משרד התקשורת פרסם את השימוע במסגרת פרויקט הגנרציה בצפון. המשרד פרסם קול קורא ומבחנים למתן תמיכה לבעלי רישיונות סלולריים במטרה להרחיב את המענה לרציפות אנרגטית באתרי הקצה הקריטיים ברשתות הסלולר. זאת כחלק מההיערכות הלאומית לתרחיש של לחימה בחזית הצפונית ותרחיש "עלטה" שעלול לפגוע קשות באספקת החשמל ולשבש את רציפות פעילות אתרי הקצה.
אתרי הקצה מהווים את התשתית ההנדסית למתן השירותים הסלולריים למנויים פרטיים ולכוחות חירום והצלה. הם מאפשרים תקשורת סלולרית בין המנויים, קבלת התרעות פיקוד העורף ועוד. לכן רציפות פעולתם היא קריטית וחיונית לרציפות התפקודית של המשק ולביטחון הציבור.
כיום, דרישות הרישיון הסלולרי מחייבות את החברות להיערך לגיבוי חשמל של שעתיים בלבד באתרי הקצה. אולם בתרחיש של לחימה ונפילת תשתיות החשמל לפרק זמן ממושך, גיבוי זה אינו מספק. לכן המשרד מבקש להרחיב את דרישות הגיבוי לפחות ל-12 או 24 שעות באתרים הקריטיים.
לצורך כך, משרד התקשורת הקצה סכום של 40 מיליון שקל שיחולק כתמיכה לחברות הסלולר, בהתאם להגשת בקשות מצדן ועמידה במבחנים. התמיכה מיועדת עבור ביצוע סקר אתרים להכנת תוכנית מפורטת, רכישת מערכות אנרגיה כגון מצברי ליתיום, גנרטורים, מערכות אגירה, ביצוע עבודות חשמל, תשתית בינוי וכדומה.
החברות יידרשו להגיש בקשות המפרטות את האתרים הקריטיים בהם דרוש עיבוי אנרגטי, את סוג הפתרון והעיבוי המתוכנן בכל אתר, אומדן עלויות, לוחות זמנים למימוש וכדומה. בקשות משותפות יוגשו על ידי חברות הנמצאות בהסכם שיתוף רשת.
הפרויקט יתנהל בשלוש אבני דרך – תכנון מפורט, רכש ציוד והתקנתו באתרים. המשרד יעביר את התשלומים בשלבים בהתאם לעמידה באבני הדרך והצגת האסמכתאות הנדרשות. סך התמיכה למבקש לא תעלה על 90% מהעלויות בפועל ובכל מקרה לא יותר מ-13.33 מיליון שקל.
במשרד צופים שהפרויקט יחל להתבצע מיידית ויסתיים עד סוף יוני 2024, ובכך ישפר משמעותית את עמידות רשתות הסלולר בתרחיש החירום הקשה. בתום הפרויקט ייקבעו ברישיונות החברות דרישות מעודכנות לגיבוי חשמל מורחב לאתרים הקריטיים.
נציין כי החברות הסלולריות צופות שהן יתקשו לעמוד בלוחות הזמנים שקצב המשרד והסיכוי להשלמת הפרויקט במועד שנקבע לא גבוה, בעיקר לאור הצורך בהזמנות ציוד, הכנת האתרים, ביצוע העבודות ועוד.
בקרב החברות נשמעה ביקורת על כך שהמשרד מממן רק 90% מהפרויקט ומפיל 10% על החברות, כאשר מדובר על פרויקט שהמדינה דורשת מהם ליישם ולהשקיע בו. הוא אינו מגיע מיוזמתן.
בנוסף על פי הפרסום ההוראות יחולו למשך 8 שנים ושהמימון מתבצע בהתחלה מבלי להתחשב בהוצאות שיהיו לחברות בעתיד.
גם לא ברור מדוע המשרד דורש מהחברות להשתמש רק בציוד חדש כאשר בפועל יש חברות שיש להם ציוד קיים שהיה מיועד לפרויקטים אחרים וניתן להשתמש בו.
















