אחרי החג צפוי הצוות הבינמשרדי להתחיל לעבוד על מציאת פתרונות למשבר בשוק הסלולר. המשבר לכאורה לא בולט לעין כיוון שהציבור מקבל את השירותים מהחברות ברמה סבירה. אך ההסתכלות על השוק רק דרך חוויית המשתמש היא בעייתית. הרשתות הסלולריות מפוצצות ועמוסות ואם לא יימצא פתרון בטווח הקרוב, אנחנו נהיה בבעיה גדולה. הגרף המצורף ממחיש את הבעיה בצורה הכי טובה. דרכו אפשר להבין שהקיפאון בהקמת אתרים, ולא חשובה כרגע הסיבה, יוביל לא רק לפגיעה בחוויית השימוש אלא ממש ביכולת להשתמש במכשיר בשעות העומס.
כמעט בעיתוי משותף הוציאו פרטנר ופלאפון את ההודעה על הסכמים שנחתמו עם אריקסון להקמת ליבת רשת דור 5 והוציאו באחת את השד מהבקבוק. שוק ההון שהיה עד אותה נקודה שרוי באופוריה שנשקפה מהדוחות הכספיים המאוששים של מפעילי הסלולר, כאילו התעורר באחת עם התובנה שהייתה ידועה כבר מזמן לגורמים הטכנולוגיים, והיא שכדי שיהיה בישראל דור 5 וגם יעשו מזה כסף נדרש להשקיע בדור 5 אמיתי.
צא ולמד מה המשמעות בשטח. בקרב החברות הסלולריות הערכות הן שלא מדובר בהקמה של כמה מאות אנטנות דור 5 המתבססות על רשתות דור 4, ולא בקמפיין שיווק אגרסיבי. הקמה של רשת דור 5 מלאה, הכוללת ליבות ואלפי אתרים חדשים בפריסה ארצית, זה הרבה יותר בכמות וכמובן גם בעלות. הערכות בקרב החברות הסלולריות הן שמדובר על יחס של אחד לשלוש, כדי להגיע לפריסה מלאה – כלומר על כל אתר דור 4 יידרשו 3 אתרי דור 5. לזה צריך להוסיף שצריכת החשמל של כל אתר מוערכת בכפול מהצריכה של אתר דור 4. וזה עוד לפני שלקחנו בחשבון את האתרים המבוססים על גלים מילימטריים. המתמטיקה כאן היא פשוטה אבל אכזרית. אם החברות לא ירוויחו מספיק כסף לממן את זה לא יהיו כאן רשתות מודרניות שמתאימות למדינה כמו ישראל.
סביר להניח שהם יצטרכו לעשות זאת בעצמם, מבלי ולפני שהרגולציה נותנת את הדעת על כך. לרגולציה יש תפקיד משמעותי מאוד על המגרש, מכוון שאם ניקח בחשבון שהמפעילים יידרשו להתאים את עצמם לרגולציה הקיימת כיום והרגולציה לגבי פריסת רשתות דור 5 לא תתאים את עצמה, הרי שכל מפעיל יידרש להקים אתרים נפרדים. היות ואנו עוסקים בתדרים הגבוהים, הרי שכל אדם שירים את עיניו יגלה שעל כל עץ רענן קמה לה אנטנה סלולרית. ומה לגבי העלויות? המומחים מעריכים את עלות ההקמה של 3 רשתות דור 5 מלאות בהשקעה של כ – 1.5 מיליארד דולר, לכל הפחות. מדובר בהוצאה כבדה מאד שמתפרסת אמנם על פני מספר שנים אך כשאין תשואה להחזר השקעה הסיפור מורכב יותר.
לא בכדי סלקום היא האחרונה להצהיר על הקמת ליבת רשת דור 5, שכן החוב הגדול הרובץ עליה, ומבנה הבעלות בה הנו המורכב ביותר. הצהרה על הקמת ליבת דור 5 וכניסה להשקעות גבוהות בזמן שבעלי השליטה מצהירים על כוונתם למכור את אחזקותיהם בחברה, כמוה כמכה מתחת לחגורה.
אם לא די בכך שיש "אויב" מבפנים צריך גם להזכיר את "האויב" מבחוץ, זה שמעיב על עצמאותן של הרשתות התוך מדינתיות בדמות רשתות גלובליות. זוהי סיטואציה שמתאפשרת, שעתידה להגיע בקרוב, הן לבשלות טכנולוגית והן לבשלות עסקית. החל מכניסת ה- eSIM לחיינו שאינו מחייב קיום פיזי של סים סלולרי ייעודי לכל מפעיל, כניסתן של רשתות לא יבשתיות (NTN) המבוססות על לוויינים למרחב הסלולרי, והעניין שמגלות חברות הענן העולמיות במרחב זה כמשלים בשרשרת הערך שהן נותנות ללקוחותיהם, והנה לכם תסריט אי ודאות אפוקליפטי אימתי מושלם עבור מפעילות הסלולר, וגם כאב ראש לא קטן לשמירה על ביטחון מדינת ישראל.
כך שאם מדינת ישראל חפצה להצעיד את הכלכלה הישראלית קדימה הרי שהקמת רשתות סלולריות דור 5 זו משימה לאומית מרכזית וצריך להבין שנדרש לחשב מסלול מחדש, לתמוך במפעילים, החל מהקלות רגולטוריות וכלה במנגנוני תגמול, כפי שעשו משרדי התקשורת והאוצר במסגרת מכרז התדרים האחרון ואף ביתר שאת. כל שנותר הוא לקוות שיש במשרדים הרלוונטיים בירושלים מי שנשאר לעבוד עד מאוחר ומקדיש לכל זאת מחשבה.
















