בית ההשקעות IBI מביע אופטימיות זהירה לגבי כניסת חברת סלקום לתחום החשמל בצורה ממוסדת ועל רקע הדיווח שלה אתמול על הסכם לרכישת חשמל ממשק אנרגיה. לירן לובלין מנהל מחלקת המחקר ב – IBI השקעות אמר שלא מדובר באירוע גיים צ'ינג'ר אבל בהחלט אירוע שבטווח הארוך תהיה לו משמעות לסלקום.
בנייר שפרסם הוא כותב: "סלקום עדכנה אתמול כי היא התקשרה בהסכם להקמת שותפות מוגבלת עם משק אנרגיה במסגרתו תרכוש השותפות במהלך 2024 חשמל מ-4 מתקנים שונים למשך תקופה של 20 שנים בהספק סולארי מותקן של 45 מגה וואט וקיבולת אגירה של 100 מגה וואט שעה. סך התשלומים הצפויים עומדים על כ- 500 מיליון שקל אשר יהיו צמודים למדד המחירים לצרכן ולתעריף ייצור החשמל".
"סלקום ומשק אנרגיה יחזיקו בשותפות בחלקים שווים ויספקו בחלקים שווים גם את צרכי המימון של המיזם המורכבים בעיקר מצרכי הון חוזר והעמדת ערבויות לצורך רכש החשמל".
בהמשך הוא מסביר שסלקום תספק לשותפות שירותים בתחום המכר וניהול הלקוחות ומשק אנרגיה תמכור לשותפות את החשמל מארבעת המתקנים המוזכרים לעיל. בנוסף לסלקום אנרג'י תעמוד זכות ראשונים על רכישת חשמל ממתקנים סולאריים משולבי אגירה שיוקמו ע"י משק אנרגיה ולמשק אנרגיה תעמוד זכות הצעה ראשונה לאספקת חשמל בהסכמים עתידיים בהם תבקש סלקום אנרג'י להתקשר. היעד של השותפות הוא להגיע לנתח של 270,000 לקוחות חשמל עד לסוף 2028.
לובלין מעלה מספר שאלות ומסביר את עמדתו לגביהן
למה חשמל? ומה היתרון של סלקום?
"החל מחודש אפריל 2021, יצא לדרך הפיילוט בו לקוחות פרטיים לא מחוייבים עוד לרכוש חשמל ישירות מחברת החשמל והם מורשים לרכוש חשמל מיצרנים פרטיים ובכך להוזיל את עלות החשמל החודשית. בכנס שערכה רשות החשמל בסמוך להשקת הפיילוט השתתפו מרבית יצרני החשמל הפרטיים. בצד הספקים, נוכח הדרישה ליכולת טיפול מאות אלפי לקוחות חברות התקשורת היו מועמדות מתבקשות וגם מצידן נרשמה השתתפות. סלקום ומשק אנרגיה התקשרו בהסכם עוד בשנת 2021 וקיבלו רישיון אספקת חשמל מרשות החשמל ופועלות במסגרת הפיילוט בהיקפים קטנים בשנה וחצי האחרונות (למעט הסכם גדול מול לקוח עסקי שדווח). לסלקום קיימת כידוע גישה למיליוני לקוחות פרטיים ומכאן היתרון הברור שלה בטיפול במיזם מסוג זה".
– האם סלקום הופכת להיות ענקית חשמל? וכמה המיזם הזה יהיו מהותי לפעילות של סלקום?
"בשלב הראשוני האתגר הגדול של סלקום אנרג'י יהיה לחתום על הסכמים נוספים לאספקת חשמל, מתוך הבנה שבעתיד חשמל יהיה מוצר במחסור והמשמעות של חתימה על הסכמים תהיה דריסת רגל משמעותית בשוק. היעד של המיזם להגיע למעל לרבע מיליון לקוחות הוא שאפתני, אך לראשוניות בשוק יש משמעות גדולה. אנו סבורים כי בשנת 2024 המיזם לא יהיה מאוד מהותי אבל ככל שקצבי ההתחברות והחתימה על הסכמי אספקת חשמל נוספים יאיצו הפעילות הזו תיקח חלק לא מבוטל בדוחות של סלקום. חשוב לציין שהפעילות מתאפיינת במחזורי מכירות גבוהים מאוד ובשיעורי רווחיות נמוכים כך שבתפיסה ארוכת טווח מדובר במודל עסקי שמתבסס על מספרים גדולים ומכאן גם היעדים השאפתניים של השותפות. סלקום ומשק אנרגיה לא פועלות לבדן בשוק וספקים נוספים כבר פועלים בתחום. בין הספקים הנוספים ניתן למנות את פזגז, אלקטרה והוט".
– מה האתגר העסקי?
"בניגוד לפעילות מפעיל סלולר וירטואלי לא מדובר כאן בעסקת מרווח. האתגר העיקרי של השחקניות בשוק החשמל הוא איזון בין מחיר המכירה ללקוח שנקבע בהנחה ביחס לתעריף נגה (מנהל הרשת) לבין המחיר בו רוכשים את החשמל לפי תעריפי תעו"ז (תעריפי עומס וזמן) ו/או הצמדות ומחירים שיקבעו מול היצרן".
איך זה יראה בדוחות של סלקום?
"הפעילות תאוחד באופן מלא בדוחות של סלקום וכאמור פוטנציאל ההכנסות הוא מאוד משמעותי ושיעורי הרווח הם חד ספרתיים. לצורך החישוב, ועל בסיס ההסכם שנחתם מדובר בהוצאה של 25 מיליון שקל בשנה קרי פוטנציאל הכנסות כנגד ההסכם המדובר של פחות מ- 30 מיליון שקל. אבל כפי שצוין, הסיפור הוא בהסכמים הבאים ועל מנת להגיע לפוטנציאל הכנסות של מעל למיליארד שקל בשנה ידרשו הסכמים רבים נוספים".
"בנוסף לשורת ההכנסות וההוצאות ידרשו השותפות בהסכם לממן את ההון החוזר של הפרויקט (בעיקר נוכח הפער בין תשלומי הלקוחות לתשלום לספקים שיתבטלו בדוח המאוחד) ובנוסף ידרשו גם ערבויות שיביאו לריתוק מזומנים בהיקף לא מהותי".
"לסיכום", הוא כותב "מדובר בפעילות נוספת אבל לא גיים צ'ינג'ר. כאמור, בטווח השנה הקרובה ההשפעה של הפעילות החדשה על המספרים תהיה זניחה אבל בראיה לטווח הארוך יותר יש קצת מעבר למספרים. ככל שהשאיפות להגיע לרבע מיליון לקוחות יתממשו צפויה סלקום אנרג'י לרשום הכנסות של מעל ל-1.2 מיליארד שקל עם שולי רווח מוערכים של כ- 3%-5% כלומר התוספת לרווח של סלקום ביחס לחלקה במיזם היא כ-25 מיליון שקל בהנחה והתרחיש שהנחנו יתממש. אבל, מבחינת סלקום מדובר בגישה לפעילות נוספת ואפשרות לייצר באנדלים עם מכירות אינטרנט וטעינת הרכבים, שימור לקוחות ואולי פוטנציאל לערכים מוספים עתידיים שבעת הזו קשה לתמחר".
















