מבקר המדינה מגבש דוח ביקורת על משרד התקשורת בנושא הכיסוי הקליטה הסלולריים, שבגינו הודיע משרד התקשורת על הטלת קנסות על החברות הסלולריות בשל היעדר כיסוי מספק.
בשבוע שעבר הודיע משרד התקשורת על כוונתו להטיל עיצום כספי על חברות הסלולר בסך כ-9 מיליון שקלים לאחר שמצא כי החברות הפרו את הוראות הרישיון המחייבות כיסוי סלולרי בדור 4 של 95% משטח יישוב או תוואי כביש. בין המקומות בהם התגלו הפרות: יטבתה, מג'דל-שמס, חצרים ועוד.
החברות גילו שנקנסו על היעדר כיסוי באזורים צבאיים סגורים או סגורים לסירוגין כמו למשל בכביש הצמוד לגבול עם מצרים – כביש 10 שפתוח בחגים בלבד, או כביש 12 שמקיף את ערי אילת ופתוח לסירוגין.
ההודעה של המשרד נחתה כהפתעה היות והחברות הסלולריות כבר עברו מספר בדיקות והליכי פיקוח על ידי המשרד שמצאו שהמצב יחסית בסדר והחברות עומדות בדרישות הכיסוי שנקבעו להם. אלא שמסתבר שמה שעומד מאחורי ההודעה על הקנס זה רצון המשרד להקדים לפרסום דו"ח המבקר הודעת קנס, כדי שיוכל לטעון שהנושא כבר מטופל על ידו והמשרד אינו זקוק למבקר כדי לעשות את עבודתו.
המבקר ביצע באמצע 2023 ביקורת במשרד התקשורת בנושא תשתיות תקשורת סלולרית. בנוסף, נאספו נתונים ומידע מרשויות מקומיות ומתושבים, באמצעות סקר אינטרנטי בשילוב ראיונות טלפוניים ושאלון שהופץ.
ל – zmanavir נודע כי משרד התקשורת מסתפק בדיווח הנשען על תחזיות החברות ולא בודק את המצב בפועל. מהמימצאים שהגיעו למבקר המדינה עולה כי בידי משרד התקשורת אין די מידע כדי לבצע פעולת פיקוח והוא גם לא עושה שימוש בסמכותו לפקח.
עוד מימצאים שמופיעים בטיוטה הם כי החלטת הממשלה מאוגוסט 21 לקדם הקמת אתרים על גבי מבני הדיור הממשלתי בכל הארץ כמעט שלא יושמה. המבקר קובע כי רוב הרשויות לא התקינו אתרים על גבי מבנים או קרקעות של הרשות ולא פעלו להגדיל את מספר האתרים. כמו כן, הפערים בין הרשויות עבור דמי השכירות הממוצעים לשנה עבור הצבת אתר גבוהים, מה שמקטין את המוטיבציה של החברות להקים אתרים. בנוסף, רוב הרשויות ומשרד הבינוי והשיכון לא ניצלו את האפשרות בחוק התכנון והבניה לקבוע הוראות בדבר הקמת אנטנות סלולריות בישובים ושכונות חדשות.
ממבקר המדינה נמסר בתגובה: "בחודשים פברואר-יולי 2023 ביצע משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא תשתיות תקשורת סלולרית. נבדקו הנושאים הבאים:
* חובות חברות הסלולר והפיקוח על פעילותן
* תכנון, רישוי והצבת מתקני שידור סלולריים
* הגנה מפני קרינה ממתקני שידור סלולריים
* תשתיות תקשורת סלולר בטכנולוגיית דור 5"
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: החובה לעמוד בכיסוי סלולר של 95% חלה מחודש פברואר 2023, ומיד לאחריה משרד התקשורת שלח דרישת מידע לחברות התקשורת לבדוק באם הן עומדות ביעדים. מטבע הדברים, דרישת המידע יצאה לאחר היערכות המשרד בנושא ובשים לב למצב הלחימה שבעקבותיו נוצרו משימות וצורך חשוב ליתן מענה לציבור בנושאים שבאחריותנו".
















