פלאפון הצליחה השבוע להקדים את מתחרותיה עם הכרזתה על שירות ה-eSIM. היא ניצלה את העובדה שמשרד התקשורת הוציא קול קורא בו אמר כי הוא שוקל להטיל על החברות חובה לספק את השירות ופשוט החליטה להקדים את ההשקה שתכננה. יש הסבורים כי פלאפון עשתה טעות משמעותית מכיוון שהיא "ירתה לעצמה ברגל" וגרמה נזק גם לכלל השוק שכן אין סיבה למהר. אולם, ברגע שפלאפון הכריזה על השקת השירות, פרטנר הוציאה הודעה בעקבותיה, והיום סלקום והוט מובייל סגרו את המעגל.
כך, למעשה ארבע חברות הסלולר הגדולות בשוק ייתרו את הצורך בקול הקורא של משרד התקשורת בנושא. יש לזקוף לזכות המשרד כי טלטל את השוק ואילץ את החברות להשיק שירות זה מוקדם יותר.
צפוי כי ההכרזה על המהלך תעורר עניין בשוק הסלולר. אלו אמנם בשורות טובות לצרכנים, אך די ברור שעבור החברות עצמן מדובר בבשורות פחות משמחות.
לא ניתן לדרוש מהחברות לספוג ירידת מחירים נוספת כאשר שיעורי הרווח שלהן נמוכים מאוד, ובמקביל לדרוש מהן להמשיך ולהשקיע בחדשנות וברשת ה-5G.
ניתן רק לשער מה יקרה בשוק אם אחת החברות תחליט לצאת במבצע אגרסיבי ותוזיל משמעותית את מחירי הנדידה לחו"ל לרגל הפסח עבור מי שיצטרף אליה דרך ה-eSIM. זוהי אולי אפשרות קיצונית, אך כבר ראינו בעבר מהלכים לא פחות קיצוניים.
המעבר הקל שמאפשרת הטכנולוגיה בין המפעילים הוא סיוט עבורם. גם כיום התהליך אינו מסובך באופן מיוחד, אך אם הלקוח יכול להחליף מפעיל תוך דקות בעזרת הטלפון שלו – הדבר עלול להוביל לעלייה משמעותית בשיעורי הניודים. זאת מכיוון שנוצרת תחרות חדשה ואטרקטיבית עבור ישראלים בתחום החבילות לחו"ל.
לקוחות יכולים פשוט לעבור למפעיל המציע מחיר זול יותר לחבילת חו"ל, ולשוב למפעיל הקודם מיד עם חזרתם לארץ – הכל בלחיצת כפתור. שחקני מחיר כדוגמת מפעילים וירטואליים יכולים לנצל זאת על מנת לאתגר את השוק, במידה ויחפצו בכך.
סביר להניח כי השינוי בשוק הישראלי יתרחש בהדרגה, ככל שיותר ויותר מכשירים יתמכו בטכנולוגיית ה-eSIM ויגיעו ללא כרטיס SIM פיזי. כרגע, כ-50% מהמכשירים תומכים בטכנולוגיה זו, ונתח זה צפוי לגדול עם הזמן. בארצות הברית, אפל מוכרת מכשירים אך ורק עם eSIM. גם בסמסונג האופציה קיימת כבר מספר שנים.
תוך שנה-שנתיים השוק הישראלי, המתאפיין בקצב אימוץ טכנולוגיות מהיר, יסתגל אף הוא לשינוי והוא יתפוס תאוצה.
חבילות החו"ל מהוות מקור הכנסה אדיר עבור חברות הסלולר. הצרכן הישראלי משלם סכומים גבוהים על שירותי נדידה ושיחות לחו"ל. מנגד, החברות משלמות סכומים נמוכים בהרבה עבור רכישת התעבורה הבינלאומית, וגובות מאות ש"ח על נדידה של שבוע בודד. ישנן תקופות בהן מרבית הרווחים מגיעים מנדידה בינלאומית, מכיוון שהיא משפיעה באופן משמעותי על הרווח הנקי.
עכשיו לתוך כל המצב הזה תכניסו את הרצון שחברות הסלולר ישקיעו יותר ב-5G, ישפרו את הביצועים, יקימו אתרים חדשים ביו"ש, ייכנסו לפרויקט גנרציה לשעת חירום, ועוד רוצים להטיל עליהן תוספת של עשרות מיליוני שקלים בשנה על אגרות תדרים. ומישהו יסביר איך כל התהליך הזה מתכנס בלי פגיעה ברווח.
חברות הסלולר תידרשנה לבחור באחת משלוש האפשרויות הבאות – לקצץ בהשקעות, להתייעל ובמלים אחרות לפטר עובדים, או להעלות מחירים אם ירצו לשמור על רווחיות סבירה.
האם יהיה מנכ"ל שירצה להיכנס עכשיו למהלך של התייעלות ופיטורי עובדים בתקופת מלחמה? לא בטוח, ולכן סביר להניח שנראה עליית מחירים שילווה גם באי הגדלת השקעות. ועוד דבר, תשכחו משינוי בדירוג של ישראל במהירויות גלישה בעולם.

















כתב יקר
שלח את הכתבה להגהה
מחפיר ממש
מדפי שמתחיל ב"עכשיו"
התייחסות ל"חברות" בלשון זכר
"ופשוט" מיותר
"וזה" רק יילך ויגדל
התייחסות ל"עליית מחירים" כזכר
מחפיר !!
שלחתי
עבר הגהה
תודה
מוקדם מידי?
אתה יודע כמה זמן הטכנולוגיה של eSIM קיימת בכלל?
החזירות של חברות הסלולר להכריח את הלקוחות להשתמש בסים ועוד לגבות עליו תשלום זה שיא החוצפה.
בסופו של דבר, החברות יכולות להוסיף "דמי מעבר" בין חבילות כמו שהן עושות כיום.
נגמרה לך החבילה לשנתיים? בוא תשלם עוד 30 שקל בשביל לעבור לחבילה אחרת.
כסף בחינם.
החלק על הנדידה נשמע כמו ישראבלוף כל כך מסריח, במיוחד בעולם שבו הסכמי נדידה חופשית כבר קיימים ומתרחבים
לאיחוד האירופי יש הסכם כזה מ-2017
למדינות הבלקן יש אחד משלהן שנחתם ב-2021 ובעתיד תהיה אינטגרציה של ההסכמים האלו להסכם אירופי אחד
הכתבה הכי מיותרת בעולם נכד תחרות ושוק חופשי, חזרנו לרוסיה הקומוניסטית? הכתב במקרה הצביע בבחירות לסטאלין?
מה זה השטויות האלו?
זה בגלל שבכתב לא יכול לפרגן לממשלת ימין אפילו על פעולה חיונית ופשוטה הוא מייצר כתבה שזה דבר לא חיוני ושלילי..
לך תבין ..כתבים .. הזויים..
רק שכחתם להוסיף משהו קטן
שעד היום בכל ניוד אנשים היו צריכים ללכת לחנות סלולר והחברה הסלולרית הייתה צריכה לשלם עמלה לחנות/סוכן הסלולר,
ומעכשיו אנשים יעשו ניוד דרך האתר וזה מוזיל לחברות הסלולר את עמלת הסוכן עבור הניוד
רק תוסיפי פרט קטן
שעד היום חברות הסלולר שילמו המון כסף לכל סוכן/חנות סלולר עבור ניוד לקוח לחברה שלהם
ומהיום אנשים יעשו ניוד דרך האתר, מה שחוסך לחברות הסלולר את העמלה הזאת
אני עובדת במוקד של אחת מארבעת החברות הגדולות. התחרות גם ככה גורמת למאבק בין החברות להיות על הבדלים של שקלים בודדים.
בכל החברות הגדולות מחזיקים כבר עכשיו מוקדי שירות על ידי חברות קבלן ככה שאין איפה לקצץ בשכר.
לפחות אצלנו מהלך הesim פורסם אבל עוד לא קרה בפועל
לא יודעת מאיפה עוד יכולים לקזז עלויות.
גם ככה הלקוחות הישראלים יכלו והשתמשו ב esim בחול
הטכנולוגיה זמינה בחול ללא קשר לחברות הישראליות
במשך כ 30 שנה גנבו כסף מהלקוחות. עכשיו הגיע הזמן שישתמשו באותו כסף גנוב.
במילים אחרות, פחות עושק צרכנים, ויותר מחירים תחרותיים.. לצערי שלא ראיתי שהמחירים ירדו.. פשוט לא לוקחים כסף עבור סים.. לדעתי פשוט יש תיאום מחירים בין החברות, מה שאסור..