משרד התקשורת פרסם ערב חג הפסח קול קורא ומבחנים לתמיכה בחברות הסלולר, במטרה להרחיב משמעותית את הגיבוי האנרגטי באתרי קצה קריטיים ברשתות הסלולריות באזור הצפון. התמיכה, בהיקף תקציבי של עד 40 מיליון שקל, היא חלק מההיערכות הלאומית לאפשרות של מלחמה בחזית הצפון, ונועדה להבטיח המשך פעילות תקינה של התשתיות הסלולריות גם במקרה של הפסקות חשמל ממושכות.
על פי רשות החירום הלאומית (רח"ל), בתרחיש של לחימה בחזית צפונית, תשתיות החשמל והאנרגיה בישראל עלולות שלא לספק חשמל באופן רציף. מצב כזה, המכונה "תרחיש עלטה", צפוי לפגוע קשות ברשתות הסלולר, בעיקר באתרי הקצה הפרוסים ברחבי הארץ ונסמכים כיום על אספקת חשמל סדירה מחברת החשמל. פגיעה ברשתות הסלולר תנטרל את יכולתו של הציבור להשתמש בטלפונים הניידים לצרכי תקשורת חיונית, ותפגע בפעילותם של כוחות חירום והצלה.
לפיכך, משרד התקשורת פועל לשפר את יכולת העמידה של אתרי הסלולר הקריטיים בפני הפסקות חשמל ממושכות. במסגרת הקול קורא, חברות הסלולר מתבקשות להגיש תכניות להרחבת משך גיבוי החשמל לאתרי קצה קריטיים, הכוללים אתרים המשרתים אזורים צפופים, מזינים יותר משני אתרים אחרים, מארחים אתרים של שלוש חברות ומעלה או משרתים מוקדי חירום כמו בתי חולים ותחנות משטרה וכיבוי אש. הפתרון יכלול התקנת מצברים, גנרטורים, מערכות אגירה ואמצעי גיבוי חשמל נוספים, במטרה לאפשר המשך פעולה אוטונומית של האתרים למשך 12-24 שעות, כתלות ברמת הקריטיות שלהם. המשרד עדכן כי כחלק ממערך התמיכה, החברות יידרשו להוציא הזמנות עד סוף חודש מאי.
הקצאת התקציב תתחלק לפי אבני דרך, כאשר בשלב הראשון תינתן תמיכה עד 50% מהעלויות, עבור רכש והזמנת הציוד. עם השלמת ההתקנות וכניסת המערכות לפעולה, תשולם יתרת התמיכה המאושרת, בכפוף להצגת אסמכתאות וחשבוניות לביצוע עבודות ההתקנה וחיבור הציוד.
חברות הסלולר, אשר יבקשו את מלוא התמיכה המאושרת להן, יידרשו להשלים את פרויקטי חיזוק הגיבוי האנרגטי לאתרי הקצה הקריטיים עד לחודש יוני 2024. במקביל ידרשו החברות להגיש דיווח שוטף אחת לחודש לוועדת התמיכות, על התקדמות הפרויקט. אי עמידה בתנאים אלו עלולה להוביל לשלילת או הפחתת התמיכה.
במכתב למנכ"לי חברות הסלולר מציינת מנכ"לית המשרד ענבל משש כי משרד התקשורת מצפה מבעלי הרישיון להרחיב את העיבוי האנרגטי במרבית האתרים מוקדם ככל האפשר, וזאת בין אם יגישו בקשה לתמיכה ובין אם לאו. בכוונת המשרד לתקן את הרישיונות של בעלי רישיון רט"ן ולקבוע כחובה, לאחר תהליך שימוע, את העיבוי האנרגטי באתרי הקצה במטרופולין חיפה, וזאת החל מיום 30 בספטמבר 2024.
צעד זה של משרד התקשורת הוא חלק ממהלך רחב יותר להגברת החוסן והרציפות של תשתיות תקשורת קריטיות בישראל מול איומי מלחמה ואסון. הוא נועד להבטיח שגם תחת תנאי קיצון, ימשיכו הרשתות הסלולריות לספק שירות חיוני לציבור ולכוחות החירום וההצלה, ולאפשר תקשורת בין-אישית וקבלת הודעות והתראות מרשויות המדינה. עם זאת, מומחים מעריכים כי חיזוק משמעותי של אתרי הקצה הקריטיים הוא רק צעד ראשון, וכי במקביל נדרש פיתוח מואץ של פתרונות חלופיים לתקשורת בחירום, כמו רשתות לוויין ניידות ומערכות תקשורת עצמאיות לשעת חירום.
















