אחד הנושאים ה"חמים" בעבודת הצוות הבינמשרדי העוסק בקידום תשתיות דור 5 (5G) הוא נושא שיתוף האתרים הפסיבי בין החברות. נודע לזמן אוויר כי חלק מחברי הצוות הביעו עמדה הרומזת לכך ששיתוף האתרים הפסיבי, המאושר לחברות, הפך למכשול בפני התחרות. במקום לעודד הקמה ושיתוף של אתרים, החברות אינן מתחרות עוד על הקמתם, ואת כל האתרים החדשים הן בונות רק בשיתוף פסיבי. יש להדגיש כבר עתה כי לא ברור אם הצוות ימליץ למנוע שיתוף, אך הנושא נמצא בבחינה.
שיתוף האתרים הפסיבי מאפשר לחברות הסלולריות להתקשר עם בעלי נכסים כך ששלוש הרשתות יוכלו להפעיל ציוד סלולרי במתקן אחד. מטרת שיתוף האתרים היא לסייע לחברות לחסוך בעלויות התפעול ולמנוע מבעלי הנכסים להעלות את מחירי השכירות ולתמרן בין החברות. השיתוף מביא לחיסכון ניכר, וכיום המצב הוא שהחברות עושות זאת באופן עצמאי ויזום, ומציעות זו לזו להצטרף אליהן בהקמת אתרים חדשים.
דווקא משום כך, היו בצוות הבינמשרדי מי שראו בכך בעיה. הם טענו כי אילולא שיתוף הפעולה בין החברות, הייתה נוצרת ביניהן תחרות רבה יותר על המיקומים. דבר זה היה מביא לכניסתן של חברות מתמחות לתחום, כגון חברות מגדלים הפועלות ברחבי העולם, אשר היו מנטרלות את החשש מפגיעה בתחרות. כך, השיתוף היה נוצר באמצעות גורם חיצוני ולא על ידי החברות עצמן. יש לציין כי החברות הסלולריות ניסו מספר פעמים לתאם את נושא הקמת האתרים המשותפים באמצעות גורם חיצוני, אך הדבר לא צלח, ובסופו של דבר הן חזרו לתאם זאת בעצמן.
כיום, השיתוף הפסיבי מתקיים בעיקר באתרים חדשים. לאחרונה גם חשפנו תוכניותיהן של קרנות השקעה המעוניינות להיכנס לתחום, אך סביר להניח שהמהלך לא יצליח עקב התנגדותם של הוועדים, החוששים מאוד מהאפשרות לאבד את נכסי החברה ופיטורי עובדים. מנגד, הנהלות החברות חוששות להיכנס למאבקים מול הוועדים בנושא זה, למרות ההבנה הרווחת כי ניתן לעשות הרבה יותר בתחום שיתוף האתרים, גם באתרים קיימים.
















