משרד התקשורת שוקל לחייב את החברות הסלולריות לספק שירותי eSIM. המשרד פרסם היום בקשת מידע (RFI) שהוציא לחברות ובו הוא מבקש את התייחסותן לאפשרות הנבחנת, כאשר הרקע לדברים הוא הרצון של המשרד להקל על חיילים הרוצים להתנייד ואין באפשרותם לעשות זאת בתקופה הנוכחית, ומצד שני היתרונות הטכנולוגיים הטמונים בשירות.
לדברי המשרד "בשנים האחרונות החל שימוש בעולם ובישראל בכרטיסים חכמים דיגיטליים שאינם פיזיים eSIM המשמשים לזיהוי מנויים המשתמשים במערכות רט"ן. נכון להיום השימוש ב-eSIM בישראל מתאפשר בעיקר
במכשירים לבישים וכן משמש בשירותי תקשורת בחו"ל. מרבית הספקים המורשים נמנעים
מאספקת השירות לשימוש בטלפונים ניידים בישראל".
"ל-eSIM יתרונות על פני כרטיס חכם פיזי. הניפוק זול יותר ומתבצע מרחוק ללא צורך בהגעת הלקוח למרכז שירות; הוא מאפשר רכישת מספר פרופילי משתמש במקביל על אותו מכשיר; מפחית את עלויות המעבר בין ספקים מורשים; מחזק את עמדת הצרכן מול הספקים המורשים; נוח יותר לשימוש (חוסך את תהליך ההוצאה וההכנסה של הכרטיס הפיזי); ממזער סיכונים הכרוכים בכרטיס פיזי, כגון אובדן, שחיקה, גניבה וכן מקטין את הסיכון לגניבת זהות
אם ננקטים אמצעי הגנת הסייבר הדרושים".
"השימוש בeSIM מציב גם אתגרים: רק מכשירים סלולריים חדשניים תומכים בטכנולוגיה; ספקיות הסלולר נדרשות להיערך בהיבט האבטחתי )למשל לצורך הגנה מפני שכפול פרופיל מרחוק והשתלטות על הפרופיל באמצעות נוזקות ובהיבט השירותי התאמת מערך שירות הלקוחות לטכנולוגיה החדשה".
"למיטב ידיעתנו, חלק מהספקים המורשים ערוכים הנדסית לתמוך בשימוש בeSIM ואף מספקים את השירות למכשירים לבישים וכן לטובת שימוש בחבילות חו"ל למכשירי סלולר. עם פרוץ מערכת "חרבות ברזל" ביום ,7.10.2023 אנו נתקלים בתופעות שלא נתקלנו בהן בעבר: מאות אלפי אזרחים שנאלצו להתפנות מבתיהם, וכן מאות אלפי מגויסים למילואים אשר נגישותם למקום מגוריהם ולמרכזי השירות של הספקים המורשים, מוגבלת מאוד. משכך ישנה כוונה לבחון הסדרים שיקלו על מעבר בין הספקים המורשים ללא ממשק פיזי והחלפה של כרטיסים".
"כחלק מהמאמץ הממשלתי לבצע את ההתאמות הנדרשות במציאות החדשה שנכפתה עלינו, ואף במנותק מההקשר של מצבי חירום, וכמתן מענה ליתרונות הנוספים שפורטו לעיל של השימוש בטכנולוגיה זו, מעוניין המשרד לקדם בעת הקרובה חובת מתן שירות באמצעות eSIM, כך שיתאפשר לעשות שימוש בטכנולוגיה הקיימת בכל ציוד הקצה המתאים לכך בישראל ועל ידי כל הספקים המורשים המעניקים שירות רט"ן ואו טלפוניה ניידת באמצעות
אחר (MVNO)".
"המשרד בוחן האם לחייב את בעלי רישיונות הרט"ן ואת הספקים המורשים למתן שירותי טלפוניה ניידת אחרת באמצעות אחר )MVNO )לאפשר למנוייהם לבחור, בהתאם לשיקול דעתם ולמכשירי הסלולר אשר בידיהם, לעשות שימוש בכרטיס סים פיזי ו/או eSIM . כמו כן, המשרד בוחן האם לחייב את הספקים המורשים לאפשר הפניית שיחות מפרופיל eSIM אחד
למשנהו וכן לסים פיזי לבקשת הלקוח".
בהמשך המכתב המשרד מפרט את הנושאים שהוא מבקש לגביהם התייחסות.
פתרון eSIM לא "נדחף" על ידי החברות מבחינה שיווקית היות ומבחינתן מדובר באמצעי שמאיץ תחרות. שוק השיחות הבינלאומיות הוא שוק עם רווחיות גבוהה מאד, ולקוחות גם לא עוברים מחברה לחברה בשל תנאים טובים יותר במחירי הנדידה, כך שהלקוחות מעדיפים להישאר אצל הספק המקורי שלהם ללא קשר למחירים שהוא גובה עבור חבילות לחו"ל. החברות סובלות מבעיה אחרת והיא שלקוחות רבים משתמשים בשירות eSIM בעת שהם טסים לחו"ל ומדלגות על שירות הנדידה שהוא לרוב יקר מאוד.
נקודה שחשוב מאוד להזכיר בהקשר הזה היא שמחירי הנדידה הבינלאומית עבור המפעילים טומנים בחובם רווחיות אדירה. מדובר לרוב בהסכמים סחר שעולים לחברות אג' בודדות אך הן גובות מהלקוחות מחירים גבוהים מאוד, ומכאן החשש הגדול שלהם מהטכנולוגיה החדשה.
עוד נקודה שצריך להזכיר היא שמשרד התקשורת בחן לא אחת מספר אפשרויות להגברת התחרות בכל תחום השיחות לחו"ל ולא רק בנדידה, ולא הצליח למצוא לזה פתרון.
מנכ"ל wecom יניב קוריאט אמר בעקבות פרסום הקול קורא: "חברת wecom מפעילת הרשת החדשנית, היא הראשונה שמציעה לציבור הישראלי את השימוש ב eSIM עוד משנת 2022 עבור חבילות סלולר בארץ וכאלו המשלבות גם שרות בחו"ל. הפרסום והפניה של משרד התקשורת בימים אלה לנושא eSIM מחזקים את תפיסת השרות הקיימת של חברת wecom באמצעות היכולות הטכנולוגיות wecom מסייעת רבות במהלך חודשי המלחמה לחיילים ואזרחים המחפשים דרך מהירה ופשוטה להתחבר לשרות הסלולר שלנו, ללא כל צורך בסים פיזי או המתנה לשליח".
"שרות החברה זמין 7\24 באתר האינטרנט או במוקדי השירות לטובת המבקשים להתחבר גם ב-eSIM לשרותי החברה ולהנות מרשת איכותית ומתקדמת בפריסה ארצית רחבה".

















נראה לי שרצוי שמשרד התקשורת יסביר לעצמו ולנו למה יש תיאול מחירים כל כך בוטה בתחום.
כל החברות בו זמנית עם מבצע של 39.90 לשלושה חודשים ו 49.90 להמשך השנה למנוי.
אם זה לא מוגדר תיאום מחירים אז מה כן?