משרד התקשורת מתייחס ברצינות לפניית החברות הסלולריות בנוגע למכרז החשב הכללי (חשכ"ל), וביקש ללמוד את הנושא לעומק בטרם יחליט אם לפנות לחשכ"ל ולנסות להתערב בעניין. כפי שחשפנו, החברות הסלולריות פנו למשרד התקשורת וביקשו את התערבותו, וזאת על רקע תחושתן כי הן אינן מצליחות להשפיע על החשכ"ל לשנות מרכיבים מסוימים במכרז, הנראים בעיניהן כבלתי ישימים או כבעלי השפעה הרסנית על השוק.
נודע ל"זמן אוויר" כי המשרד ביקש וקיבל דוגמאות למה שנתפס בעיני החברות כעיוות כלכלי, והוא לומד את הנושא. חשוב להדגיש כי בקרב החברות קיים חשש רב שהחשכ"ל לא יראה בעין יפה את ניסיונן להיעזר במשרד התקשורת לשם שינוי המכרז. עם זאת, במשרד הבהירו כי אין בכוונתם להתערב בנושאים הקשורים לתחרות או בנושאים שהם בגדר סמכותו הבלעדית של החשכ"ל. בקרב החברות ישנו חשש שמא יצטייר מצב שהן פועלות במשותף ולכן כל חברה מקפידה לנהל את הוויכוח המקצועי שלה ישירות מול המשרד.
בין הסעיפים הבעייתיים במכרז, שכבר הוזכרו, ניתן למנות את קביעת מחירי מקסימום לחבילות סלולר, חיוב החברות למכור חבילות משולבות הכוללות ציוד קצה תוך דרישה מהן להחזיק מלאי של מכשירים לטווח ארוך, גם כאשר הופסק ייצורם, הכללת גמלאי המדינה במכרז וחיוב להציע להם חבילות סלולר מוזלות, ועוד סוגיות פרטניות רבות.
אולם, מעבר לכל אלה, החברות מנסות להעביר מסר למשרד התקשורת, לפיו למכרז החשכ"ל השפעה מקיפה על רמת המחירים בשוק הסלולר בכללותו. לטענתן, בעוד שהמשרד מכריז ביד אחת על רצונו להגביר השקעות, המדינה, ביד האחרת, משנה את המציאות בשוק באמצעות המכרז הסלולרי הגדול ביותר במדינה, וזאת מבלי להביא בחשבון את ההשלכות הרוחביות שלו.
















