בעקבות המלחמה פרויקט הסלולר של חח"י נכנס למצב של אי ודאות, וכפי שהדברים נראים כעת משרד התקשורת אינו סגור על כך שהוא יצליח להשלים את כל עבודת המטה הנדרשת להמשך הפרויקט במסגרת תוכניות העבודה בשנה הבאה.
הפרויקט של חח"י היווה בעיני המשרד הזדמנות להרחיב את תשתיות הסלולר באופן שיאפשר לחח"י להשתמש בתשתיות שלה, עמודי חשמל ומתקניה ברחבי הארץ, לטובת הקמת אתרים סלולריים. מתכונת סופית לא נסגרה עד תום, ונותרו עדיין שאלות פתוחות בנושא למרות ההסכמה העקרונית של משרד התקשורת.
הסוגיות הן בעיקר באיזה מתכונת חח"י תוכל להיות שותפה בפרויקט, כלומר האם היא תהיה מפעיל סלולרי הרוכש ציוד רדיו ומוכר דקות שיחה לחברות, האם היא תהיה שותף בחברה דוגמת IBC בשוק הנייח, שבה היא לא בעלת שליטה, והאם החברות הסלולריות יהיו חלק מהפרויקט או שיהיו בו שחקנים חיצוניים וכו'. חח"י רוצה להקים תשתית סלולרית עצמאית לצרכיה ועל הדרך היא מעוניינת להרחיב את הפרויקט לטובת השוק הפרטי.
לשאלת כניסת חח"י לשוק יש גם את משרד האוצר ורשות החברות שיידרשו לעניין אך כרגע בגלל המלחמה הם לא התפנו לעסוק בנושא ולא ברור מה יהיו דרישותיהם, שכן לכניסה של חח"י כחברה ממשלתית יש משמעות מבחינת ההשפעה על התחרות בשוק פרטי ולכן בכל מקרה צפוי שיחולו על חח"י מגבלות.
נזכיר שחח"י הסכימה בעבר לדרישה שלא להיות בעלת השליטה בחברת IBC המניחה תשתיות סיבים אופטיים במודל פתוח לכולם, וכך השחקנים שהצטרפו כבעלי מניות במיזם לכאורה מנטרלים זה את זה. חח"י הבינה שהיא צריכה פרויקטים חיצוניים על מנת לשנות במעט את התרבות הארגונית של החברה ולכן ירדה באחזקות במיזם העיקר שהממשלה תסכים לכניסתה.
במידה ותושג הסכמה לגבי התנאים לכניסת חח"י לתחום, החברות הסלולריות יצטרכו להתמודד עם בעיה נוספת שהיא ועדי העובדים שרואים בכך גורם מתחרה ומסוכן לעצמאותן. ועד העובדים בפלאפון מוביל קו נחוש נגד כניסת חח"י לתחום ואילו ועדים בחברות המתחרות אינם כה חד משמעיים כמוהו, אם כי סביר להניח שכן ירצו להביע את דעתם בנושא.
כפי שכבר כתבנו בעבר, בקרב הנהלות החברות רואים בפרויקט הזדמנות ואם הוא אכן יכול להביא לירידת מחירים בעלויות השכירות והתפעול – הן עשויות לשתף פעולה עם הפרויקט בצורה כזו או אחרת.
משרד התקשורת רואה בפרויקט אירוע תשתיתי חשוב אבל על רקע המלחמה המתמשכת, חוסר הוודאות לגבי מה שיקרה בשנה הבאה אינו מאפשר למשרד להתחייב שהטיפול בסוגיה יסתיים בשנה הבאה.
נזכיר שהמשרד הטיל על הצוות הבינמשרדי שהקים השנה לקידום הדור החמישי, לבחון גם את סוגיית חח"י וכניסתה לתחום תשתיות הסלולר. הבעיה היא שהצוות כרגע לא פעיל בשל המלחמה ולכן לא ברור מתי ישלים את עבודתו, ולכן גם למשרד קשה להתחייב שהנושא יטופל בתוכנית העבודה בשנה הבאה.
















