות להפוך לתשתית תקשורת

    142 מניות
    לַחֲלוֹק 57 צִיוּץ 36
  • רציתם להתנתק? בסלקום תקשורת קווית זה לא תמיד קרה בזמן

    141 מניות
    לַחֲלוֹק 56 צִיוּץ 35
  • ניתוח |בעולם הסלולר כבר בוחנים את השלב הבא – בישראל המפעילים חוזרים לאקסל

    141 מניות
    לַחֲלוֹק 56 צִיוּץ 35
  • ההצעות הוגשו בינואר – אבל מכרז האופטיקה של צה"ל עדיין ללא זוכה

    141 מניות
    לַחֲלוֹק 56 צִיוּץ 35

מאמרים אחרונים

  • בעידן החדש של VMware: בזק סוגרת הסכם ענן ארוך טווח עם Broadcom
  • משירות לווייני לחבילת סלולר: Starlink עשויה להפוך למתחרה של המפעילות
  • רציתם להתנתק? בסלקום תקשורת קווית זה לא תמיד קרה בזמן

נושאים חמים

  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • רכילות עסקית
  • מדיניות פרטיות
  • תנאי שימוש
  • ידיעה לתקשורת
  • פרסם אצלנו
  • צור קשר

© 2023 זמן אוויר - עיצוב ופיתוח Gravitiv.com

  • התחברות
  • הירשם
אין תוצאה
הצג את כל התוצאות
  • דף הבית
  • נתוני שוק
  • כללי
  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • פודקאסט
  • רכילות עסקית

© 2023 זמן אוויר - עיצוב ופיתוח Gravitiv.com

ברוך שובך!

היכנס לחשבון שלך למטה

סיסמא נשכחת? הירשם

ליצור חשבון חדש!

מלא את הטפסים למטה כדי להירשם

כל השדות דרושים. התחברות

אחזר את הסיסמה שלך

אנא הזן את שם המשתמש או כתובת הדואר האלקטרוני שלך כדי לאפס את הסיסמה שלך.

התחברות
אתר זה משתמש בקובצי Cookie. על ידי המשך השימוש באתר זה אתה נותן הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. בקר במדיניות הפרטיות וקובצי ה-Cookie שלנו.

בדיקה 3C