הנתון המדהים שמבטא עד כמה ישראל נמצאת בפיגור בשוק הסלולר. מנתונים שהגיעו ל – zmanavir ואשר נאספו על ידי משרד התקשורת, עולה כי בישראל היקף התנועה העוברת ברשתות הסלולריות בדור החמישי, עומדת על פחות מ – 5% בלבד. מדובר בנתון המצביע על בעיה רצינית בשוק. לצורך ההשוואה במדינות אירופה הממוצע עומד על 25% תנועה בדור החמישי.
הנתון מתקשר למה שפרסמנו מוקדם יותר הבוקר לפיו הרשתות בישראל בשעות העומס מגיעות למצב ש – 25% מהסקטורים חסומים, כלומר 1 ל – 4 פעולות ברשת בשעות העומס פשוט נכשלות.
ההסבר למיעוט הנמוך בשימוש בדור החמישי קשור להיקף החבילות שמשתמשים קונים בדור החמישי. החברות דווקא מצביעות על יותר ויותר משתמשים אך כנראה שהבעיה היא שהקמת אתרים תומכים מאוד נמוכה.
נקודה נוספת היא שבחלקים גדולים מהזמן הציבור גולש בכלל על WIFI. יש רבים שגם לא יודעים לשנות את הגדרות הטלפון כדי להינעל על דור 5.
בנוסף, אנחנו נמצאים ב- 5G Non Stand Alone שפירושו: דור ארבע הוא העוגן, והכל עובר דרכו. יקח לפחות עוד שנה וחצי עד שהחברה ישלימו העברת הליבה לדור 5 מלא. היום הטלפון הסלולרי מעביר את הבקרות, השיחות ואת הדאטה על דור 4. אם יש דור 5 זמין, אז מוסיפים אותו (לא במקום, אלא בנוסף) לדור 4 כדי להגדיל למשתמש את המהירות. אגב, בכל מקרה אייקון 5G מופיע על המסך (כי הוא זמין באופן כללי ברשת) גם אם באותו הרגע הלקוח גולש רק על דור 4.
לשם השוואה ישראל מפגרת בצורה משמעותית לא רק אחרי אירופה אלא גם אחרי ארה"ב. נכון לספטמבר 2021, רשתות 5G עדיין היו בשלבים מוקדמים של פריסה בארה"ב ורשתות 4G עדיין הניעו את רוב תעבורת הנתונים הסלולריים. על פי דו"ח של אריקסון, רשתות 4G עדיין היוו יותר מ-80% מתעבורת הנתונים הסלולריים בצפון אמריקה בשנת 2020. יחד עם זאת, עם הזמינות הגוברת של רשתות 5G ומכשירים תומכים, השימוש ברשתות 5G צפוי לגדול במהירות בשנים הקרובות. על פי דו"ח של חברת המחקר IDC, תעבורת רשת 5G בארה"ב גדלה ביותר מ-200% בשנת 2021, בעוד שתעבורת 4G ירדה אך במעט. חשוב לציין כי תעבורת הרשת עשויה להשתנות באופן משמעותי בהתאם למיקום, לשעה ביום ולגורמים אחרים. לכן, קשה לספק הערכה מדויקת של כמות התעבורה ברשתות 5G בהשוואה לרשתות 4G ללא גישה לנתונים בזמן אמת. יחד עם זאת, הנתונים שהועברו למשרד התקשורת ומבדיקה מול גורמים בתעשייה, אכן מאמתים את הנתון.
















