אחד האירועים הדרמטיים ביותר המתרחשים בימים אלה בשוק התקשורת הוא הציפייה להחלטת החשב הכללי במשרד האוצר בנושא הקמת רשת תקשורת חדשה עבור המשטרה. מדובר בפרויקט שלמרבה הצער היה אמור להסתיים מזמן, אך ההחלטה נדחתה שוב ושוב, וכעת כל המעורבים בנושא מקווים שיסתיים והמשטרה תפנה סוף סוף את תחום התדרים שבו היא פועלת כיום ב-850 מגה-הרץ.
החדשה האחרונה באירוע היא שמשרד התקשורת הודיע לאחרונה למשטרה כי עליה לפנות את תחום התדרים שבו היא פועלת כיום עד סוף 2025. כלומר, המשטרה צריכה להקים רשת תקשורת חדשה ומבצעית, במקביל לסגירת הרשת הישנה עד לאותו מועד. חשוב להדגיש שהקמת רשת תקשורת כזאת, על כל היבטיה, היא אירוע בעל משמעות רבה מאוד, שכן מדובר בסדר גודל של כ-500 מיליון שקלים. המשטרה אמורה לקבל תדרים בתחום ה-400 מגה-הרץ במקום התדרים שתפנה, והלחץ לקראת ההחלטה גדול מאוד.
מבלי להיכנס להסברים על הטעויות החמורות שנעשו בעבר סביב הקצאת התדרים למשטרה באותו תחום תדר, יש להדגיש כי המשטרה חייבת לפנות את התדרים על רקע ההסדרה העולמית והשתייכותה של ישראל לגוש האירופי – הסדרה שכבר שנים רבות ממתינה לפתרון. משרד התקשורת חייב במקביל את פלאפון וסלקום לפנות אף הן את התדרים שברשותן באותו תחום, ובתמורה הן אמורות לקבל תדרים בתחום ה-800 מגה-הרץ ופרטנר והוט מובייל אמורות לקבל תדרים בתחום ה – 900 מגה הרץ.
כרגע, המשטרה היא הגורם המרכזי שמשבש את ההסדרה הבינלאומית הנקבעת על ידי ארגון ה-ITU, וההחלטה להעבירה לתחום ה-400 מגה-הרץ אף היא שלב ביניים בדרך להעברתה לתדרים אחרים כאשר תבשיל הטכנולוגיה ב – LTE 700 מגה הרץ.
בינתיים התברר כי המשטרה ניסתה לנצל את ההזדמנות שנוצרה כאשר המשרד הודיע לה שעליה לפנות את התדרים ב-850 מגה-הרץ, וטענה כי לא תספיק להשלים את הפרויקט עד סוף 2025 אלא אם תקבל פטור מחובת מכרז ותוכל להמשיך את ההתקשרות עם חברת מוטורולה סולושיינס כספק יחיד.
כאן יש לעצור ולהסביר את הקשר המיוחד שפיתחה המשטרה עם חברת מוטורולה סולושיינס לאורך עשרות שנים. קשר יוצא דופן זה עולה למדינת ישראל מיליארדי שקלים, שכן המשטרה חשה תלות מוחלטת בחברה ואינה מסוגלת לתפקד ללא המעטפת שהיא מספקת. כל הניסיונות בעבר להכניס תחרות ולקיים מכרזים עלו בתוהו עקב הנאמנות העיוורת של ראשי מערך הטכנולוגיות במשטרה למוטורולה סולושיינס.
הסוגיה הזאת לצנינים בעיני אגף התקציבים ומשרד החשב הכללי, הדורשים להכריע בין דרישת המשטרה להמשיך את ההתקשרות עם הספק הבלעדי לבין הצורך בסדרי מינהל תקינים ובקיום מכרז. רבים מאמינים כי מכרז יוביל לשינויים משמעותיים במחירים שמשלמת המדינה, גם אם בסופו של דבר תזכה בו שוב מוטורולה סולושיינס.
בתגובה לעמדת המשטרה בעניין המשך ההתקשרות עם מוטורולה סולושיינס כספק יחיד, פנה משרד התקשורת במכתב הבהרה והדגיש כי החלטתו בדבר פינוי התדרים עד שנת 2025 אינה מהווה הבעת עמדה לגבי זהות הספק שייבחר.
נזכיר כי החשב הכללי מינה לאחרונה צוות שאמור להמליץ לו, לאחר שמיעת כל הצדדים, מהי הפעולה הנכונה מבחינת המדינה – לצאת למכרז או להמשיך את ההתקשרות עם מוטורולה סולושיינס, שאליה קשרה המשטרה את גורלה.
















