פניות של zmanavir למפעילים ולגורמי רגולציה בשוק התקשורת, בעקבות המיזוג המסתמן בין וודאפון ו – 3 באנגליה, בשאלה מה הם חושבים על המהלך והאם הוא סימן לבאות גם בשוק הסלולר בישראל – העלתה כצפוי את התשובה תלוי את מי שואלים. בכירים בקרב החברות היו שמחים אם גם בישראל הרגולטורים היו פתוחים להצעות, ואילו בקרב הרגולטורים נדמה שהתשובה נותרה שלילית לגבי האפשרות למיזוג נוסף בשוק הסלולר.
מרתק לראות עד כמה הטיעונים בעד ונגד המיזוג באנגליה דומים ומזכירים את הטיעונים בישראל בעשור האחרון בענייני מיזוגים בין אם כאשר הרגולטורים התנגדו – כמו למשל בניסיון המיזוג בין סלקום וגולן טלקום באמצע העשור הקודם, ולאחר מכן כאשר אישרו את אותו המיזוג. או כאשר הוט ניסתה לרכוש את פרטנר במסגרת הצעת רכש שנפלה.
אז, כמו היום, החברות הסלולריות קוראות למיזוג בשל הקושי לראות החזר על ההשקעות, רווחיות נמוכה, ואיומים מצד שחקנים חדשים שעשויים לשנות משמעותית את מבנה השוק – כמו למשל כניסה של Hyperscalers (גוגל, אמזון, מיקרוסופט, אורקל, פייסבוק) באופן משמעותי יותר לשוק הסלולר.
בדומה לשווקים רבים אחרים בעולם השוק הישראלי מורכב מ – 4 קבוצות גדולות. כבר עכשיו קשה מאד לשחקנים קטנים להיכנס לשוק בין אם מדובר בשוק הסלולרי, בטלוויזיה ובשוק הקווי. מבחינת הרגולטור, מיזוג נוסף, לא רק שיעלה את סף החדירה לשוק, הוא יקטין את התחרות ויביא לעליית מחירים. אם מסתכלים על שוק הסלולר, המשמעות היא גם מעבר ל – 2 רשתות סלולר במקום 3.
צריך ללמוד את האירוע באנגליה היטב כי יהיו לו השלכות על מיזוגים נוספים באירופה במידה ויאושר או ייפול. באנגליה כמו באירופה, ישנה ביקורת גדולה מאד כלפי ה – Hyperscalers בשל העובדה שרק המפעילים נאלצים לשאת בהוצאות הכבדות על תשתיות התקשורת, כאשר את הקופון הגדול גוזרות אותן שחקניות שרוכבות על התשתיות ולא משלמות. הדיון הזה נעדר מהשוק הישראלי, כי ישראל קטנה ולא יכולה להוביל מהלכים גדולים כנגד הענקיות הבינלאומיות.
בנימוקים לאישור העסקה באנגליה, טוענות החברות כי ללא המיזוג הן פשוט לא יוכלו לעמוד בהשקעות הנדרשות מהן. התמורה הן מבטיחות תבוא מהתחייבות להשקעה משמעותית בדור החמישי. מאד מזכיר את עמדת הוט שהתחייבה להשקיע מיליארדים בתמורה למיזוג עם פרטנר ב – 2020.
צריך להיות הוגנים ולהסתכל של שני צידי המטבע. שוק הסלולר בישראל נמצא במשבר. אל תתרשמו מכך שהחברות חזרו להרוויח. היקף ההשקעה שהחברות נדרשות לבצע בדור החמישי הוא עצום. הרגולטור ממשיך להתלונן על רמת השקעות נמוכה וקצב גלישה עלוב ביחס למצופה מאומת ההיי טק. אבל אותו רגולטור לא עושה כלום כדי לשנות את המצב. כלומר הוא מדבר הרבה ועושה מעט מאד. החברות עדיין משלמות אגרות תדרים בהיקף מופרז, מחייבים אותן לרכוש תדרים שהן לא צריכות ולשלם עליהם עכשיו כשהשימוש יהיה בעוד 5 שנים, כמעט ואי אפשר להקים אתרים סלולריים בישראל, מכת הגניבות וההרס של ציוד, ורמת התחרות כה גבוהה שהמחירים ממשיכים להישאר מאד נמוכים ולא מאפשרים למפעילים להרוויח כפי ששוק ההון מצפה מהם.
מעניין לראות עד כמה הדיון באנגליה פורה לעומת דלות הדיון בישראל סביב שאלת המיזוגים וקצב ההשקעות.
רק כרקע נזכיר שוודאפון והבעלים של Three האצ'יסון, סיכמו על עסקה למיזוג רשתות הסלולר שלהם במהלך שייצור את מפעילת הסלולר הגדולה ביותר בבריטניה כאשר הבעלות מתחלקת ל 51% לוודאפון ו – 49% להאצ'יסון. שתי החברות הן המפעילות השלישית והרביעית בגודלן בבריטניה בהתאמה. לחברה הממוזגת החדשה, אם יושלם המיזוג, יהיו יותר מ-27 מיליון מנויים, כשהיא מזנקת מעל EE, שבבעלות BT, ווירג'ין מדיה O2, שבבעלות טלפוניקה הספרדית והחברה האמריקאית ליברטי גלובל.
העסקה צפויה לעמוד בפני בחינה קפדנית מצד הרגולטורים אם כי בשנה שעברה רגולטור הטלקום הבריטי, Ofcom, שינה את עמדתו ארוכת השנים, ואמר כי כעת הוא פתוח יותר לקונסולידציה בתחום. בעבר הוא טען כי ירידה לשלוש רשתות בלבד במדינה עלולה לפגוע בצרכנים. ב-2016 חסמה רשות התחרות ה-CMA והנציבות האירופית את ניסיון ההשתלטות של Three על O2, בטענה שהעסקה הייתה מביאה לעליית מחירים. הממשלה באנגליה צפויה גם "להזעיק" את העסקה לבדיקה תחת חוק הביטחון הלאומי וההשקעות 2021, המאפשר לשרים לחסום עסקאות הקשורות לנכסים לאומיים חשובים אם הן נחשבות כפוגעות בביטחון הלאומי, שכן לוודאפון בריטניה יש מספר חוזים ממשלתיים נכתב בגרדיאן הבריטי.
ונקודה נוספת שתשחק תפקיד חשוב בדיון, היא הנוכחות הסינית שכן האצ'יסון נחשבת לחברה סינית מאז שסין השתלטה על הונג קונג. אצלנו בישראל לפני שנה משרד הביטחון הפיל עסקה שאמורה הייתה לאפשר לאותה האצ'יסון לחזור לישראל כבעלת שליטה בפרטנר. ולכן יהיה קשה מאד להעריך מה יגידו הרגולטורים באנגליה, כי להגיד לא כל הזמן למיזוגים ולהתעלם ממצוקות החברות זו גם לא אופציה ו – ofcom כבר רמזה שתהיה מוכנה לגלות גמישות בנושא מיזוגים בשוק. ימים יגידו.
















