בשבועות האחרונים החלו לצוץ שוב השמועות בדבר כוונת בעלת השליטה בסלקום, חברת דיסקונט השקעות, למכור את אחזקתה, או חלק משמעותי ממנה, בחברה. לאור מצבה הפיננסי המורכב של דסק"ש היה נראה הפעם שבעלת השליטה תהיה נחושה יותר למכור, לאחר שבמספר סיבובים בעבר הניסיונות להשיג עסקה נכשלו בעיקר בגלל חוסר נחישות מצד המוכרת שהתבטאה בדרישת מחיר לא ריאלית. כמעט כל קרנות ההשקעה בארץ, וגם כמה קרנות זרות בחנו בשנתיים האחרונות את האפשרות לעשות עסקה בסלקום, וכולן נסוגו. סיטואציה דומה הייתה בעבר גם בפרטנר, כשבעלת השליטה דאז, חברת האצ'יסון קיבלה חזרה לידיה את מניות השליטה אחרי שחיים סבן בחר שלא לפרוע את חובו להאצ'יסון ולוותר על מניותיו בחברה. גם אז בילו המניות כשנתיים אצל הנאמן עד שנמכרו לקבוצת הפניקס-גבאי. נכון להיום, נמצאים הרוכשים בעסקת פרטנר בהפסד עמוק על השקעתם.
תחום הסלולר בישראל הוא חידה שהשחקנים הפיננסיים מתקשים לפצח. גם היום, יותר מ- 11 שנים מאז המפץ הגדול בסלולר, החברות מתקשות למצוא מודל רווחי לפעילותן, בטח לא כזה שיצדיק את שווין. כולם מדברים שנים על התאוששות שתבוא לשוק הסלולר, אבל ההתאוששות המיוחלת לא ממש מגיעה. מסתבר שבמודל תחרותי של חמישה שחקנים, החברות מתקשות לחזור לרווחיות משמעותית והצרכנים נהנים משוק תחרותי ומחירים נמוכים.
שוויה של סלקום בבורסה עומד כיום על קצת למעלה מ – 2 מיליארד שקל. לחברה יש חוב כבד יחסית בהיקף של כ –1.9 מיליארד שקל, וכמובן שלא ניתן למנף אותה יותר או אפילו לחשוב על חלוקת דיבידנד בשנים הקרובות. אחת הסיבות לכך שעסקת מכירה לא יצאה אל הפועל בשנתיים האחרונות, נעוצה במחיר שדרשה בעלת השליטה בסלקום. לפחות עד עתה, השמועות בשוק דיברו על פרמיה של לפחות 50% מעל מחיר השוק שדורשת בעלת השליטה, כלומר מוכנות לעסקה לפי שווי חברה של כ – 3 מיליארד שקל. 2023 הייתה שנה מוצלחת יחסית לחברה, והרווחיות השנתית צפויה לעמוד על כ- 150 מיליון שקל (או 180 מיליון אם מנטרלים הפרשות לתביעות משפטיות), אבל גם אם נניח שהרווח ימשיך לזחול כלפי מעלה ויגיע ל- 200 מיליון שקל לשנה, קשה לראות מי מוכן לשלוף צ'ק המשקף שווי של 3 מיליארד שקל לחברה שמרוויחה 200 מיליון שקל בשנה. קרנות ההשקעה שבדרך כלל מבצעות עסקאות כאלה, מצפות להחזר גבוה על ההשקעה. קרן סרצ'לייט האמריקאית, לדוגמא הרוויחה עד היום על השקעתה בבזק יותר מפי שתיים. ברור שאף קרן, ולו גם האופטימית ביותר לא תצפה לשווי של 6 מיליארד שקל לסלקום בשנים הקרובות, כך שקשה לראות כזו עסקה.
האפשרות היחידה היא רכישת החברה על ידי גופים מוסדיים, המוכנים לקבל תשואות נמוכות הרבה יותר, וברשותם סכומי כסף עצומים להשקעה שהם למעשה "כסף של אף אחד", אבל אחרי עסקת הפניקס פרטנר, נראה שהגופים המוסדיים בישראל יהיו זהירים הרבה יותר בכניסה לשוק הסלולר הישראלי החבוט. כך או כך, יש להתייחס להודעת בעלת השליטה בסלקום על מו"מ למכירת השליטה בחברה, עם הרבה מלח. לא מן הנמנע שכמו בסיבובים הקודמים גם הפעם נמצא שמאחורי העשן אין בכלל אש.
















