משרד התקשורת אמנם עשה מהלך יפה כאשר חשף היום את האתר החדש המספק מידע על הכיסוי הסלולרי של החברות https://tinyurl.com/2yqp8ujr ואולם לצד זאת האתר ממחיש את הבעיה הגדולה של ישראל בכל הקשור להשקעות בהקמת אתרי סלולר חדשים. כך למשל, האתר מראה שמיוני 2021 ועד פברואר 2024 הוקמו בישראל 280 אתרי סלולר חדשים, כלומר לא אתרים מוסבים ל-5G, אלא אתרים חדשים שסביר להניח שחלקם תומך גם ב-5G. ביוני 2021 היו בישראל 7,808 אתרים סלולריים, ובפברואר 2024 נרשמו 8,088 אתרים.
מדובר במספר נמוך מאוד של אתרים חדשים, במיוחד בהתחשב בכך שלפי נתוני אתר הכנסת, ב-2014 היו בישראל 9,723 אתרים. זה אומר שהחברות הסלולריות פירקו בישראל בעשור האחרון 1,635 אתרים. זהו מספר פנטסטי בהתחשב בכך שהחברות נזקקות להרבה יותר אתרים כדי לשפר את הכיסוי והקליטה. אבל כאן חשוב לציין שהסיבה לצמצום במספר האתרים נובעת בעיקר מהעובדה שמשרד התקשורת יצר מדיניות של איחוד רשתות, וכך הוקמה PHI המשותפת לפרטנר ולהוט מובייל, ו-CMG המשותפת לסלקום ול-Wecom. סביר להניח שהמסה הגדולה של האתרים פורקה מ-2014 ועד סוף העשור בגלל מדיניות שיתוף האתרים, ואז החברות חזרו לתגבר את כמות האתרים על רקע מכרז ה-5G ב – 2020.
לכן כדאי לבחון דווקא את האתרים שהוקמו בשנים האחרונות, וכפי שמראים הנתונים, ישראל נמצאת במצב מאוד לא טוב, מכיוון של-5G אמיתי כל חברה זקוקה להרבה יותר אתרים, ויש המעריכים שמדובר במספר של 1,500–2,000 אתרים תומכי 5G בלבד. לחברות יש היום בערך חצי מכך.
















