משרד התקשורת פרסם היום תיקון חקיקה שמטרתו להגביר את השקיפות של תעריפי החברות הסלולריות בעת נדידה לחו"ל. המשרד בחר לעסוק בנושא למרות שלכאורה מדובר באירוע שכבר טופל בעבר והציבור הרחב יודע שכאשר טסים לחו"ל מצטיידים בחבילה ייעודית או שמשתמשים בסים מקומי – בין אם מדובר ב – eSIM או ב – SIM פיסי.
מהודעת המשרד ניכר שמי שדחף את שר התקשורת שלמה קרעי לטפל בנושא הוא ח"כ דב אייכלר.
לדברי המשרד עולה כי קיימת תופעה של חיובים בסכומים גבוהים לאנשים העושים שימוש מזדמן בשירותי נדידה בעת שהותם בחו"ל. במשרד התקבלו תלונות ממנויים מזדמנים, אשר עושים שימוש בשירותי נדידה שלא במסגרת חבילה או ליעד שאינו בחבילה, בגין חיובים בסכומים גבוהים בשל שימוש בשירות נדידה.
מהידע שנאסף במשרד עולה כי סך ההכנסות המצרפיות של ספקיות התקשורת, כתוצאה משימוש של מנוי מזדמן בנדידה, עמדו על כ-72 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2022 ו-2023. כאשר, כ-85% מההכנסות המצרפיות נבעו משיחות קוליות של מנוי מזדמן בנדידה.
כתוצאה משימוש בשירותי תקשורת בנדידה בינלאומית, שלא במסגרת חבילה שנרכשה מראש, מנויים מחויבים בסכומים גבוהים, העלול להגיע לכמה מאות שקלים, בין היתר לאור עלות דקת שיחה שלא במסגרת חבילה אשר נע בין 9.9 ל-29.9 שקל לדקת שיחה ועלות מסרון בין 1.99 ל-5 שקלים למסרון. חיוב זה יכול להיווצר ממענה לשיחה נכנסת, אשר מנויים אינם מחויבים עליה בשירותים פנים ארציים אך כן מחויבים בתשלום בעת נדידה. חיובים אלו מתגלים רק בדיעבד ואף לפעמים ללא ידיעה או כוונה של המנוי לצרוך את השירות וגורם לתופעה הידועה בשם הלם חשבונית (Bill Shock).
נדגיש שכבר היום החברות מעדכנות את הלקוחות הטסים שמקבלים הודעות SMS במידה ולא עשו חבילה, או שמתריעות על יוקר החבילה, אך התלונות כנראה מעידות שהבעיה עדיין קיימת. רק חבל שבנושא העיקרי והבעייתי באמת של יוקר החבילות לחו"ל, ובכלל תעריפי השיחות הבינלאומיות – בזה המשרד לא מטפל.
















