"עסקת AT&T-אריקסון נתנה רוח גבית לכל נושא ה-Open RAN, אך לא בגללה אנחנו מגייסים עכשיו עובדים ומתרחבים. לפני כשנתיים ירדנו ל-160 עובדים מ-220, וחזרנו בשקט לאותו מספר עובדים", כך אומר ברוך נבון, נשיא Parallel Wireless בשיחה עם זמן אוויר.
בשבוע שעבר הודיעה החברה כי היא בתהליך גיוס של עשרות עובדים, מה שכמובן משך את תשומת לבנו על רקע גל הפיטורים שהחברה עברה קצת למעלה משנה. אך עם כל הכבוד למהלך, שמגיע בתקופה מורכבת, הידיעה מעניינת בראייה רחבה ובהקשר של השוק הישראלי שמשום מה לא ממהר לאמץ את ה-Open RAN, למרות שבעולם הסלולר התפיסה העומדת מאחורי הפיתוח מתפשטת חזק.
הסבר קצר: ה-Open RAN הוא מושג מפתח בעולם הטכנולוגיה הסלולרית המתייחס לגישה חדשנית בתכנון ויישום של רשתות גישה אלחוטיות. זוהי ארכיטקטורה פתוחה ומודולרית המבוססת על עקרונות של סטנדרטיזציה ווירטואליזציה במטרה לשבור את המונופול של ספקי הציוד המסורתיים ולאפשר גמישות רבה יותר בבניית ותפעול רשתות סלולריות. הרעיון המרכזי הוא להגדיר ממשקים פתוחים ואחידים בין רכיבי הרשת השונים כך שניתן יהיה לשלב ציוד מספקים שונים ולהפריד בין החומרה לתוכנה. גישה זו מאפשרת למפעילי הרשתות לבחור את הרכיבים הטובים ביותר מכל ספק ולהתאים את הרשת לצרכיהם הייחודיים באופן יעיל יותר. בנוסף ה-Open RAN מקל על הכנסת חידושים טכנולוגיים ושדרוגים לרשת ומבטיח תחרותיות רבה יותר בשוק מה שעשוי להוביל להוזלת עלויות ההקמה והתפעול של רשתות סלולריות בטווח הארוך.
בישראל הגישה של המפעילים הסלולריים הרבה יותר שמרנית וכפי שאנחנו רואים אף מפעיל לא מאמץ את הגישה, בין היתר כי המפעילים לא בשלים לקחת סיכונים ומעדיפים להתגלח על זקנם של מפעילים אחרים. סיבה נוספת היא שהמורכבות של הפיצול ברכיבים בקנה המידה הישראלי לא משתלמת כלכלית לטענתם, ולכן הסיכוי שהטכנולוגיה תגיע לכאן היא לא גבוהה. כאן המקום להזכיר ש – Parallel Wireless עושה ניסוי עם סלקום, וקשה להעריך בשלב הזה את סיכויי ההצלחה.
בשיחה עם זמן אוויר, מסביר נבון את ההתעוררות סביב ה-Open RAN, שבעולם תופס תאוצה בשנים האחרונות. הצפי שהיא תתחזק עוד יותר בשנים הקרובות בעקבות עסקת הענק של AT&T ואריקסון בהיקף של 14 מיליארד דולר, שבה אריקסון מחליפה את נוקיה כספקית הרדיו של הענק האמריקאי, ובמקביל התחייבה לפתוח את ניהול הרדיו לספקים נוספים.
לדברי נבון: "באופן כללי, לא מעט חברות רכבו על ה-Open RAN כי זה היה משהו שנדחף גלובלית על ידי מפעילים סלולריים וממשלות, כדי להכניס תחרות לשוק הרדיו בסלולר (שנשלט על ידי נוקיה, אריקסון והואווי הסינית ג.פ). בשנים הראשונות, מ-2018 ועד היום בעצם, כולם השתתפו בחגיגה – גם ברדיו, גם בשרתים, גם בתוכנה וגם באפליקציות. כולם רקדו על זה. בשנת 2022, גם בעקבות הקורונה ובעיות בשרשרת האספקה, לא באמת קמו יצרני רדיו כמו שציפו ושהמחירים יירדו, ולא באמת צצו כמו פטריות אחרי הגשם יצרנים של Open RAN, והשוק האט קצב".
"יחד עם המשבר הפיננסי שהיה בזמנו וההכרה שלנו שיש לנו באמת ב-Open RAN את רוב הנכסים שאנחנו צריכים כדי להצליח, הבנו שחסר לנו דבר אחד מאוד גדול שבלעדיו יהיה מאוד קשה להצליח בשוק הזה, ולא רק לנו אלא גם למתחרים שלנו – וזה המחיר".
"בסופו של דבר יש פה שתי פונקציות שאתה חייב לטפל בהן: א. אתה צריך שהמחיר שלך יהיה כמו וואווי, אריקסון או נוקיה. בסוף אתה יכול לבוא ולהגיד 'אני Open RAN ומגניב והביצועים שלי טובים והכל בסדר', אבל אם אני ניגש למכרז והמחירים שלי יקרים יותר או יקרים משמעותית מכל הגדולים, אז כנראה הסיכוי לקבל את העסקה הוא נמוך יותר או אפילו נמוך משמעותית. הבעיה השנייה היא בעיית ערך (value). גם אם יש לי עכשיו מוצר שהמחיר שלו מדהים, אין לי יכולת לשכנע מפעיל להחליף את הציוד הישן בציוד חדש, אלא אם עושים מודרניזציה של הרשת בכל מקרה ואז אני צריך לתת לו איזשהו ערך".
"את שתי הבעיות האלה שהיינו צריכים לתקוף, אני מכנה במילה אחת TCO (Total Cost of Ownership) – היינו צריכים לתקוף אותן גם מבחינת המחיר וגם לתת ערך למפעיל. הערך הגדול שאנחנו עבדנו עליו וכבר התכנסנו אליו עכשיו הוא בעצם החשמל – מחירי החשמל. מחירי האנרגיה היום בשוק הסלולרי בעולם הם בערך כמעט 2% מצריכת החשמל העולמית. זה המון. אני מדבר איתך על מאות מיליארדי דולרים של צריכת חשמל, והרוב מגיע מהרדיו. לקחנו את הבעיה הזו ופירקנו אותה ברדיו וגם בשרתים, ותקפנו את הדברים האלה בצורה מאוד אינטנסיבית".
"אז אני חוזר רגע ל-2022. הבנו שיש בעיה גדולה, הבנו שאי אפשר לחכות איתה, שהשוק מתעכב. עשינו רגע עצירה, היערכות מחדש, ארגון מחדש בתוך החברה. לכן היו פיטורים, גם כדי לעשות ארגון מחדש, לייעל תהליכים ולהסתער על הבעיה הזו שאני מדבר איתך עליה. המשכנו עקב בצד אגודל לפתח את הדברים שאנחנו מאמינים שהם יהיו שובר השוויון בשוק שלנו – לתת את הפתרון של החשמל ולהוריד את המחירים של הפריסה. היום אני יכול להגיד לך שאנחנו נמצאים כבר ב-15 ניסויים ברחבי העולם, שזה המון, וכל ניסוי אמור בסופו של דבר, בהנחה שהוא מצליח, להוביל לעסקה שהיא עסקה מאוד יפה".
בהתייחסו לשוק הישראלי ולאפשרות שבסופו של דבר גם בישראל יאמצו את הפתרון, אמר נבון: "ה-Open RAN יגיע לישראל כשהמחיר והערך יהיו כאלה שלחברות ישתלם לעשות את המהפכה הזאת. יש גם את העניין שבישראל אסור רדיו סיני. אנחנו מטפלים בעניין הזה, ואז כשיהיה פתרון לבעיה הזאת נוכל לראות גם את ישראל בתמונה".
















